Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva Sesongen 2010


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

artig at nidelva leverer igjen. ser det snakkes om ubåt i gaula,var vitne til at det ble tatt en i nidelva i kveld å.

Ja, det var en kommentar jeg angret på, for mens jeg filmet tor i kampens hete sa jeg det kanskje 5 ganger :)

Men nidelvlaksen må passe seg nå altså... jeg har nemlig uka fri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var en kommentar jeg angret på, for mens jeg filmet tor i kampens hete sa jeg det kanskje 5 ganger :)

Men nidelvlaksen må passe seg nå altså... jeg har nemlig uka fri :)

Jeg skal en tur ned på tilfredshet i morra formiddag tror jeg. Kanskje vi møtes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man si.. Slettes ikke dårlig fangst i Nidelva de siste dagene! Det er jo ikke mange kilometrene elv det fiskes på så det der virker jo for så vidt lovende for resten av sesongen. Helt fantastisk at Trondheim har et av landets beste lakselver rennende rett gjennom byen - ikke alle er klar over det. Selv om jeg ser ned på Nidelva fra huset mitt må jeg beskjemmet innrømme at jeg aldri har fisket der. Synes den er litt for stor og bred for min smak, men bare tull å ikke ta seg et par døgn der i alle fall. Det er en fantastisk natur rundt elva, men dessverre er det også betydelig trafikk og industri så naturopplevelsen er ikke alltid den store. Blir liksom ikke som en senkveld ved Forra hvor hver bil som kjører forbi avstedkommer diskusjon om hvem i all verden det var:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble et TOFA døgn der vi kunne tilby fiske til dem som stiller opp og gjør et frivelig arbeid for TOFA, og va er bedre en og tilby et døgns fiske?

Vi begynte dagen med friskt mot, det hadde blit tatt laks på "alle" vald dagen før, så nå måtte det være laks på "fossen". Finsk balsa i div ass ble pressenter men, nei. Det var flo kl 12.00 ca, og fisk som "springer" til fossen tvert bruker ca 8 timer, så rundt kl 20.00 skulle "ny" fisk komme over brekket.. Etter utallige selbygg på mark og x anntall timer bak årene, var det beg og bre seg litt skepsis i "gjengen", blank døgn? Nei da, 20.10 går det på en laks på venstre stanga, (Flax) og etter en "god" fight er en 7.6 kilos laks trygt avlivet, foto og skål så bars det utpå gjenn, andre sveipet sier Ståle, som passer stengene, ok sier roern, og va skjer, jo jeg vender båten og rett ut for pumphuset vaffler en 8,7 kilos ned stanga med en longfox "bannan", og da var det rød kort for oss to.

Det ble også tatt to mark fisk etter det, 7 og 11 kilo veide de inn til. En sjøørret på 1,5 fikk svømme en dag til, mens en selbygg på 1,8 møtte sin skaper. Ståle rodde på en, "Flax" laks på 4,5 kilo til Sonja på morgenkvisten etter at unertegnede misten en megalaks med samme dame tiligere på morgenen, det var stor fisk (Flax vaappu)....

Et meget trivelig døgn i Leirfossen i trivelig selskap.

Elva varierte mellom 195 og 54 kubik, så forholdene var varierende..

leirfossen-25-06-2010-dagens-forste-76-kilo-nr2-2.jpg

Dagens første 7,6 kilo

leirfossen-25-06-2010-dagens-forste-76-kilo-2.jpg

Ståle med dagens første, 7,6 kilo

leirfossen-25-06-2010-dagens-forste-76-kilo-pa-flax-wobbler.jpg

Dagens første tatt på Flax

leirfossen-25-06-2010-dagens-andre-87-kilo-nr2-2.jpg

Dagens andre 8,7kilo

leirfossen-25-06-2010-dagens-andre-87-kilo-nr3-nr4-2.jpg

Ståle med dagens andre 8,7 kilo

leirfossen-25-06-2010-dagens-andre-87-kilo-longfox-wobbler-nr2-2.jpg

Dagens andre 8,7 tatt på en Longfox wobbler

leirfossen-25-06-2010-fin-fangst-nr2-2.jpg

Fin fangst, 11, 8,7 og 7,6

leirfossen-25-06-2010-sonja-med-orret-pa-18-kilo-nr2-2.jpg

Sonja med fin ørret på 1,8 kilo tatt på mark

leirfossen-26-06-2010-sonja-med-45-kilos-2.jpg

Sonja med laksen på 4,5 kilo tatt på Flax

leirfossen-25-06-2010-sjoorret-me-stygg-skade-nr3-2.jpg

Sjøørret med stygg skade, fisken beit på mark, og oppførte seg som en vanlig fisk. ( Multi snøre eller garn? ) Utrolig at fisken levde og så ut for og klare seg..

