Gå til innhold
Fiskersiden

Batteri til elektrisk motor


gabbis
 Share

Recommended Posts

Jeg kom over et røverkjøp i fjor sommer og kjøpte meg en 9 fots RIB med elektrisk motor brukt. Ivrig bar det rett av sted og plukka ut batteriet fra bilen..

Fisk ble det og moro var det :-)

Men da jeg skulle starte bilen senere gikk det dårlig for å si det sånn.

Hvilket type batteri vil du anbefale, ser helst at du har erfaring med elektrisk motor selv og forskjellige batteri. Ser for meg at det er antall Ampere som er viktig og ikke et sånn typisk startbatteri.

Alle tips mottas med takk. Det blir dorging med flue, og mark i sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et forbruksbatteri, ikke et startbatteri.

Et AGM batteri som tåler mange flere dyputladninger enn vanlige syrebatterier er å foretrekke. Et AGM batteri vil heller ikke lekke syre om det velter.

Du skal ikke lade ut batteriet mer enn 50% for unngå å forkorte livet til batteriet.

Jeg har et 105Ah Lifeline AGM batteri til min elektriske motor, dette er et dyrt batteri, men det finnes billigere AGM batterier. Hyttebutikken og Alternativ Energi har rimeligere AGM batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra95 ahmp-115. Alt etter str på motoren.

Gele eller fritids batteri,og en grisebillig VEDLIKEHOLDSLADER fra fks biltema gjør nytten.

Ikke bruk en vanlig bilbatteri lader,for da knekker du batteriet fortere enn nødvendig.

Alternativ 2 er å hente batteri på høgger`n.

Syremåler så ikke ett kammer er kaputt er en selvfølge.

Ser liksom ikke vitsen med å svi av mer enn max 900kr,om man ikke driter penger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det opprinnelige spørsmålet men er det noen som vet om det går an å kjøre en av de små elmotorene på den strømmen som en 50hk (Yamaha 4-takter) leverer på tomgang?

Problemet er at båten går for fort til å dorge på laveste fart (tomgang) med 50-hesteren og en elmotor kunne vært et billig alternativ til en liten bensindorgemotor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av det opprinnelige spørsmålet men er det noen som vet om det går an å kjøre en av de små elmotorene på den strømmen som en 50hk (Yamaha 4-takter) leverer på tomgang?

Problemet er at båten går for fort til å dorge på laveste fart (tomgang) med 50-hesteren og en elmotor kunne vært et billig alternativ til en liten bensindorgemotor..

Hvordan skal du løse dette da? Tenkt å la 50 Hk gå på tomgang under dorging i fri? Ville ikke dette bremse svært mye for en elmotor med stammen og proppellen liggende å bremse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal du løse dette da? Tenkt å la 50 Hk gå på tomgang under dorging i fri? Ville ikke dette bremse svært mye for en elmotor med stammen og proppellen liggende å bremse?

't was my cunning plan :rolleyes:

Aner jo ikke om det lar seg gjøre...

Må prøve å finne spec på hvor mye strøm slike motorer drar, og hvor mye Yamahaen lader.

Kan godt værer oppskrift på fiasko..Flatt batteri og kanskje ikke sunt for motoren som må lade så hardt.

...og det er kanskje en grunn til at jeg aldri har sett en slik løsning i praksis eller beskrevet noe sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

't was my cunning plan :rolleyes:

Aner jo ikke om det lar seg gjøre...

Må prøve å finne spec på hvor mye strøm slike motorer drar, og hvor mye Yamahaen lader.

Kan godt værer oppskrift på fiasko..Flatt batteri og kanskje ikke sunt for motoren som må lade så hardt.

...og det er kanskje en grunn til at jeg aldri har sett en slik løsning i praksis eller beskrevet noe sted..

Jeg tror du vil ha mer slit med å holde dette gående enn å finne en annen løsning. Du vil bli dratt mot en side hele tiden pga at motoren fungerer som en brems. Jeg ville heller sett på å få tak i en motorbrems som du faller ned ved dorgefart. Det finnes, eller det kan lages. Det vil bremse opp motoren. Ellers så er alt å kjøpe en liten motor som tillegg og montere en ekstra brakett. Eller skifte propell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt små "drivankre" til nettopp dette formålet. Google "trolling anchor" så får du opp masse treff. De koster nada over there. Du trenger to stykker, en på hver side av båten. Bindes fast foran på båten, slik at de henger ca midtskips. Det sies at man samtidig oppnår mer retningsstabilitet ved lave hastigheter (som det jo blir når man har to fallskjermer hengede ute).

Som en nødløsning går det an å pælme ut en bøtte i et tau bak båten, men jeg er ikke så glad i denne patenten da jeg ikke har lyst på tau i propellen (noe jeg vet at jeg kommer til å klare hvis jeg skal ha noe hengende rett bak mens jeg dorger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.