Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskeutstyr


abbor
 Share

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å starte med havfiske. Gero fikk "lurt" på meg ei Shimano Beast Master STC Boat 3050 på Villmarksmessa.

I første omgang skal jeg begynne å fiske ved Fedje, senere planlegger jeg prøve meg nordpå.

Er stanga overkill til mitt bruk, burde jeg valgt 2030 i stedet? Ser at de 4 delte stengene får bra omtale i testen i AoF i 2004 så siden jeg vil nok alltid fly når jeg skal drive med havfiske er nok stangtypen grei.

Har kikket litt på sneller, men er veldig frustrert over tikkinga. I min verden forsvant tikking i sneller sammen med Daiwa sølvserien på slutten av 70 tallet.

2 speed snellene virker temmelig tunge i forhold til sneller uten variabel utveksling. Hvor viktig er det med 2 utvekslinger?

Noen anbefalinger av snelle til mitt bruk? Jeg har lest allt om sneller i dette forumet uten å bli særlig klokere på hva jeg skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En firedelt stang er praktisk med tanke på flyturer da kan du ta den med på flyet..når det gjelder snaeller har de faktisk god greie på det på sjappa på svinesund(ikke le) kjøpte mitt der i fjor og er inponert over kvalitet og garanti kjøpte en okuma med hel stang..3 år garant ..villt[ :D ] Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha deg snelle vil jeg anbefale Okuma Titus TG20II. Brukte min nyinnkjøpte snelle i helga, og er storfornøyd. Nå blir Shimano TLD2'snella reserve.dette pga flere grunner: litt lavere utveksling på høygir : mindre slitsomt å sveive tyngre fisk/bly, lengre sveiv: mere moment, tikkefri:enda et irritasjonsmoment borte. et minus er det derimot at det er helfrest håndtak.kan bli i kaldeste laget i motsetning til grafitthåndtaket på tld'n. Når det kommer til pris, er Okuma'en i en klasse for seg selv. Jeg ga 200dollar inkl frakt fra malaysia.sendt som gave...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg den som har brukt denne snella mest, men etter hva jeg har hørt av andre brukere på dette fiskersiden, så er denne snella kanonbra mtp kvalitet, og kan ikke sammenlignes med gamle okuma sneller....et annet problem med Shimano TLD snella, var at det var åpne kulelager i den, så dette eira til slutt fast og måtte skiftes....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Nå er ikke jeg den som har brukt denne snella mest, men etter hva jeg har hørt av andre brukere på dette fiskersiden, så er denne snella kanonbra mtp kvalitet, og kan ikke sammenlignes med gamle okuma sneller....et annet problem med Shimano TLD snella, var at det var åpne kulelager i den, så dette eira til slutt fast og måtte skiftes....

Ta dere vare på utstyret så skjer ikke slikt. Har hatt TLDII snella nå i snart 10 år, aldri hatt service på den og aldri hatt noe problem med den. Tviler ikke et sekund på kvaliteten til Shimano. Okuma derimot??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Shimano TR 200G (Premie fra fjorårets NM i trolling)tenker å bruke den til jeg får kjøpt ei skikkelig havfiske snelle. Vil denne snella funke? Hva slags snøre skal jeg eventuellt putte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gero har nok ikke lurt deg,stanga er glimrende, men hvis det er mulig ville jeg ha byttet til 20-30. Jeg har den sjøl den tåler MYE juling, fikk lange på 18,7/21 på 400m i Langesund i sommer. Den var også stangvalget når jeg tok med ei lettstang til Ascension i vinter, flere tunfisk opptil 30-40kg.

Når det gjelder snelle er jeg enig med Helge, det er en grunn til at Shimano har 70%??? av markedet på big game sneller. Jeg bruker fortsatt TLD 15 fra 88/89 med Power Pro 0,28, tok en overhaling for 2 år siden bare for syns skyld. Jeg er veldig forsiktig med vannforbruket når jeg vasker snella så ikke salt og dritt havner innvendig. Har også en TLD 25 som jeg bruker mye på djupet, savner egentlig ikke lavgir da det blir for lett, pumper i stedet.

Kjenner lite til kvaliteten på Okuma, men de brukes minimalt til big game i utlandet. Det er ikke derved sagt at det ikke holder.

Gode gamle Senator 4/0 HS har muligens den beste utvekslinga for tungt norsk fiske. Vil du brenne noen kroner ekstra finnes det neppe bedre sneller enn Tiagra 12 og 16, de klarer alt i norge (kveite 200/håkjerring 500+). Putt Power Pro på snella du har også, mye artigere til lettere fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig usikker på om jeg skulle velge STC 2030 eller 3050, det tippet over til 3050 etter klare anbefalinger fra Gero. Har ikke fjernet merkelappene på stanga så den bør vel la seg bytte, men føler meg fortsatt ikke helt sikker på hvilken stang som vil passe meg best.

Er helt uerfaren når det gjelder havfiske, men foretrekker forholdsvis stive stenger til allt annet fiske etter stor fisk.

