Gå til innhold
Fiskersiden

Nidelva Laksefestival 24.07.2010


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Det var synd det veg, hadde tengt og tilby deg en tur i båt på leirfossen etter konkuransen jeg, vokte stengene med balsabiter. Få høre om ikke du får dispans til og være fiskeboms den lørdagen:-) Ta kontakt vis du finer en løsning.

Takk for tilbudet :thumbsu: Men er rimelig sikker på at jeg ikke får mulighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg tel nr dit på pm veg, kansje det blir mulighet en tilimorgen en timestid vis du får ordnet skyss ned til leirfossen, trenger ikke utstyr, stiller med alt, egene rostenger. kan bringe egene vaappus vis ønskelig. No er det pinado natta og jobb venter. snakes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss!

Må si jeg er forbauset over at flue ikke var blandt lovlig redskap. Det er sikkert grunner til det med tanke på folkemengder og egnede plasser, synes bare det virket litt uvanlig.

Akurat, fluestenger og mye folk er en katastrofe som venter på og skje, det er kun det som er lagt til grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akurat, fluestenger og mye folk er en katastrofe som venter på og skje, det er kun det som er lagt til grunn.

og ett øre her og en nese der og ...nananaaa..... :P

Dette må du bare slå til på Veg, frister vel med en nidelvlaks ? :)

seffern :)

Dette må du bare slå til på Veg, frister vel med en nidelvlaks ? :goodjob:

seffern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi avsluttet en strålende dag i Nidelva. Det ble ikke det helt store oppmøte, men det ble landet 7 laks totalt..

Vinneren var et FS medlem med en laks på 6,6 kilo tatt på mark. Stor gratulasjon til Laksekongen av Nidelva 2010 Geir Furuhovden...

Det vil bli lagt ut en liten repotasje på www.tofa.no på mandag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får også "laksekongen av Nidelva i 2010" få ytre noen ord om dagens begivenheter.

Først, takk til TOFA, medhjelpere og sponsorer for et vel gjennomført arrangement. At forholdene nærmest var helt håpløse med sol fra skyfri himmel og lav vannføring kan man ikke råde med. Forholdene blir jo selvfølgelig like vanskelige for alle deltagerne.

Med de vel 50 deltagerne spredd rundt ved start kl 12 på valdene Leirfossen, Stryket og Kroppan, tok det ikke lang tid før meldinger om fangst begynte å svirre rundt. En mellomlaks på 4,7 kg ble etter få minutters fiske tatt på Stryket - hadde jeg gjort et galt valg ved å dra ned til nerhølen på Kroppan? Med markfiske var det her bare mating av konstant sultne småørret som kastet seg over agnet med stor apetitt. Melding om flere lakser kom en for øret, men nå bare smålaks.

Etter drøyt en og en halv times fiske i finværet, stadig på samme plass og med en økende skepsis til at dette kunne føre til noe matnyttig resultat, tok plutselig en laks tak i marken på drivet i strømkanten på motsatt side av elva på et langkast. Fast fisk og noen hopp ute i strømmen avslørte en mellomlaks anslått til 5-6 kg. Helt udramatisk kjøring og håving av meg selv fulgte før laksen greit var berget. Kjørte den nok noe snillere enn vanlig med tanke på konkurransemomentet. Veide laksen på egen vekt til knappe 7 kg og overlot laksen til TOFA.

Jeg hadde dermed gjort mitt og avsluttet fisket - ville denne holde de drøye to timene som var igjen av konkurransetiden? Jo da, hunlaksen som offisielt ble veid til 6,6 kg, sto han av og ble dagens største. En mellomlaks tatt med sluk en time senere skapte en viss spenning, men var litt for kort til å true bestenoteringen. 5,85 kg var denne og holdt greit til 2. plass. 7 laks ble tatt i løpet av de 4 timene, hvorav 6 på mark. At såpass mange ble tatt under de rådende forhold skyldtes nok at det var litt farve på elva etter regnværet for et par dager siden.

Premiebordet var mildt sagt gedigent, og jeg fikk utrolig mye fint tur- og fiskeutstyr for denne ene laksen. Det kan nevnes gummibåt for 4, elektrisk motor, telt, oppblåsbart liggeunderlag, ekstra luftpumpe, 3 sekker av variabel størrelse, 3 fiskesett (to-hånds flue, to-hånds sluksett med Ambassadeur, lettspinn haspel), stor Led-lenser lykt, hodelykt, kombinert machete/sag, tre ulike typer kniver, turstøvler, DVD ............

Jeg måtte gå 4 turer for å få med meg alt fra bilen og inn i heimen. Storveis!

Laksekonge - tja, kanskje for i dag. Har alltid betraktet Tor Hansen som Nidelvas laksekonge i kraft av tidligere meritter med flerfoldige laksen over 20 kg.

.Kan ikke stikke under en stol at man må ha en stor porsjon flaks for å vinne en slik konkurranse. Selvfølgelig hjelper egen kompetanse og god lokalkunnskap til fiskeområdet godt på, men man kan jo ikke kontrollere hvilke smarte trekk de andre deltagerne finner på.

Nei, dette var artig og frister til nok et forsøk om et års tid. Da kanskje med flere deltagere over en lengre strekning og forhåpentligvis bedre fiskeforhold vær- og vannføringsmessig.

Jeg regner med at TOFA legger ut noen bilder m.m. på sin web-side over helga som kan illustrere noe av det jeg har skrevet over.

Nidelvfisker (og -konge) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, gratulerer Geir :) Overrasker nå ikke meg da, at du stakk av med seieren. Er vel ikke første gangen du tråler Kroppanhølen. Å jada, det er nok en aldri så liten fordel å være lommekjent og vite hvor man skal plassere marken under de rådende fordel :thumbsup:

Ikke misunnelig på laksen, men steike misunnelig på alt utstyret du fikk da mann ! Får melde meg på neste år jeg også :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet! Og modig. Skjønte at det ikke var mange av de gamle sliterne som kunne, ville eller turde å stille opp. For egen del satt jeg på flyet på vei til Bergen, men fikk online-mobil dekningetterhvert som jeg bumpet ned på Flesland.

Flott arrangement av TOFA forsto jeg!

Du fikk vel nesten så mye premier at du må melde deg for futen...

Gratulerer med seieren, men laksekonge kan ikke noen av oss bli - Siden du var inne på det - Det vil for alltid være uforlignelige Tor Hansen; Han har etter mine notater 22 laks over 20 kg i Nidelva!

Endret av Team50lbs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil nok si meg enig at tor hansen er kongen ja ,trudde han han hadde 20 over 20kg men kan godt stemme at han har 22.

1972 tok han 93 laks med snittvekt på 13,6kg sammlet vekt 1200kg,det året tok han også sin største på 26,1kg som ble europas største det året.

Tor Hansen tok sin største på 26,1 kg den 24.7.1977 sammen Vidar Hanger. Den fra 12.6.1972 var "usle" 24,3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.