Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitetrolling salten


Femmer
 Share

Recommended Posts

har ikke noe erfaring fra kveitedorging sjøl, men etter det jeg har lest så er det rapala magnum og lignende store litt slanke wobblere folk har brukt mest. anbefaler deg å kikke litt i denne tråden: link

står en del om kveitedorging her tror jeg.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis Eirik meldte om to stk på hhv 18 og 34 kilo nå. Den ene på dorget shad, den andre på dorget hel småsei. Han fisker for det meste i Skjerstadfjorden, men det gjør jo omtrent halve Sverige snart også. Flere av de tidligere mest kjente lokalitetene er derfor omtrent utfisket utpå sommeren. Jeg tror derfor mer på å gå egne veier fremfor å tråkke i gamle spor.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å prøve magnum og svære shad jigger, og agnfisk om jeg får tak i det og får det til. Har undersøkt litt rundt bunnforhold i området vi skal til, men det er lite sandbunn, og antagelig dypt så det hadde vært godt å hatt en kjent plass eller område å gå ut fra så en ikke mister trua, når en kjører på ørtende timen.

Gleder meg som en unge, for om en ikke får kveite så vil en alltid få kontakt med annen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det relativt dypt er nok sakte dorging med 385-grams Stormshad det jeg ville valgt. Med stanga i hånda pekende litt på skrå fremover, GULP på kroken samt å gi dropback når det hogger bør dere ha en fair sjanse. Husk å stadig koble motoren ut av gir slik at jiggene får dunke i bånn med jevne mellomrom. Kjør relativt sakte, opptil to knop. Let opp områder med relativt flat bånn (prøv å unngå mudderbånn) på 10-25 meter så er dere inne på noe. Hold godt i stanga, og gi alle tilslags mor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har funnet dybdekart på nett og funnet at bunnforholdene dit jeg skal ser ganske bra ut med mange grunner, men lite sandbunn. Jeg vet kveita finnes der så det er vel bare å sjenke kaffekoppen full og trolle tålmodig i timesvis. Gule sider har sjøkart, og norgeibilder.no finner en de grunnene med sandbunn. Norgeibilder er og er fint verktøy for å finne stømmer i vannet.

Jeg tenker å kjøre med standard trollingstenger og med wiplash multifilamentsnøre, så slakken blir minimal. Mulig stengene blir i det mykeste laget, men jeg har noen tøffere stenger jeg kan bruke om de jeg har ikke holder mål. Det blir heller ikke så mye slakk om en har korte slep, men om det påvirker fisket om kveita er var og ikke tør ta noe som er så nært loddet vet ikke jeg. Håper jeg har noen erfaringer rundt dette før høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigg agnfisken med en holding hook i kjeften så denne stenges. Surr gjerne litt ekstra med tynn kobbertråd. Kjeften skal være STENGT! Avhengig av størrelsen på agnfiskn kan du så sette en til to trebler i siden(e). Med en liten bøy på kroppen snurrer den rolig rundt. Lag tacklet av tykk mono, og bruk en kraftig kulelagersvirvel i enden. La tacklet være 1,5-2 meter langt. Lag endel forskjellige tackler til forskjellig størrelse på agnfisken. Husk også at type agnfisk dikterer størrelsene på krokene. Sei er mer bulky enn sild. På sild kan en liten polyball være nyttig. Tacklet blir et kompromiss av så små kroker at det ser naturlig ut, men ikke så små kroker at du misser hogg. Opplever du hogg der den kun tar halen løser du det med en trailing hook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fant Kveite og, men fikk ikke helt dreisen på trollinga, så gikk over til pilking. Unga hadde ikke samme tålmodighet som meg.... :)

29,2 kg

Wiplashsnøre, kan anbefales..... Daiwa SG47LC holder også mål. Men er veldig glad jeg ikke fikk kveite på 10-20lb trollingstang. 30lb havfiskestang bøyde seg helt inn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk cb!

Da har jeg litt å prøve meg frem på. Kun kort tid til avreise nå så reisefeberen sliter i hele kroppen.

Setter du monon i utløserklype eller multisnøre? Korte slep?

Monoen i klypa, korte slep, bare etpar meter. Ellers er vel TID et stikkord, noe du forøvrig var inne på i rapporten. Fisk ble det tydeligvis også, det er vel det viktigste.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var borti et par kveiter til her den ene bare reiv av 050 snøre som ingenting, og det er vel bare å fin-tune fisketeknikken.. Nå har jeg ett år på å lese og knyte tackler til hel fisk, og så er det å trå til neste år også. Synd det er tid man har minst av :P

Leste litt om gummifiske i Alt om fiske som der jeg plukket med meg noen tips. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.50?????

Jeezez man, det kan sammenliknes med å meite gjedde med 0.15 og lure på hvorfor sena ryker hele tida.

Bruk 1 mm, så har du i hvertfall en fair sjanse.

Ikke at jeg skal påberope meg noe særlig erfaring, men her må jeg si meg enig med Cato!

Til kveite er alt under 1,00mm fy-fy både til topshot og tackle. Under en fisketur sammen med ørud i vår fikk jeg 0,90 klippet rett av (sannsynligvis mindre haiart, men dog..). Kveitetenner sliter hardt på mono'n. Dessuten kan den snart finne det for godt å rase over en skrent. Er bruket snevert dimensjonert da er som regel løpet kjørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke fortom i det heletatt på den som vi tok kveita på. Det var en av unga som hadde 0,50 snøre som plutselig ikke klarte å holde stanga lengre. Som fikk hjelp av en av de andru unga så klarte dem å åpne snella så det ble den eksplosjonen i snella og den giga vasen, så derfor røk det snøret.

Bruker 1.00 snøre når jeg fisker etter kveite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.