Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010


sølvreven
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

10 videosnutter fra Gaula, nokka smått og nokka halvstort. Pleier å filme litt når kjentfolk og ukjente kommer innom. Men kvaliteten er ikke det beste, men det er så lettvint å fiske frem mobilen når man står der og det skjer noe. :o Litt lengre versjon av Mao også nå, lettere sensurert <_<

Kommer sikkert noen snutter til etter hvert, fra Silverfox Production :dribble:

http://home.online.no/~mylaks/laksevideoernextb.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk som byr !

Del 1 (mohaha):

Joda, det så ikke særlig lovende ut oppi Gaula for tiden. Ikke mye vann å skryte av, nede på 23kbm/s idag. Og sideelva Lundesokna gikk opp en stund og vannstanden ble doblet. Men så spratt den ned igjen på fattige 23kbm/s. Det var da pokker så lite strøm de produserte idag da, oppe på Lundamo, tenkte jeg. Egentlig satte jeg på vekkinga klokka 04:00, og planen var at jeg skulle være der sånn rundt kvart på fem på morran. I skumringa. Ja det er helst da man skal lure en av de laksebumsene som har stilt seg opp. Det er som regel da det skjer, etter en mørk natt og ro på elva. Og Silver`s utsøkte fluekreasjoner, lagt på sølvfat, det måtte da bli suksess ! Nå har vi 2-3 plasser på valdet der det alltid er godt driv på meget lav elv, så det var da håp. En fordel at flua rørte på seg, så man slapp å puffe den igang på resterende 90% av valdet. Jeg forsov meg kraftig. Eller for å være ærlig, jeg våknet like før alarmen gikk, og slo av vekkinga på mobilen. Nei motivasjonen var nok ikke helt på topp, slik den pleier å være i juni. Så jeg stod opp i 8-tiden, lagde litt kaffe og kastet innpå et par blingser. Og dro sporenstreks opp til darlingen (Gaula). Lakseabsistensen bare tok litt overhånd igjen, på tross av dårlige odds og knøttelv. Men jeg tenkte som så, en eller annen plass må jo denne laksen gjøre av seg også. Og det var der det var bra strøm, og ganske "dypt". Der det var mere surstoff !

Og er den vrang og vil ha mikrofluer, så er det ikke så dumt å prøve dette når elva er liten. Da frister kanskje akkurat disse småfluene enda bedre, enn å bruke de på litt større elv.

Optimismen var som vanlig stor, man drar aldri til elva uten å ha trua. For har man ikke den, er det ikke så særlig trivelig heller, og man fisker ikke riktig.

Jeg sleit av en djævel av dimensjoner i forrige uke, og hadde vanskelig for å tru at den var ensom på valdet. Jeg dro fram 2-håndsen og dro rett bort til stedet hvor jeg kjente Megarus i bartan (som jeg forøvrig ikke har) sist.

På enden var det årets slager på en viss plass i Gaula. Mindre enn minst, noe mere enn det får jeg ikke lov til å røpe :D Men det er en tube, mikrotube de luxe.

Del 2:

120820100412c97836aba3664347b9.jpg?82

Kjerringa (lakseenka) roper på middag. Og det blir sikkert en liten dupp etterpå :thumbsup: Er litt sliten for tida. Men del 3 kommer sikkert før midnatt :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang dupp-andersdupp-fluedupp :thumbsup:

Del 3:

Ble litt overrasket, det stod en kaill ved elvebredden og fisket med fluestanga. Eneste person faktisk så langt jeg kunne se både oppover og nedover elva. Ja han var danske, selvsagt, he he.

En franskmann hadde vært der noen dager også, men han lå og sov i bobilen på den andre siden. Han husket meg faktisk, fra 2001. Der jeg kom springende ned muren fra Smutthullet på den andre siden. På slep etter storlaksene som beit i gryta der oppe. Og som vi landet i Storhølen. Og der stod denne karen og noen kompiser fra Frankrike og skjønte ingen ting.

