Gå til innhold
Fiskersiden

Modifisering av Cutbait Herring


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Hva med å plassere 2 ekstra enkle på sidene istedenfor? Jeg har ett eget opplegg som jeg gjerne deler. Krokene løsner fra kroppen ved hugg og fisken kjøres eventuell på krokene uavhenged og bort i fra selve kroken.

Lås krokene enkelt og greit med noe dere stikker i øyet på selve kroken + inni kroppen, eller surr litt metalltråd rundt stammen på kroken og la endene stikke litt ut. Klem disse på sidene av kroppen .Når fisken hugger løsne kroken- krokene fra kroppen. Eneste såret i den myke delen av jiggen blir der dere stikker tråden. Jeg ser selv ikke noe i veien for å bruke plastifisert wire til dette formålet istedenfor å bruke nylon.

Edit: Om det er ønsker om det kan jeg ta bilder av opplegget.

Alltid kjekt å se forskjellige varianter av rigging og modifisering, så sier ikke nei takk til bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Om jeg modder shader eller ikke kommer helt an på størrelsen! Selv har jeg gjort det helt enkelt, nemlig en kort og tjukk senestump festet fra øyet på shaden til en kraftig treble. Lengden på stumpen og størrelsen på treblen varierer selvsagt med størrelsen på shaden. Jeg liker ikke for mye piggtrådsperring da kveita ofte får smatte litt på shaden før jeg kroker, så en treble får holde. Treblen har jeg festet i shadkroppen med en krokspiss, og på senestumpen er det litt slakk slik at kroken rives ut av kroppen på shaden ved hogg. Har funket prikkfritt. Enkelkrok kan sikkert ha noe for seg på en mindre shad, men på større foretrekker jeg en treble. Krokingssjansene er større, og krokene trenger inn bare krokene er spisse nok, og man kroker hardt nok. Når det gjelder det siste er det nok en del som er for pinglete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt i at dere fisker lengst mulig med redskapen der handler. Jeg er også selvfølgelig opptatt av at fisken man endelig har greid å lure til å nappe også sitter på kroken frem til den er berget. Metoden - konseptet jeg nå viser frem bruker jeg på mine egne woblermodeller samt selvfølgelig, "Elastoserie" , som noen få av dere har brukt og sett , samt hatt bra erfaring med.

Den jeg legger frem er ment slik at dere kan mekke det selv og uten kompliserte verktøy. Mitt eget har jeg laget spesielle beslag til og behandles i disse dager med tanke på produktbeskyttelse. Konseptet kaller jeg " Antibrekk utløser rig". Håper at dere lesere som ser konseptet som "interessant å prøve" , får glede av den.

Til andre kollegaer i bransjen som ser nytte ved å "plukke" denne kommersielt sier jeg bare: Det er lov å spørrecool.gif og sorry for at ved å bruke konseptet, er det færre kropper som går skjeis ,varer lengre og påvirker salget.

Jeg har faktisk gått mer og mer over til wire når jeg lager korte stikkere og fortomer, især når fisken disse er beregnet til ikke er kroksky eller har skarpe tenner. Jeg har ikke registrert og etter mye praktisk erfaring , at fangstene er blitt redusert av den grunn. Tvert i mot, jeg berger flere fisk.

Viktig å bruke wire av kvalitet , myke og "plastifisert" samt gode krimps og tenger.

  • Begyn med å klippe passe lengde av wire og finn frem gode tønnesvivel som passer til formålet. Tre på krimps og tre deretter en bit med nylon som passer( min måte)IMG_4685.JPG

Legg merke til senestumpene som stikker på begger sider og før krymping.

IMG_4688.JPG

Jeg brenner senestumpene etter at wieren er låst. Dette bidrar til "knekk demping" og sveis av den plastifiserte wieren. Ikke noe i veien for å bruke krympeslange med lim til formålet eller ett par dråper med fleksibelt lim inni hylsa før dere låser.

  • Monter ønskede kroker og tilpasset både fisket og lengden på shaden

IMG_4694.JPG

For bildens skyld har jeg montert 2 forskjellige kroker. 1 treble med dusk, der jeg har klipt den ene mothakkeren ( den skal kun brukes til å holde kroken på plass og ikke rive kroppen ved hugg) og en dobbelt. Her kan man stikke hva som helst i selve øyet og for å holde denne på plass.

IMG_4704.JPG

IMG_4703.JPG

Avklipt mothakker . Det som er igjen stikkes inni kroppen på shaden.Den sitter bra inntil fiske hugger.

IMG_4697.JPG

Min favoritt måte å montere optimal krokplassering og på sidene av kroppen. Det blir minimalt med sår i shadens kropp. Her har jeg brukt myk metalltråd surret ( for bildens skyld) både i selve slange og i stammen på kroken.Stumpene stikkes der dere ønsker i shadens kropp.

