Gå til innhold
Fiskersiden

Tok storfisk i Skarnsundet


 Share

Recommended Posts

En og en halv time på den? enten så har han kjørt veldig lett brems, for smått utstyr... folk bruker en og en halv timer på 150-200kg, ikke 38.

Ellers, hvorfor kommer alle til nord for å fiske kveite vist Skarnsundet er en av Europas beste kveite områder i følge avisa:D

Har aldri hørt om at det er et kveiteparadis, kan ikke huske noen rapporter med storkveite heller.

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og en halv time på den? enten så har han kjørt veldig lett brems, for smått utstyr... folk bruker en og en halv timer på 150-200kg, ikke 38.

Ellers, hvorfor kommer alle til nord for å fiske kveite vist Skarnsundet er en av Europas beste kveite områder i følge avisa:D

Har aldri hørt om at det er et kveiteparadis, kan ikke huske noen rapporter med storkveite heller.

Forstod det sånn at han hadde stått og fisket i halvannen time, ikke at han hadde stått og kjørt på den kveita halvannen time.

Videre at Skarnsundet er en vidkjent fiskeplass (den er det), ikke at den var spesielt kjent for storkveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod det sånn at han hadde stått og fisket i halvannen time, ikke at han hadde stått og kjørt på den kveita halvannen time.

Videre at Skarnsundet er en vidkjent fiskeplass (den er det), ikke at den var spesielt kjent for storkveite.

Ok, misforsto teksten da ;)

Joda vet at det er en kjent plass, men når avisen sier at det er en ut av Europas beste kveiteområde skulle man forvente store beist..noe jeg ikke har hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, misforsto teksten da ;)

Joda vet at det er en kjent plass, men når avisen sier at det er en ut av Europas beste kveiteområde skulle man forvente store beist..noe jeg ikke har hørt om.

Ikke for å kverulere og flisespikke selv om flisehaugen begynner å bli noe stor ;-)

Men de nevner ikke Skarnsundet med et eneste ord som Europas beste kveiteområder. Jeg siterer:

"Skarnsundet regnes for å være en av Europas beste fiskeplasser."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, misforsto teksten da ;)

Joda vet at det er en kjent plass, men når avisen sier at det er en ut av Europas beste kveiteområde skulle man forvente store beist..noe jeg ikke har hørt om.

Nå er det jo ikke slik at absolutt alle som fisker skriver om det på internett eller kommer i avisa heller da...

Det er tatt mange store kveiter i området, største jeg har hørt om var vel 240 kg, tatt av en yrkesfisker i likhet med alle de andre kveitene over 100 kg jeg har hørt om. Snakka med en yrkesfisker og han mente at det de fleste sportsfiskerene (i Trondheimsfjorden) gjorde feil var at de fiska for grunt når de var ute etter de virkelig store, ifølge ham finner man de største på dypt vann og de små oppe på grunnetoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kverulere og flisespikke selv om flisehaugen begynner å bli noe stor ;-)

Men de nevner ikke Skarnsundet med et eneste ord som Europas beste kveiteområder. Jeg siterer:

"Skarnsundet regnes for å være en av Europas beste fiskeplasser."

hehe man må jo ha opptensved til vintern vettu ;)

sånt skjer når det kun står en ting i hodet på deg:D ordner seg vel når årets første er i hus=)

Nå er det jo ikke slik at absolutt alle som fisker skriver om det på internett eller kommer i avisa heller da...

Det er tatt mange store kveiter i området, største jeg har hørt om var vel 240 kg, tatt av en yrkesfisker i likhet med alle de andre kveitene over 100 kg jeg har hørt om. Snakka med en yrkesfisker og han mente at det de fleste sportsfiskerene (i Trondheimsfjorden) gjorde feil var at de fiska for grunt når de var ute etter de virkelig store, ifølge ham finner man de største på dypt vann og de små oppe på grunnetoppene.

Ok, hadde vært artig om noen i nærheten av dær hadde tatt seg en skikkelig satse tur dit da! høres jo spennende ut. Men er vanskelig å sammenligne fangst mellom sportsfiskere og yrkesfiskere. kan være 100kveiter på sjarken før sportfiskeren får 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveita ble tatt tirsdag, ikke onsdag. Utstyret var lett, og ikke ment for kveite. Fighten tok halvannen time. At Skarnsundet er en av Europas beste fiskeplasser er trolig noe avisa har funnet på. Men det blir tatt stadig mer kveite også i Trondheimsfjorden, selv om det selvsagt fortsatt er milevis unna individtettheten i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre kule fangster fra Skarnsundet:

Spisskate

http://www.skarnsundet.com/index.php/phills-blog/Fish-out-of-the-deep.html

Skolest

http://www.skarnsundet.com/index.php/phills-blog/Round-nose-grenadier-.............html

EDIT: Stussa litt på denne påstanden om skolesten.

"Usually you just see them floating dead on the surface after their spawning season, because they die after they laid their eggs."

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.skarnsundet.com/index.php/fishing-tips-mainmenu-37

Måtte smile da jeg leste denne, er det bare turistfiskere de har på besøk der?

Det vet jeg ikke men vil tro at de er der i et antall stort nok til at fjordsenteret blir sånn passe lei av de samme spørsmålene.

Det er jo bare å ta seg en tur på WSF-forumet så ser man hvor mange som er helt blanke på kunnskap om fiske og utstyr når de skal til norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett turister fra utlandet ja. Var jo der for ei drøy uke siden og fisket to dager med Klaas Jan. Han måtte innrømme at brosmebestanden i selve sundet ikke var det samme lenger. Jeg var der ifbm et havfiskeseminar i samarbeid med Elbe. I alt ble det tatt 11 arter. Artigste art var ei ganske diger havmus, utover det klassiske arter som sei, torsk, hvitting, sandflyndre, knurr, gapeflyndre, sild, svarthå etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en del turer dit nå da jeg har fått båten på fjorden. Vil tro der burde være mulig å nå litt flere arter da en fra land. :)

Har fått en del hotspots av Phil, ¨men vi får vel se. Er ikke så erfaren med båtfiske at det gjør noe, men noe fisk bør man da klare å få.

Hadde ikke klaga på ei kveite. :dribble:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.