Gå til innhold
Fiskersiden

Gode kveiteplasser


Lars M
 Share

Recommended Posts

Her er mange drevne kveitefiskere på forumet.

Mange har nok etterhvert dratt på seg litt erfaring mtp. lesing av sjøkart når det drives litt research.

Jeg, Espen og et par andre fortapte sjeler skal bruke kommende helg til havfiske , og i all hovedsak kveitesatsing. Mesteparten av fiske vil nok foregå i Sørøysundet.

I den forbindelse legger jeg ut et kartutsnitt av et område som visstnok skal huse en og annen kveite.

Området ligger ut mot åpent hav og er ett av få grunner som er så markant, omgitt av større dyp.

For min del ser grunnene rundt holmen veldig "giftige" ut...

Hva tror folket, og hvorfor...?

4657203179_e4f435d569_b.jpg

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke så verst ut det der :thumbsup:

Dere kommer garangtert å få en storkveite evt stabbkveite :)

Hadde ikke vært å forakte... :)

Jeg er 100% trygg på at det blir landet kveite ila. helga.

Utfordringa er vel mere om været tillater fiske i litt mere åpent farvann.

Har mere tro på slike plasser mtp. skikkelige låvedører.

Om noen år er nok storkveita et hyppigere innslag innaskjærs også, så lenge yrkesfiske ikke tar helt av. Mye ungfisk rundtom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som et hot område. Kan se ut som det går renner mellom holmene/skjær/grunntoppene? En av dem på 43 meter. Må jo være perfekte strømforhold der. Ellers så bør vel grunntoppene også være potensielle hotspots oppe på et sånt platå.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med en utfordring :) Først vil jeg si at området ser svært spennende ut. Ved første øyekast legger jeg spesielt merke til 18-metringen helt til venstre på grunnpartiet. Ville brukt litt tid rundt og oppå denne. Videre er det ei djuprenne på ca 40 meter mellom holmene og alle undervanns-skjærene på nordsida. Antar det er sterk strøm her og her ville jeg satset på baithead og agn spesielt på fjære sjø.

Ser av målestokken at det er et enormt stort område å fiske på. Grunna til venstre med 18metringen på er ca 3-400m i diameter og her er det sikkert plass til mange store flak :thumbsup:

Blir også trukket mot 24 og 26metringen midt på grunnpartiet.

Ellers er området fullt av spennende grunntopper som sikkert tiltrekker seg småsei rundt floa og da kommer ho som regel oppå disse..

Ser fram til en spennende rapport over helga :)

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger.

Bare å satse på at været glimter til.

Agnfisk er bestilt iform av sild og makrell. Småseien er på plass så den tar vi der og da :thumbsup:

Synes det er greit å legge ut kart over konkrete plasser. Råd og argumenter blir så mye enklere å forholde seg til. Forhåpentligvis er dette til hjelp for flere som ruger på planer om å prøve dette fascinerende og høyst vanedannende fisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis er dette til hjelp for flere som ruger på planer om å prøve dette fascinerende og høyst vanedannende fisket :)

Det er det! Selv om ekspertene nok ikke kommer med alle tipsene de har ;)

Jeg faller ikke i den kategorien, men har bittelitt (og da mener jeg bittelitt) erfaring fra et område som ligner, bare at det er mye mindre i utstrekning. Og dermed lettere å kartlegge.

Under de forholdene jeg fisket, var kveita posisjonert på 30-40m oppstrøms (når det flødde) for den aktuelle grunnetoppen. Her var det et platå, som strakte seg fra grunnetoppen og til en skrent som ender på veldig dypt vann. Her var det masse napp, og to pene kveiter som ble kroket.

Er vel ikke akkurat revolusjonerende nytt om kveitas adferd... Men tråden var så interessant at jeg følte behov for å bidra, og håper det kommer flere bidrag :thumbsup: Jeg har logget mange timer med sjøkart-studering allerede i år, for å være best mulig forberedt til sommerens kveite-ekspedisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.