Gå til innhold
Fiskersiden

TM260 noen som har prøvd denne giveren?


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Som som har noen erfaringer med denne giveren? Den ser da styggerlig stor ut. Båten min er en Sea Pro 220WA. Har prøvd å epoxy støpe giver innvendig. Men det gikk dårlig. Spørs om ikke det er sandwich skrog på båten.

Båten går nå i 44knop, men er redd denne giveren vil bremse alt for mye. Båten har også veldig V-bunn bak, slik at en gjennomgående giver også vil vel bli problematisk å få til. Med store kiler vil vel denne også bremse betraktelig. Samtidig skulle jeg ønske jeg fikk ett lodd som fulgte bunn greit i 30knop. Loddet er FCV-585.

Noen tips??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som som har noen erfaringer med denne giveren? Den ser da styggerlig stor ut. Båten min er en Sea Pro 220WA. Har prøvd å epoxy støpe giver innvendig. Men det gikk dårlig. Spørs om ikke det er sandwich skrog på båten.

Båten går nå i 44knop, men er redd denne giveren vil bremse alt for mye. Båten har også veldig V-bunn bak, slik at en gjennomgående giver også vil vel bli problematisk å få til. Med store kiler vil vel denne også bremse betraktelig. Samtidig skulle jeg ønske jeg fikk ett lodd som fulgte bunn greit i 30knop. Loddet er FCV-585.

Noen tips??

:) Den er diger, og jeg tror ikke jeg ville satset på denne i stor fart stående nede. Men det går nok. Går an å lage en patent med ett rør du senker opp og ned som giveren ligger i røret. Senker det ned under lavere fart og tar det opp ved full guffe. Gjennomgående hadde nok vært det beste. Men hvordan montere dette på båten din vet jeg neimen ikke om det er dobbelt skrog. Selv har jeg en P66 som funker i hvertfall ok opp til 25knop, over der så har den lett for å falle ut, mulig den ville fungert bedre om den sto litt lenger ned, man da er det stort press på denne i større fart.

Funker bra ned til 200-300m om det ikke er for mye dritt i sjøen og store bølger. Jeg ser at USA brukerne har TM260 på hekken. Ser det bla på youtube. Men den er diger og stor, og kostbar. Hadde det gått å fått inn eks en B164 eller lign gjennomgående så hadde det uten tvil det beste. Har du hørt med produsenten av båten om det er plasser som ikke har dobbelskrog, er ofte litt opp på sidene plasser der det hadde fungert med innvendig. Det dobble går over til enkelt skrog på mange båter litt på siden, og det er såpss vinkel på en del av giverne at det burde funke i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TM264 er et stort beist, så ligg unna.

Under er den vist sammen med Lowrance sin 50/200kHz svinger som heller ikke er av de minste

5.jpg

B164 gjennomgående er det beste alternativet til hurtiggående båter for fiske på dypere vann. Hvis du vil ha enda bedre ytelse er B264N Split Pair løsningen. Dette er elementene i fra B260 plassert i to B164 hus. Sørg for å bestille B264N i stedet for SS264N med hus i maskinert syrefast stål, SS264N er svinedyr.

Airmar tilted element svingeren link

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 258 fra før. Hvordan er 164 i forhold til denne? Er noen vits i å gå opp ett hakk? Vurderte også å kjøpe enkel 264N 50Hz til 585 loddet. Er på dypet jeg trenger det. Ellers så vurderer jeg å gå til handel med Lowrance, og ta i bruk en HDS 10.Da vil nok en billigere giver til denne holde til grunna. Er byttet ledelse i Furuno, og min sponsoravtale var bare muntlig med forrige leder desverre. Men hadde da også tilbud fra Lowrance. Litt usikker på hva jeg skal gjøre egentlig. Men kommer nok ikke uansett til å kvitte meg med 585en.

Abbor; hvor vil det være mest lønnsomt å handle en 264N i disse dager? Finner ingen på ebay.

Dette er båten bakfra. Ser ikke så ille ut her, men det er ganske grei V-bunn.

24_-1875776530.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B164 har lavere følsomhet enn B258, men fordelen er at den holder bunn uansett hastighet ved riktig montasje.

Den beste og billigste plassen for meg å handle en B264N er hos BOE Marine, om han vil selge til deg tviler jeg på :blush: Vil anta at Jim hos BOE er en av få forhandlerene i hele verden som vet hva en B264N er, gode priser har han også, men han selger normalt ikke internasjonalt. Svingeren er ikke listet i nettburikken, men jeg vet han har levert flere både B264N og B264W. Det er bare SS264 200kHz versjoner som er listet der.

BOE Marine

B164 og HDS er sannsynligvis en bra kombinasjon for deg. Pronav har B164 i sortimentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke dyp kan man forvente med aimar B164 svinger? Altså såpass bra loddskudd at man kan lese bunnforholdene? I saltvann selvfølgelig.

:) Med denne tror jeg du kan lese langt nok til det meste av fiske i hvertfall. Men forhold i sjøen er avgjørende. Klart og fint vann så tror du ser bunn på mange hundre meter. Men har du mye dritt som store manetstimer, alger etc reduserer dette i hvertfall muligheten til følsomhet. At du fint vil se bunn ned mot 4-600 meter tror jeg fint med B164. Når jeg med en hekksvingerP66 klarer å holde bunnen i Drøbak med så mye rart i vannet sommerstid på 200-250 meter klarer denne over det dobbelte mener jeg. Men abbor har sikkert bedre kunnskap om dette. Jeg kjørte en enkel innvending svinger på ett garmin 525 i lofoten, og mistet ikke bunn en gang. Dog ikke dypere enn 175 meter. Men dette var enkle saker. Så den du tenker på bør funke rimelig dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da i forhold til min B258?

SS264 virker også som ett supert valg! Tror jeg har funnet en båt jeg blit sittende med en stund, og kanskje hadde disse vert sin vekt i syrefast dribble.gif

Koster jo skjorta, 10000kr for giveren begynner jo å bli litt. Men er jo ikke mer enn B164 koster i Norge...

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SS264 har hus i maskinert syrefast stål. Dette brukes av Airmar til de første svingerene av en ny modell samt til aluminiumskrog. Etter ei stund har de formene klare og kan levere samme svingertype i støpt bronse. Jeg er rimelig sikker på at du kan få tak i bronseutgaven B264N nå.

Antar en B258 rekker 60-65% dypere enn P66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.