IMG_4700.JPG

Når fisken hugger , løsner kroken - krokene fra kroppen og fisken kjøres fritt på wieren, noe som igjen gir mindre brekkeffekt og sparer shaden for skader.

Den fastøpte kroken kan godt klippes. Den stoler jeg aldri på, især når den instøpes med smeltet bly som bidrar til å forandre egenskapene i krokens legeringen.

Håper dere får nytte av konseptet.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser diskret, solid og funksjonelt ut Martin! Det eneste man må passe litt på er at ikke krokene havner for langt bak at shadens bevegelser og dermed fiskeevne hemmes.

Takk Cato. Råder deg å prøve det. Det funker og er allsidig med tanke på at man kan tilpasse størrelsen på krokene i forhold til tykkelsen på shaden, samt at plasseringen bestemmes på forhånd med lengden på wieren. Enig at plasseringen av krokene ikke bør hemme bevegelsen på shaden.

Til "kryset" som er i de 2 siste bilder har jeg brukt såkalte "Cross-line crimpable rolling swivel" men det er langt ifra nødvendig.

Edit: Glemte å legge til at konseptet funker også utmerket til agnfisk .

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er skremt over hvor lite cbh tåler. En dag med fisking så løsner indre og ytre lag av gummien fra hverandre. Innvendig er gummien helt oppsmuldret etter å ha blitt dratt bak av et par torsker og og noe napping av annen småfisk..... Ikke rare greiene man får for 200kr i dag :D Håper Magic Minnow er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er skremt over hvor lite cbh tåler. En dag med fisking så løsner indre og ytre lag av gummien fra hverandre. Innvendig er gummien helt oppsmuldret etter å ha blitt dratt bak av et par torsker og og noe napping av annen småfisk..... Ikke rare greiene man får for 200kr i dag sad.gif Håper Magic Minnow er bedre.

Jeg startet ett tråd om nettop det , Jegern. Om det er flere som har erfaring som ikke unnes andre ( vel og merke som ikke holder til formålet det selges til)og med produker relatert til havfiske er det bare å legge flere innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er skremt over hvor lite cbh tåler. En dag med fisking så løsner indre og ytre lag av gummien fra hverandre. Innvendig er gummien helt oppsmuldret etter å ha blitt dratt bak av et par torsker og og noe napping av annen småfisk..... Ikke rare greiene man får for 200kr i dag :) Håper Magic Minnow er bedre.

Hører flere som klager på disse. Har ikke fått dyppet den selv ennå, men synes den svettet noe temmelig gufne greier. Lukta var heller ikke bra, lukter kjemisk fabrikk. Mulig jeg bare er litt 'følsom'.....

I tillegg har det vært noen tilfeller av brukkede kroker på Savagear sin Sand Eel. De ser jo flotte ut, men noen av softbaitene deres tåler ikke bruk ser det ut til....

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Apropo lukt på shadjiger, syns det lukter kraftig diesel av giant jighead kroppene, lurer derfor på og lage en skikelig lake

av for eks sild og reker og legge jig kroppen i det for å se om diesel lukta forsvinner, noen som har andre gode tips ?

Kan godt være at ikke kveita bryr seg, men hvis jeg fikk valget mellom å spise sild eller diesel så hadde det blitt sild. En annen ting er at jeg får større tro på shads når det lukter naturlig. Gjør så du føler for, selv velger jeg å bruke luktestoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
  • 1 month later...

I og med at jeg sitter på et lite lager av CH`s som jeg synes det har vært litt dårlig bevegelse på og at de klart fisket dårligere enn tilsvarende saker med tynnere og mer bevgelige haler så har jeg de siste par år testet litt.


Det har resultert i denne løsningen:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151339457035194&l=b583c7dffb

Bevegelsen de tre påmonterte curltailjiggene gir har gjort store utslag og har fisket likt med eller bedre enn langt mer oppskrytte greier. Riggen er, som et trenet øye kanskje ser, glidende og kroken er festet ved hjelp av strikk-og-heklenål-metoden. Det skal nevnes at jeg klipper av originalkroken til jigghodet (det som stikker opp midt på ryggen). I og med at den fiskes glidende kan man i stedet for splittring/svivel som jeg har på denne varianten like greit bruke en svivel med hurtiglås til å feste jiggen til snøret med. Det gjør også at du kjapt kan bytte jigg på samme rigg uten å måtte knyte om eller noe. Hare hekt på en ny og dra fast kroken med en ny strikk så er du der...


Som stopper er det brukt perle + endehylse i 1mm2 som er standard "elektrikerutrustning" og man får kjøpt 100 pakning av for langt mindre enn hva du måtte gitt om det var spesialgreier beregnet på sportsfiske...

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Uttestingen fortsetter og foreløpig hittil i år er det som følger:

Royber/Storm/Savage Gear/Prey - Espens modifiserte Cutbaits: 0-1


https://www.facebook.com/photo.php?v=10151358665120194&notif_t=like

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.