Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva Sesongen 2010


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg oppfordrer alle til å uttrykke sin misnøye over dette bruddet på konsesjonsvilkårene ved å sende e-post til TEV.

Dette er ikke lov. Minstevannsføringen er på 30 kubikk i Nidelva, og vannføring under dette er ulovlig.

Jeg lurer på hva NVE har å si om denne saken etterhvert.

Jeg kommmer i alle fall til å gi direktet rødt kort for dette overtrampet.

Ari Behn fikk også smake rødkortet i går kveld etter å ha lest noen linjer fra boka si:

38224_454729730085_729250085_6756297_8071980_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags regler eksisterer i Nidelva for minimumsvannføring ift de forskjellige årstider og kjøreregler for hvor fort vannstanden kan endre seg (som vel er det mest interessante sett fra fiskens ståsted) ?

Hmmm...Med forbehold om at et regelverk har kommet på plass de siste årene, så ga litt googling følgende resultat fra en noe gammel avisartikkel (hvor også Rigor M. figurerer) :

"TEV har ingen konsesjonskrav om hvor fort vannstanden i Nidelva kan reduseres. Leif Nordseth, direktør i TEV Kraft, har ikke hørt om SINTEFs råd om maks reduksjon på 13 centimeter i timen. Ifølge Nordseth vil det da ha tatt altfor lang tid å kjøre ned elva. – Vi har ingen krav i forhold til hastighet på reduksjon av vannstand i Nidelva, men vi prøver å få til ‘myke overganger’. Ifølge Nordseth vil det å bruke lengre tid på å redusere vannnstanden i Nidelva, gir dårligere virkningsgrad. – TEV ville da ha brukt for mye vann i forhold til den energien vi får ut. Det kan sammenlignes med å kjøre bil på kald motor, sier Nordseth"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfordrer alle til å uttrykke sin misnøye over dette bruddet på konsesjonsvilkårene ved å sende e-post til TEV.

Tok kontakt med TEV for å komme i kontakt med ansvarlig - og vips forsvant vannføringsdata på web`en......mystisk :thumbsup:...der var den tilbake gitt mystisk!

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire-fem årsyngel av laks under oppsikt ved "røret" på Renna, og disse var ved godt mot etter den siste nedkjøringa.

Phu! Har fulgt med dem siden de kom opp av grusen, og sett dem vokse seg større og større de siste ukene, der de grafser i seg små nymfer og zooplankton. :thumbsup:

Jeg satser på at de fleste laksungene greide å flytte etter når de stengte elva, siden de er såpass i vigør og har optimal temperatur for aktivitet i disse dager.

Det som derimot er til bekymring (ref. Sintef og NTNU rapport på undersøkelser av atferd på laksunger i Nidelva)er villfiskens trang til å dykke substratet ved stress, fare m.m. Dette er jo ikke speselt god overelevesesstrategi på slike unaturlige fall i vannføring som vi har i Nidelva, og kan godt være en av de viktige faktorene til at såpass lite av den naturlige produserte laksen uteblir i fangstene (ref Vet inst rapport 2010). Det verste er jo når slike episoder skjer midt på vinteren med 10-20 minus lufttemperatur. Mesteparten av laksungene (for ikke å snakke om rogna!)ligger da i grusen i store deler av døgnet, spesielt på dagen, og fryser inne etter relativt kort tid med tørrlegging pga luft-tempen (ref en hel telefonkatalog med studier)

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fire-fem årsyngel av laks under oppsikt ved "røret" på Renna, og disse var ved godt mot etter den siste nedkjøringa.

Phu! Har fulgt med dem siden de kom opp av grusen, og sett dem vokse seg større og større de siste ukene, der de grafser i seg små nymfer og zooplankton. :thumbsup:

Jeg satser på at de fleste laksungene greide å flytte etter når de stengte elva, siden de er såpass i vigør og har optimal temperatur for aktivitet i disse dager...........

Kom ned til Fossummen på i 5 tiden og så noen små som sprella rundt mellom steinene, da vannet forsvant. Jeg vet ikke om det gikk bra med dem, men jeg håper. Elva steg og sank 10-15cm med noen minutters mellomrom, så kanskje så de skrifta på veggen. Jeg så ingen døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist og få det svart på hvit i dag at elva var under 10kubik på det laveste, det sto på mellom kl 4 og 7 så det var mye opp og ned!!

Hat et fint døgn på Kroppan i dag med Fossekallen fiskeklubb, var 9 laks på land når ga oss i kveld, men har noen timer i morgen også, så blir nok noen til, største i dag var 8kilo. Fotos kommer i morgen vis rekker det før det bli Lerkendal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist og få det svart på hvit i dag at elva var under 10kubik på det laveste, det sto på mellom kl 4 og 7 så det var mye opp og ned!!

Hat et fint døgn på Kroppan i dag med Fossekallen fiskeklubb, var 9 laks på land når ga oss i kveld, men har noen timer i morgen også, så blir nok noen til, største i dag var 8kilo. Fotos kommer i morgen vis rekker det før det bli Lerkendal...

Du rekker det :blush: Du har 8t 45m på deg :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag, det ble et bra døgn på Kroppan, tottalt tolv fisk ble landet, samt noen mistet. Det er utrolig mye smålaks som kommer, grålusat og meget hoppekåt. Det ble ingen helt store denne gangen, topp fisk på 8,1kilo, mark. Det ble 1 på flue, 5 på wobbler og 6 på marken, ser ut som marken er tingen for litt støre fisk nå, 4,5 største på wobbler i dag. Det ble ikke så mange brae bilder men her er noen.. Får håpe på litt regn no så vi får litt fargat elv på Fossen på fredag...

No bli det noen timers søvn før det braker løs på Lerkendal...

105852_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42605/105852.jpg

105853_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42605/105853.jpg

105854_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42605/105854.jpg

105855_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42605/105855.jpg

105856_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/42605/105856.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fossekallen er en fiskeklubb for bevegelseshemmede? I tilfelle helt genialt..!

Murtoreka er bra, RR'en der likeså. Husk nå å sende bilde til begge produsentene, så kanskje du får noen gratiswobblere i posten!

Petri er orientert og skal lage noen til "Fossekallen". Det blir imidlertid først til våren :lolu:

Murto`n gikk som ei kule den, ønske mæ en stor rød en til tilifiske neste sesong, bil dødelig på stamfiske den der, vis har hjerte te og la brunbamsan herje me den da:-)

Det var jo derfor dere fikk "låne" den. Når det ikke ble no særlig båtfiske på meg, er det flott at greia blir brukt og hva bedre enn av dere :thumbsup: I tillegg syntes både Riku(Riko) og Petri(Murto) at det var tøft at dere hadde bruk for wobblerne deres :)

Ps. Jeg har ei brun/grå reke som jeg håper skal få kjørt seg helt på slutten, håper på en av disse vakre brune kroklaksene :dribble:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.