Men han dansken uti elva var nå vel så ivrig til å slenge der elva var på dypeste på kilometers avstand. Og der var det heller sparsomt med trekk i flua ! Hadde han sett en bamse komme opp fra den dype hølen ? Sikkert, etter som han bare stod der og kastet som besatt.

Jeg startet øverst på strekket der det var god strøm, og fisket meg forholdsvis raskt nedover mot dansken. Plask ! Jøss, der hadde jeg passert 1 smålaks, som hånflirte og rakte tunge til meg når jeg hadde kommet 10 meter forbi den. Plask ! Hm, den var litt større, kanskje 3-4 kilos ? Enda en luring som hadde fått sydd igjen munnen. Jeg kom omsider ned til dansken, som var på første visitt i Gaula. Og vi hadde da en trivelig prat om elva og årets sesong så langt. Var mest jeg som hadde noe å fortelle egentlig ang. Gaula.

Jeg orket ikke en ny runde, ja det ville ta bare ca. 10 minutter. Ny flue kanskje ? Nei, jeg dro til en annen plass på valdet. På med duppen, her var elva bred, men fremdeles litt drag. Og skvalpestrøm litt her og der som det alltid vil stå laks og lure. Og akkurat der jeg mest forventet hugg, eller skal vi si smålugg/trekking i flua, der kjente jeg det hang seg fast et eller annet langt bak duppen. Og slapp etter 2-3 sekunder. Jaja, det er ikke akkurat så veldig bra forhold, tenkte jeg. Kjenner lusa på veggen, samme pokker hva som er på fortommen. Laksen vil bare ikke ha servering.

Men jeg hadde et lite trumfkort i ermet, selve desserten. Ja det var der et beist stod og lurte for ikke lenge siden. Står den der enda ? Og vil den ta på nytt ? Trodde svært lite på det sjøl, men kanskje laksen hadde en kjæreste ?

Jeg tuslet opp til godplassen, denne gang med 2-håndsen igjen. Her var det ikke snakk om dupp. Her var det bare å kaste flua rett ved muren på den andre siden, så smalt var det. Og det var ganske så dypt innmed muren. Helt ned til der den lille hølen videt seg ut. Akkurat på nuten der, i overgang renne og høl, der pleide bamser å stå og kontrollere. Og jage bort pingler på 10 kilo og mindre.

Så ofte smålaks eller mellomlaks her, som spratt veggis sidelengs når de møtte bamsefar. Her var det jakt om godplassen ja. Bare plass til en !

Jeg startet som vanlig så langt opp som det var fiskbart. Renna gikk jo helt fra øvre grense på valdet, og det kunne godt stå laks her også. Ingen ting skjedde, jeg hadde 2-3 kast til så var jeg i bamseland !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du er med enda Veg :thumbsup:

Del 4:

Jeg tok det berømte "siste" kastet, flua var en nytelse, og den landet ca. 20cm. fra murkanten ved nuten på den andre siden. Og den stod stille ett sekund eller to, og så tok fluelina tak i den smale hovedstrømmen langs muren på den andre siden. Og flua fikk litt fart på seg, og dro i fin bue over skvalpestrømmen. Men det skjedde absolutt ingen ting. Flua kom helt inn på dødvannet på min side og sank ned mot bunnen. Ja jeg brukte flyt/synk 5, og på dødvann kunne flua sette seg fast på grunna på min side, så jeg trakk inn for et nytt kast. Jeg var sånn rimelig fornøyd med årets innkjøp av flueline, utrolig lett å trekke opp, og utrolig lett å kaste langt med :D Men etter nye 3-4 "sistekast" så skjedde det absolutt null og niks.

Hva nå ?

Så fikk jeg en god idè, at jeg ikke hadde tenkt på det ! Jeg satte meg i bilen og dro lenger ned på valdet. På med vadebuksa, jeg skulle vade midt uti elva ! Hadde det rablet fullstendig for reven ? Mulig ?

