Gå til innhold
Fiskersiden

multifilament vs nylon?


Arvor230
 Share

Recommended Posts

ser ar det skrives flere steder på nettet at mange dorgere foretrekker nylonsnøre fremfor multifilament når man dorger med downrigger.

jeg har nylig hatt min første tur med dyprigg og er således nybegynner på dette området, jeg valgte likevel å spole på 0.28 braid på min jomfrutur etter laks, jeg kjørte med 2 stenger på riggen, med 5.5" apex som agn.

det ble ingen snøretvinn (brukte selvsagt kulelagersvivler) og krokingen av 11 sei mellom 5 og 9 kg var perfekt i munnviken på fisken, samme gjaldt forøvrig en liten laks som fikk friheten tilbake.

dorget mellom 2,5 og 3,5 knops fart noe som ga en temmelig heftig gange på apex, likevel perfekt kroking!

mitt spørsmål er om det egentlig er kraftig overdrevet når dorgere påstår at braid/multifilament skader fisken og gjør at man mister flere??

jeg føler vertfall ikke for å gå over til nylon etter min første dorgetur.

uansett er jeg bitt av trollingbasillen, dette er et fantastisk redskap.

Og den berømte apex som jeg også brukte for første gang viste deg å være snadder for storsei, seien foretrakk forøvrig den blå apex i 90% av huggene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for å miste fisk er vesentlig større med multisnøre, samt at etter noen gangers bruk vil en få skader på sena grunnet utløseren.

Mulig multien har utviklet seg siden 2001, men her i gården bruker en IKKE multi under trollingfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken nylon diameter bør jeg bruke? og hvilket merke i nylon bruker dere som har drevet med dette en stund?

jeg skal spole nylon på den ene snella, sammenligne og forske litt på dette, dette med slitasje kan jeg forstå dersom det er kort avstand fra utløser til skje, spesielt dersom man bruker flasher kanksje... må vel forske litt på det og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig trolling bruker stort sett alle mono. Trilene Big Game i 0,38-0,46mm er mest brukt.

Hvis du fisker etter sei på store dyp er det mulitfilament med tykk mono som top-shot som er tingen. Multi for å minimalisere darget i snøret fra vannet og top-shoten for å unngå at snøret blir ødelagt når det kommer i kontakt med wiren. Antar 0,60-0,80mm mono er bra til top-shot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til vanlig trolling bruker stort sett alle mono. Trilene Big Game i 0,38-0,46mm er mest brukt.

Hvis du fisker etter sei på store dyp er det mulitfilament med tykk mono som top-shot som er tingen. Multi for å minimalisere darget i snøret fra vannet og top-shoten for å unngå at snøret blir ødelagt når det kommer i kontakt med wiren. Antar 0,60-0,80mm mono er bra til top-shot.

Takk for tipset, jeg kommer til å dorge dypt etter storsei og kveite, skal prøve dette. Har etpar spoler Trilene Big game 0.46 som jeg bruker til fortom på lette havfisketackler, skal teste det ut på laksedorginga først.

Hadde ikke tenkt på det snøret til trolling da det er et billigsnøre, men jeg skal lytte til erfarne trollingfiskere :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Til vanlig trolling bruker stort sett alle mono. Trilene Big Game i 0,38-0,46mm er mest brukt.

Hvis du fisker etter sei på store dyp er det mulitfilament med tykk mono som top-shot som er tingen. Multi for å minimalisere darget i snøret fra vannet og top-shoten for å unngå at snøret blir ødelagt når det kommer i kontakt med wiren. Antar 0,60-0,80mm mono er bra til top-shot.

hva er mest brukt av Trilene Big Game 0,38-0,46mm,jeg er bare ute etter å fiske laks og sjø ørret da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tradisjonell flatlinedorging, evt med en paravan ned i dypet funker braid fint. Imidlertid bør man slakke noe på bremsen samt evt bruke litt mykere stenger. Til bruk med utløsere har jeg hatt litt dårligere erfaringer, alt fra at utløseren slipper under dorging, at snøret ryker i utløseren samt at fisken litt lettere slår seg av når den først er kroket. Ergo kjører jeg fortsatt mono til fiske med rigg, PB eller overflateparavaner. Unntaket blir den bruken TS skisserer. Her brukes helst braid ned til utløseren, men en mono topshot i utløseren og bakover til agnet. På større dyp er det uansett ikke nødvendig med de lengste slepene, snarere tvert i mot. Ellers kan jeg bare istemme at Big Game er et glimrende snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper 9800meters spole hos Ohlsson fiske i sverige. Her på berget er storspoler dyrt og ikke så lett å få tak i. Heia Norske importører og forretninger. :)

Når det gjelder hva slags snøre en skal bruke tenker jeg på mer hva jeg skal bruke den til. Trolling etter ørret laks gjedde og til lettere sjøfiske ville jeg klart velge mono. Til tyngre hav/sjøfiske og dypt med downrigger, så vil jeg vurdere braid. Fikk heller ikke braiden til å sitte i scottyklypa, så en er avhengig av mono fortom.

Til kveite er braid nesten nødvendighet med tanke på styrken som feks wiplash har. Man kan velge tynnere snøre og får mer på spolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.