Antar at du(MR) er samme Morten som sammen med CB testet havfiskestenger i AoF nr 1 2004. I selve testen var ikke STC 3050 omtalt, bare STC 2030. 3050 er omtalt i en notis med dine erfaringer. 2030 er oppgitt med en løftekraft på 10kg. Hvor mye kraftigere er 3050 enn 2030?

I testen sier dere at 2030 til nød kan klare 0.5kgs pilk. Hvor aktuellt er det å bruke 0.5kg eller større pilker i Norge?

Hvilken diameter av Powerpro anbefales for TR 200G snella?

Er det noen som har kjennskap til Penn GLD snellene?

http://www.alltackle.com/penn_graphite_lite.htm

Disse snelle het tidligere Formula, for meg ser dette ut til å være et svar på TLD serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt TLD snella mi i 14 år. Uten service, og uten skylling. Aldri vært noe tull med den. Anbefaler tld på det sterkeste. Men etter å ha fisket med Tiagra, er det meste CRAP! Og når det gjelder 2 gir, så må jeg si det er mye enkelere å sveive opp agnet med et høygir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, det var jeg og CB som gjorde testen. Hvis jeg ikke husker feil så løfta 30-50 14/15kg. Det er nok til å stoppe tunfisk på opptil ca.100kg, så den er kraftig. Begge stengene er relativt mjuke i toppen, men har en utrolig rygg. Jeg bruker aldri pilker/søkker over 500gr, jeg ville derfor valgt 20-30. Jeg veit det brukes en del tyngre pilker nordover, men om det er nødvendig er en annen sak. Med dagens tynne liner skal det være mye støm/ avdrift før det ikke funker med 500gr.

En svensk kompis av meg, Hasse, bruker GLD snelle på djupet og er godt fornøyd. Generelt går vel Shimano for å være mjukere i gangen enn Penn, men begge er utvilsomt bra sneller.

Når det gjelder diameteren på lina bestemmes den mer av hvor mye slitasje den vil få enn brudstyrken. Enkelte av svenskene veit jeg bruker helt ned i 0,16 på 3-400m fra småbåt, men fra turbåt/skøyte ville jeg valgt fra 0,28-0,40. Som du ser er det ingen fasit når det gjelder utstyr heller, det er mye smak og behag. Generelt brukes det fortsatt for tungt utsyr i norge, du greier den ene drømmefisken med lettere utstyr også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MR

Stemmer det, det var jeg og CB som gjorde testen. Hvis jeg ikke husker feil så løfta 30-50 14/15kg. Det er nok til å stoppe tunfisk på opptil ca.100kg, så den er kraftig. Begge stengene er relativt mjuke i toppen, men har en utrolig rygg. Jeg bruker aldri pilker/søkker over 500gr, jeg ville derfor valgt 20-30. Jeg veit det brukes en del tyngre pilker nordover, men om det er nødvendig er en annen sak. Med dagens tynne liner skal det være mye støm/ avdrift før det ikke funker med 500gr.

En svensk kompis av meg, Hasse, bruker GLD snelle på djupet og er godt fornøyd. Generelt går vel Shimano for å være mjukere i gangen enn Penn, men begge er utvilsomt bra sneller.

Når det gjelder diameteren på lina bestemmes den mer av hvor mye slitasje den vil få enn brudstyrken. Enkelte av svenskene veit jeg bruker helt ned i 0,16 på 3-400m fra småbåt, men fra turbåt/skøyte ville jeg valgt fra 0,28-0,40. Som du ser er det ingen fasit når det gjelder utstyr heller, det er mye smak og behag. Generelt brukes det fortsatt for tungt utsyr i norge, du greier den ene drømmefisken med lettere utstyr også.

trodde vi gikk for litt "overkill" på snøre når vi kjøpte inn powerpro sist men ser at det vakke så dumt likevel :D jeg bruker 0,36 fra den 37" skøyta vi er ute med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos Gero i dag og fått byttet til 20-30 pund versjonene av stanga. TR 200 G snella er fyllt opp med 350m 0.25 Fireline. Er fortsatt usikker på om jeg skal kjøpe meg Shimano TLD eller Okuma TG-II. Men det er kankje best å finne ut om havfiske er noe for meg før jeg investerer mer.

Takk for all hjelp jeg har fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Ja, da har det blitt Tiagra 16 på meg. Det jeg lurer på nå er hva jeg skal fylle den med. Det blir enten Powerpro 0.32 eller 0.36, hva anbefaler dere? Hvor mye går det på Tiagraen av disse dimensjonene? Bruker dere Hi-vis gul eller moss green til havfiske? Hvor tykk og hvor mye mono fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Tiagra 16 i høst. Har gul 0,32 Powerpro på den. Har fungert bra for meg. La 800 meter på spolen, men då var det fremdeles plass til rundt 200m til. Dersom du ikkje skal fiske svært djupt vil eg anbefale å legge ein del meter vanleg mono/dacron innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.