Gå til innhold
Fiskersiden

Oppblåsbart liggeunderlag


Oz
 Share

Recommended Posts

Exped Downmat DLX liggeunderlagene er helt konge! Har et DLX 7 selv. Valgt 7 isteden for 9 pga vekt og pakkstørrelse. Komfor er det i bøtter og spann på begge. 9 holder til gode 40- og 7 til 30- tror jeg. Selv har jeg ofte med meg en ridgerest i tillegg uansett for å spare DLX'en så da holder det lenge med 7 hvis man skal ned i 40-. Skal du være helt gramjeger så kan man kikke på NEO versjonen, veier mindre enn en fjert og god komfort.

Kjenner ikke til versjonen du mener, men downmat versjonen som sagt.

Dette er ikke liggeunderlaget å ligge inntil bålet å kose seg med. Det er også derfor jeg har med en ridgerest, som kan brukes til dette.

Minuset er selvfølgelig prisen, men har sett de på tilbud enkelte ganger. DLX 7 til 12-1300kr på tilbud er BILLIG! Full pris på Downmat DLX 9 er vel 18-1900kr. LØP og KJØP thumbsup.gif

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakter ikke på gram, jeg er dritsterk. Downmaten har dunfyll, Synmat har syntetisk av samme type som i en sovepose. Kvaliteten skal være den samme, men Synmat tåler ikke like ekstrem kulde. Kommer uansett ikke til å sove ute i 30 minus (DET er jeg ferdig med...) så det er ingen krise. Liggekomfort er det viktigste. Og slitesterkhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med liggeunderlagene fra Exped? Spesielt Exped Synmat 9DLX...

Anbefales på det varmeste! Selv på en dårlig teltplass (jeg havner som oftest på slike) er det som å ligge i en seng :rolleyes: Kjøpte det i august i fjor, så jeg kan ikke uttale meg om slitestyrken, men kvaliteten virker god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen limer på tykk presenningstoff på undersiden for å øke slitestyrken på liggeunderlaget. Ved sjøen der det er små skarpe skjellbiter overalt er det håpløst med oppblåsbart liggeunderlag. Særlig når jeg stort sett ligger under åpen himmel ute på holmer og skjær lurer det seg alltid en skarp jævel under og lager hull samme hvor forsiktig jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har testa flere typer oppblåsbare underlag, men kun blitt skuffet. Våkner om morran med et flatbrød under ryggen. Kjører Bamse, men grunnet føkka rygg hadde det vært kjekt med et oppblåsbart et som faktisk ikke fiser hele natta. Sist måtte jeg true Ivan til å leke kiropraktor før jeg kunne reise meg. Skrur til ventilen max, men allikevel lekker de luft. Ergo blir det foam. De tåler i tillegg alt av wear and tear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for Synmat 7DLX. Har aldri sovet så godt på noe liggeunderlag noengang. Kjøpte fire stykker, etter behovet for at hele familien sov godt i telt (særlig de små...), alle leverte varene. Anbefales på det varmeste. Kanonbra underlag, rett og slett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testa flere typer oppblåsbare underlag, men kun blitt skuffet. Våkner om morran med et flatbrød under ryggen. Kjører Bamse, men grunnet føkka rygg hadde det vært kjekt med et oppblåsbart et som faktisk ikke fiser hele natta. Sist måtte jeg true Ivan til å leke kiropraktor før jeg kunne reise meg. Skrur til ventilen max, men allikevel lekker de luft. Ergo blir det foam. De tåler i tillegg alt av wear and tear.

Har også greid kunststykket å herpe ryggen. Gleden var derfor stor når jeg testet Exped sitt Synmat 9 DLX. Anbefales på det varmeste, hadde ikke vondt i det hele tatt når jeg våkna. Jeg kjører dette pluss Bamse under som back-up i felten. Den ekstra kiloen kan jeg leve med, når komforten går så til de grader opp.

Skal sies at det ikke har blitt langtidstesta ennå, men det er såpass bra at jeg har det med også når jeg skal på hytteturer o.l, i tilfelle dårlige madrasser. Har faktisk redda ryggen et par ganger på den måten.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.