Gå til innhold
Fiskersiden

info om forskjellige stenger..


extremetoy
 Share

Recommended Posts

I min verden er det 4 stk forskjellige stenger.

Markstang: teleskop stang

Slukstang

fluestang

havfiske stang

nå er det nærmere 20 år siden jeg begynte å fiske å har adri vært noe utstyrs freak. har hatt en pause på 5 år i fiskinga, kjøpte meg en shimano pakke nå nettopp.

Stang: Shimano XFX BS 270/180c (er med egen tupp for pilking)

Snelle: Shimano hyperloop 6000fb

Sene: blue wing 0,40mm

denne stangen har jeg brukt til kystfiske og sjø ørret fiske, den gir lange kast og er artig å ta fisk på!

Men når jeg leser på forumet her så dukker det opp mange rare navn jeg ikke skjønner, Karpestang, surfestang osv.. noen som kan forklare litt?

Ett lite spm til, jeg vil ha ny sene. stangen skal brukes i ferskvann og salt vann, fiske alt slags fisk. hvilken sene er den beste allround?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karpestenger er stenger for kystmeite og karpefiske (sies i navnet :P ) istedet for kastevekt har de oppgitt en "vektkurve" i lbs .

Disse stengene er tross mykheten gode til å kaste tungt med :)

en typisk karpestang er også fine til gjedde fiske med tunge woblere, nogen egner seg og til trolling i den lette klassen.

se for eksempel

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående allround sene: jeg ville valgt 0,15 mm multifilament, typ power pro eller fire line (med noen meter mono-fortom nærmest sluk/agn selvsagt).

er i utgangs punktet litt uenig med deg på dette punktet, jeg vil til alle meite stenger valgt MONO i dia 0,25 - 0,35mm da de fleste ikke er bygd for multi :P men dette blir like mye en individuel sak, og det skrevet er min menning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

er i utgangs punktet litt uenig med deg på dette punktet, jeg vil til alle meite stenger valgt MONO i dia 0,25 - 0,35mm da de fleste ikke er bygd for multi :P men dette blir like mye en individuel sak, og det skrevet er min menning :)

Hva mener du med at de ikke er bygd for multi; tenker du på stangringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.