Gå til innhold
Fiskersiden

Veg's Galskapstråd- Laksen i Nidelva


veg
 Share

Recommended Posts

vel, jeg har overgitt meg :growl: handlet inn noen søkker, kroker og oterhvirvler i dag, oppheng med rød ulltråd er bundet og jeg fant en neve feitorm og sytråd under noen steiner i skogen...

I morra ska det rakles :cigar:

Statistikken hittil i år ser slik ut,

Dato Type Vekt Redskap Satt ut Vald Fornavn Etternavn

04.06.2010 Laks 5,8 Wobbler Nei Vald 3 Kroppan Anita Sivertsen (lagleder)

02.06.2010 Laks 14 Wobbler Nei Vald 1 Leirfosshølen Fiskeklubb Fossekallen

01.06.2010 Laks 6,8 Sluk Nei Vald 7 Nydalsdammen Ivan Nygård

men jeg skal iallefall prøve :) er jo godvær og allting

jøss gutten blir tidlig voksen :) lakse fiske med mark er tingen vettu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

vannføringa de siste timene ser slik ut,

Vannføring

Nidelva

[m3/sek.] Vann-

temperatur

Nidelva

[gr.C]

05/06/10 15 166,80 4,70

05/06/10 16 166,60 4,80

05/06/10 17 168,90 4,80

05/06/10 18 168,10 4,90

05/06/10 19 161,80 5,00

05/06/10 20 161,70 5,00

05/06/10 21 162,70 5,00

noen som kan tolke ? :growl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du fisker i i Nidelva er stort sett bunnvann fra Selbusjøen som holder 4 grader. Virkelig fart i fisket blir det når bunnvannet fra Selbu får høyere temperatur. Litt avhegig av vær og temp skjer dette gjerne i løpet av de to siste juniukene en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur it du vil ha større elv nei veg.

Vel, nå er den oppe på 169kubikk igjen... :(

(Dette kubikkpratet mitt er skremmende,når jeg tjuvhørte på slike vannføringsdiskusjoner i fjor skjønte jeg ikke bæret :o )

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønske på sluken etter HVERT kast... :hot:

vel, jeg har overgitt meg ;) handlet inn noen søkker, kroker og oterhvirvler i dag, oppheng med rød ulltråd er bundet og jeg fant en neve feitorm og sytråd under noen steiner i skogen...

I morra ska det rakles :cigar:

Skal du lære feitmarken å svømma idag, Vegar? :(

Såvidt jeg husker fra mine guttedager når vi fisket laks på Tilfredshet med mark og søkke, så tror jeg nok det blir å stifte mer bekjentskap med grønska ja, Vegar :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då kan jo mark og dubb vera eit alternativ, for å begrensa grønska på kroken. Eventuelt dubb og flue. :(

flueduppen skal brukes til høsten :o

vil ikke mark og dupp føre til at markkroken bare flyr rundt i overflata?

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får problem me 20g søkker ja, 40/60g på slik elv tror jeg har vært mere passe, uten at jeg har fisket mark der nede. Er ikke bare nede på tilfredsett det er grønske veg, der er det i hele elva. Ingen isgang og heller ikke noe åpning av fossen lengre må nok ta litt av skylden for det...

Måtte det bli Tight lines snart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får problem me 20g søkker ja, 40/60g på slik elv tror jeg har vært mere passe, uten at jeg har fisket mark der nede. Er ikke bare nede på tilfredsett det er grønske veg, der er det i hele elva. Ingen isgang og heller ikke noe åpning av fossen lengre må nok ta litt av skylden for det...

Måtte det bli Tight lines snart..

har 50grams men bare normalt pæresøkke, funker det like bra som slange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er rimelig flatt der....

Da jeg startet mitt laksefiske på Tilfredshet (for ca 100 år siden :D ) var ikke slangesøkkene oppfunnet enda.

Vi hadde et rimelig høyt forbruk av hjemmestøpte søkker, men det gikk da det også.

Husker forresten godt det store temaet da slangesøkkene kom på markedet.. Ville disse underlige greiene skremme fisken?

Svaret vet vi vel alle.....

Ps Veg. Om du skal bruke søkker uten slange, så husk å gå ned kraftig på vekta. Ordinære søkker har ikke den oppdriften og fanger ikke like mye strøm som slangesøkkene. Jeg vil tro at et blysøkke på 50g fort tilsvarer et slangesøkke på 80-100g

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet mitt laksefiske på Tilfredshet (for ca 100 år siden :D ) var ikke slangesøkkene oppfunnet enda.

Vi hadde et rimelig høyt forbruk av hjemmestøpte søkker, men det gikk da det også.

Husker forresten godt det store temaet da slangesøkkene kom på markedet.. Ville disse underlige greiene skremme fisken?

Svaret vet vi vel alle.....

Ps Veg. Om du skal bruke søkker uten slange, så husk å gå ned kraftig på vekta. Ordinære søkker har ikke den oppdriften og fanger ikke like mye strøm som slangesøkkene. Jeg vil tro at et blysøkke på 50g fort tilsvarer et slangesøkke på 80-100g

I går møtte jeg en kaill der som mente han tilbragte 6-13 timer i døgnet ved elva uten å fiske ! Han hadde en del å fortelle om de folka som fiska der i din tid... HVor er egentlig hæverthølen og heter den det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho blir varmere :rolleyes:

Vannføring

Nidelva

[m3/sek.] Vann-

temperatur

Nidelva

[gr.C]

08/06/10 08 181,90 5,40

08/06/10 09 177,70 5,40

08/06/10 10 177,60 5,40

08/06/10 11 183,70 5,40

08/06/10 12 181,60 5,40

08/06/10 13 178,50 5,50

08/06/10 14 179,70 5,60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho blir varmere :rolleyes:

Vannføring

Nidelva

[m3/sek.] Vann-

temperatur

Nidelva

[gr.C]

08/06/10 08 181,90 5,40

08/06/10 09 177,70 5,40

08/06/10 10 177,60 5,40

08/06/10 11 183,70 5,40

08/06/10 12 181,60 5,40

08/06/10 13 178,50 5,50

08/06/10 14 179,70 5,60

Hei Veg, Tror ikke du kan regne med at det skjer noen brå endring i vanntemperaturen i nidelven med det første. Endringen av vanntemperaturen går over lang tid da temperaturen i elven avhenger av temperaturen på bunnvannet i Selbusjøen.

Imidlertid så er nok temperaturen helt kurrant, har fått flue laks i elven på temperaturer helt ned mot 3 grader, det som derimot trengs er oppgang av laks. =)

Oppgangen av laks i Nidelva er normalt endel senere enn i naboelvene, dvs at fom st.hans så pleier oppgangen å komme igang. Frem til den tiden så er fisket veldig ustabilt og sjansen for å treffe på laks er særdeles mye mindre enn feks i Gaula, Orkla m.m.

Tro meg når jeg sier at det er langt mellom laksene i Nidelva første halvdel i Juni. Sjansen for å fiske seg lei er mye større enn sjansen for laks med mindre man disponerer de bedre tidlig valdene eller er veldig godt kjent i elva.

Skitt fiske!

Endret av LJL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.