Elva var så knøttlita at det var ikke noe problem å vade over til den andre siden. Og på enkelte plasser uti elva var det tørrlagte steiner. Jeg skulle på slukjakt :D

Der sprakk bomben gitt, mohahahaha. (Har lært uttrykket av Veg)

Og gjett om dagen ble en suksess, jeg plukket sluker der de verste festene var, og jeg kjørte sikkert på felgen hjem. Så neste år tror jeg ikke jeg skal handle inn sluker nei. Har nok i 3-4 år til !

Kanskje det blir 50% rabatt på Møresild neste år, for de bruker jeg ikke lell.

Her er lite knippe av hva jeg fant bare rundt en av de verste steinene:

120820100142223445d521e047ccbe.jpg?14

Så alt i alt, en knall dag ved Gaulas bredder :)

Og takk for at dere var med meg. Og om forlatelse at jeg henledet noen til å tro at jeg hadde fått på en bamse. Men jeg var jo på bamsejakt da, og det er ikke alltid man får en. Det vet jo vi som fisker laks :) Men jeg har sånn jæ...g skrivekløe, og det er så like j...g stille på laksefronten akkurat nå.

Jaja Veg, nå har du lært noe nytt igjen. Stol aldri på en laksefisker, mohahahaha ! De (jeg) er onde som du sa sjøl tidligere i sommer.

Nei nå er det kjedelig gitt..........

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naja Veg, du beit på en stund, innrøm det :thumbsup:

Neste år blir det vel ingen som tror meg lenger, når jeg troskyldig bløffer dem om hvor det er bra i elva :) Får si det som det er da, så fisker de en annen plass, mohahaha.

Men dagens gjerning oppi elva, tømme den litt for jern og bly (pluss ta bort noen liner og "kråkereir"), var jo ikke helt bortkastet da. Elva var usedvanlig fin og klar til å være så liten. Og lett å se bunnen. Og den største misjonen med min eksotiske vadetur uti elva var nok å se på forholdene. Der vi pleier å ta endel laks. Pluss noen andre plasser. Jeg må si at jeg ble litt mo i knærne av synet. For noen groper, og for noen steiner, og for noen svææære flatsteiner som lå fint til nede i grusen rundt steinene. Nede i de grommeste gropene ! Her stod 15-kilosen min i juni, og der tok den, og den....

Så neste år har jeg det nok enda litt klarere hvor jeg skal legge kastene, og prioritere litt mere tid :D Jeg fikk noen hyggelige overraskelser på forskjellige plasser. Det var spesielt en plass jeg har sett endel laks hoppe i år, og det var nå lett å se hvorfor. Det var ikke tilfeldig. Må bare stoppe opp en storlaks akkurat der. Det som overrasket meg mest var at der vi tror at det er 4-5 meter dypt, der var det faktisk bare max. 3 meter på 200 kubikk. Og lett for laks å stige opp til både flue på høy vannstand eller sluk på kald junielv når elva gikk forholdsvis stor.

Må bare håpe på at elva stiger nåda, og blir sakte synkende på 200 kubikk og ned, før årene legges inn igjen. Så vet jeg hvor duppen skal lande ja. :) Og heretter vil jeg ha litt mere trua når tuben går over på godplassene. For det har da tatt bamser og litt mindire fisk der mange ganger tidligere. Og jeg skjønner nå mere hvorfor, at det ikke er tilfeldigheter.

Forøvrig så har jeg fått til noen poster idag også, så blir sponsorene fornøyd også :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, æ beit på bittelitt men ettersom du brukt lenger tid enn vanlig og skreiv lenger rapport fikk jeg jo god tid til å studere bildet, det første jeg så var at planken laksen lå på var jo så fin at du ikke ville lagt en fersk laks der :thumbsup: så jeg letet fram bildet fra 2003 og resten er historie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.