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt en sværing på 19,5 kg. på flue nede ved privatvaldet til "Sandbergen" (fluebindern) ser jeg :)

hei sølvreven.husk at hverken fluebindern eller de andre som fisker på det valdet fisker meget sjelden med flue,det taes nesten aldri laks på flue dær.den ble tatt på 32gram kobber møresild. det var jeg som veide den viste på min vekt 19,2kg bløgga.fiskern mente den hadde vært 19,5. ingen skader på den meget pen nidelvlaks...

Endret av magnum44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse fine bilder og knall rapport fra knall fiske :thumbsup: Den SØ en så nok litt molefonken ut ja, muligens en garnskade tenker jeg. Men når du sier at laksen bruker 8 timer til fossen om de springer dit tvert. Er det slik at det er veldig sjeldent de pene og spreke laksene tar en pause på f.eks tilfredshet? :unsure:

Jeg ser BTW at mye av laksene har den velkjente nidelvlaks formen :) Det lover bra! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 peneste det ser akkurat ut som den typiske gaulalaksen anno 2010 :thumbsup: Utrolig mye laks akkurat rundt denne vekta i år. De fleste ligger på 7-8 kg. og full av lus :thumbsup: Sikkert gaulalaks som har forvillet seg opp i Nidelva :thumbsup: Den tynne laksen der er vel en gjennomsnitts nidelvlaks, he he.

Bra å få opp disse selbyggene, de spiser vel mye lakserogn og yngel ? :thumbsup:

Grattis med sølvblanke og fine lakser !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leirfossen-25-06-2010-sjoorret-me-stygg-skade-nr3-2.jpg

Sjøørret med stygg skade, fisken beit på mark, og oppførte seg som en vanlig fisk. ( Multi snøre eller garn? ) Utrolig at fisken levde og så ut for og klare seg..

uff....Sånn går det når det er dødt i Nidelva, da kan et selv den mindste selbygg vekke det største udyret i alle og en hver. Her har det nok en gang i tiden vært en forhåpningsfull markfisker som etter timer med svart hav, vært litt for ivrig på avtrekkeren og skudt et stort skudd i mørket:) Snakk om revvefesk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et foto av Ståle sin marklaks på 7,5 å Petter og Bjørn sin 19 kilos Valøya fisk tatt på en Riko wobbler.

Har nettopp hadt guiding av e-verks sjefer på Fossen to på land og mistet ti fisk!!! Ti ja... bra døgn uansett på Fossen med tolv kroka fisk.

leirfossen-stales-laks-pa-75.jpg

Ståle med 7.5 kilos marklaks

petter-hoksta-og-bjorn-eldervik-valoya-01-07-2010-19-kilo-pa-riko.jpg

Petter og Bjørn 19 kilo Valøya

Nye tjanser på Kroppan på søndag:-)

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere fotos av lakser fra Lerifossen og Kroppan.

105146_s.jpg

Andre har kontrol på laksen

105147_s.jpg

Håvern gjor jobben sin

105148_s.jpg

Nok en pen Nidelvlaks på land

105149_s.jpg

Min siste på Kroppan 3,5 kilo tatt på Longfox "bannan"

105150_s.jpg

8,5 kilos tatt på Riko wobbler, Fossen

105151_s.jpg

105145_s.jpg

Dette var en 8,5 kilos laks tatt på Wobbler, hadde 52 stk lus på seg!

Tirsdag er det nye tjanser...Fossen here we come:-)

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se at Nidelva leverer, blir et knallår dette i elvene rundt Tr.heim :) Hører rykter om at det alldeles ikke er slutt. Det er blitt tatt mye laks i nøtene i juli, etter at de startet. Både storlaks og mellomlaks. Smålaksen går selvsagt gjennom, men det er endel av den også. Pluss at det "koker" med laks i nedre deler av Gaula ! Ja det kan jeg underskrive på, har selv sett en god del fin og blank laks i det siste (5-12 kilos). Tror faktisk det vil komme et ras igjen, bare elva vil stige endel nå så blir det smukelismukk oppover valdene så det synger i snella. Brodern & Co. skal visst på Kroppan igjen på mandag, tror de ser meget frem til det. Må vel trø til med aldri så lite feitmark da. Den kommer vel mere til sin rett der, enn oppi Gaula :thumbsup:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen flere fotos fra fiske på Leirfossen...

105517_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42448/105517.jpg

Flax laks på 4,5kilo Leirfossen

105518_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42448/105518.jpg

Riko laks Leirfossen 6,5 kilo

105519_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42448/105519.jpg

Leirfossen Fjøsfisk på 6,9 kilo tatt på Perza wobbler

105520_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42448/105520.jpg

Farlig mat for mellomlaks:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.