Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeplasser på sørlandet


TroNnY
 Share

Recommended Posts

Jeg har to ukers ferie nå, og tenkte å bruke tiden til å fiske. Er det noen som har noe tips til gode fiskeplasser på sørlandet?

Blir bare dagsturer så noe særlig mer enn 2 timers kjøring hver vei tror jeg ikke at jeg gidder. Regner da 2 timer fra kr.sand.

Skal fiske både ferskvann og saltvann, og alltid gøy med mange arter. Tenker også å prøve surfstanga, så steder med sandbunn er bare bra:)

I ferskvann så er det flott om man ikke trenger fiskekort.

Noen som har noe geniale plasser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke hva du har av arter, men om du kun skal pelle arter i ferskvann er vel turer til en eller flere av følgende plasser å anbefale:

Tvedestrand: regnlaue, husker ikke navnet på vannet

Farsund: karpe i Mosvoll og grundling i Nesheim

Kristiansand: gullfisk og gullvederbuk i Barselvanna

Ellers er det vel også suter og karpe i Arendalstraktene, uten at jeg veit noe mer om hvilke vann osv. Om noen kan hjelpe deg med mer konkrete tips er en økt etter suteren absolutt å anbefale, det er jaffal en av mine absolutte favorittarter!

Når det kommer til saltvann er jeg såpass nyinnflytta sørlending at jeg ikke har allverdens å slå i bordet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du bor i birkeland. Da er det ikke så fryktelig lang til evje, og der har man bleka. Så har vi sik i fyresdal. Bekkerøye i hele setesdal. Som havtryta sa, suter, gjedde, karpe i grimstad/arendal. Fine ørret på fjellet. Abbor finner man nesten overalt.

Når det gjelder havfiske, er andre mye bedre enn jeg. Men kan nevne havabbor i mandal/lenesfjorden/flekkefjord.

Håper det hjelper noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips. Kom gjerne med fler:) hvertfall når det gjelder saltvann.

Veit ikke hva du har av arter, men om du kun skal pelle arter i ferskvann er vel turer til en eller flere av følgende plasser å anbefale:

Tvedestrand: regnlaue, husker ikke navnet på vannet

Farsund: karpe i Mosvoll og grundling i Nesheim

Kristiansand: gullfisk og gullvederbuk i Barselvanna

Ellers er det vel også suter og karpe i Arendalstraktene, uten at jeg veit noe mer om hvilke vann osv. Om noen kan hjelpe deg med mer konkrete tips er en økt etter suteren absolutt å anbefale, det er jaffal en av mine absolutte favorittarter!

Når det kommer til saltvann er jeg såpass nyinnflytta sørlending at jeg ikke har allverdens å slå i bordet med.

I ferskvann er det ikke mange arter jeg har. Er vel kun gjedde, ørret, bekkererøye og abbor så vidt jeg husker.

Har tenkt på Barselvanna tidligere. Hvilket av de er best? Det som er nærmest sørlandsparken eller sørlandshallen? er kansje hipp som happ.

Wiggy: Bor ikke på Birkeland, men litt oppforbi Vennesla. Bare jeg som har glemt å oppdatere etter jeg flytta:)

Trenger man fiskekort i noen av de vanna dere nevner?

Endret av TroNnY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips. Kom gjerne med fler:) hvertfall når det gjelder saltvann.

I ferskvann er det ikke mange arter jeg har. Er vel kun gjedde, ørret, bekkererøye og abbor så vidt jeg husker.

Har tenkt på Barselvanna tidligere. Hvilket av de er best? Det som er nærmest sørlandsparken eller sørlandshallen? er kansje hipp som happ.

Wiggy: Bor ikke på Birkeland, men litt oppforbi Vennesla. Bare jeg som har glemt å oppdatere etter jeg flytta:)

Trenger man fiskekort i noen av de vanna dere nevner?

Den delen av barselvannet som er nærmest dyreparken eller den øst delen er det lettere å ta gull vederbuk. Som jeg har forsått er det mest og størst gullfisk i vestre delen. Ser på min rapport et par tråder ned.

Karpe er en sikker fangst i mosvollvannet visst nok. Dit skal jeg vedlig snart.

Og bleka eller innlandslaks som kun finnes i byglandsfjord er en spennende art å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karpe og gullfisk og gullvederbuk, da er det mais eller brød som funker som agn hvis jeg har forstått rett?

Karpe hadde vært morro å prøvd seg på kjenner jeg.

Er det dette som er mosvollvannet?

Der har du den ja. Ut ifra det jeg har lest og hørt er både dette vann og barsalvannet frifiske. Ingen behov for fiskekort. Så er det bare å rigge opp stanga, kjøpe deg noe mais og fange noe fisk :withstupid:

Hvis du skal fiske mosvoll i neste uke, gjerne si ifra. Jeg kan godt være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde som mat høres intressant ut. Jeg har aldri prøvd det før, og de ser langt ifra inviterende ut.

Grotjønn i krs huser gjedde. Her har jeg tatt før på flue, så det er ikke langt å ta en time eller to og fanger noe stygge beister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde som mat høres intressant ut. Jeg har aldri prøvd det før, og de ser langt ifra inviterende ut.

Grotjønn i krs huser gjedde. Her har jeg tatt før på flue, så det er ikke langt å ta en time eller to og fanger noe stygge beister.

Har fisket en del i grotjønn, og har hørt at det er gjedde der, men har kun fått bøttevis med abbor. men får bare prøve videre, de lyser vell i mørket snart, med så mye bly som det er i det vannet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en del i grotjønn, og har hørt at det er gjedde der, men har kun fått bøttevis med abbor. men får bare prøve videre, de lyser vell i mørket snart, med så mye bly som det er i det vannet. :D

Den jeg fikk var på en grå, våt dag for et par år siden. Den tok en svær abu wobbler rød og hvit inspirert gjedde flue. Litt vanskelig å forklare hvor jeg fikk den, men på motsatt side av vannet ikke langt ifra blinkene, i nærheten av noe trær som lå i vannet. Den var ikke verdens største gjedde, men min første på flue.

Håper dette hjelpe bbq.gif

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.