Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2010


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Dette var litt dårlig gjort....Etter å ha lest del 1 tidligere i kveld, så er jeg innpå her nå bare for å se bildet av bamse brakar tatt på pesselva av Mr. S. Rev.

:thumbsup:

Denne gangen leste jeg hele storyen også, uten å skynde meg ned til siste del for å se bilde og få ei vekt.

Hrmpf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vent litt, skimter jeg kosteren MIN på det bildet? :P

Jeg tror nok jeg fant din Koster ja :thumbsup: Pluss ett par Trønderskei som var helt strøken. Men de har ikke tilhørt meg. Satt fast kun 1 sluk i sommer, og det var en annen plass B)

Men noen av slukene har tydeligvis tilhørt Silverfox Team, de hadde 2 ringer bak og Ownerkrok. Alle har sine patenter :D

Men jeg er like overrasket over å se så mye redskap i elva, med dårlig line på knytt ! Det går mye i 0.40 og elendige knuter. Og mange rare patenter på markopphengene. Det ene "lurere" enn det andre :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en litt farget hunnlaks på ca. 5kg. idag på en lynvisitt oppi Gaula og pesselva. På en tube. Den ble sluppet uti. Pluss endel s-ø på rundt 800gr. som tydeligvis var sulten ! Som selvsagt ble sluppet uti, de er jo fredet også. For endel dager siden fikk jeg også en mellomlaks på tube, denne var blank og hadde ikke vært mange dagene på elva. Men det som jeg ofte legger merke til er at sekundet før jeg kjenner draget i lina, ser jeg laksene komme opp sidelengs som en delfin i oveflata og slurper i seg tuben på vei opp. Har jo sett dette mange ganger før også, uansett om det er midt ute på en brekkant eller nærme land. Laksen ser tuben, skyter ut på siden og iakttar byttet. Kommer opp og glefser sidelengs over byttet. Fascinerende ! Jeg lurer på hvorfor laksen gjør dette. Det er vel vanlig at den tar woobler på tvers (?) Men etter at jeg har sett dette flere ganger når jeg fisker nære overflata, har jeg en mistanke om at laksen tar sluk også generelt på siden. Og av og til bommer den og sluken sitter utenpå gjellelokket, ved øyet. Vi ser jo ikke når laksen tar sluken i juni som regel da denne fiskes lenger ned i vannmassene. Er det mest vanlig at laksen tar byttet fra siden ? Typisk iallefall er at disse laksene får treblekroken festet i munnvika, mens de som kommer bakfra ofte sluker hele tuben der krok sitter langt nede i gapet på laksen. Og det samme for sluk som henger rett nedstrøms eller går rolig inn mot land, der jeg av og til kan få laks på 3-4 kilo som svelger hele Trønderskeia ! Andre som har erfart det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaggu er det lite vann i Gaula nå.og jeg som skal vaske noen fluer, og lille mao...skule ta sin første laks,

nei dette lover ikke bra resten av mitt lakse fiske.nei nå skal jeg danse rein dans slik at det kommer noe vann i gaula.

http://www.youtube.com/watch?v=BLgJwwV3Z0I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mao

Får ikke håpe det var dette opptaket av regndansen som ble gjort da vi dro ifar Gaula 17 juni.

Får da blir det litt vell mye vann for ulldotten. :thumbsup:

nei da, men fikk et lite håp da jeg så på grafen fra eggafoss i dag,

men det var nok feil det :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det later til at folk fremdeles ikke kan dy seg i august. Hører rykter om tjuvfiske flere steder i Gaula. Det denges mark med søkke, sluk, wooblere i stor stil. Laksen som står i hølene skal tas for enhver pris ! Lett fiske med flue i august respekteres heller dårlig ja. Var en tur oppover idag, og folk jeg kjenner som fisket der kunne fortelle at det lå strødd rekeskall og rød ulltråd ved elvebredden. Reke ! Uten tvil en slags tubeflue med rekekjøtt, innsatt med rekelukt. Kombinert med søkke. Var bare det som manglet. Meget effektivt, for å tømme hølen for laks. Men ganske så ulovlig. Ingen tvil om at det er noen idioter ute og lurer med skumle hensikter, og de lurer seg ned i elva like før det blir skumt tydeligvis.Tviler også på at de har kjøpt kort. For man ser jo så og si ikke en fisker på dagtid. Og betaler man så mye for et døgnkort skulle man tro at man brukte fiskekortet sitt litt lenger enn til de par siste timene før det ble mørkt :D

Tror jaggu jeg skal ta med noen turer i kveldinga og sjekke dette litt nærmere !

Kom jaggu en ung herremann idag på valdet (jeg var ikke der da) og kastet med sluk, dro inn en smålaks og dro fra stedet umiddelbart. Og en gjeng østeuropeere har herjet på valdet de siste 14 dagene, med sluk etc. Jeg er jo sjelden der, men de som er der i helgene sa at de var der ! Har en mistanke til disse, jeg måtte bare treffe dem sjøl !

Kleppen ligger enda i bilen :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur oppom valdet vårt for et par kvelder siden jeg også. Hadde ikke fiska på lenge og gledet meg til å ta noen kast med enhåndsen på det korte strekket som er fiskbart på denne lave elva.....

Jaggu ***** om det ikke sto to stykker og dælja metall der. En med en diger laksespinner og en med sluk på 30-40g. Da jeg påpekte redskapsbruken hadde de selvsagt ingen anelse om at det ikke var lov.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Alt er i "rute" :) Endelig kom regnet til Trøndelag igjen, etter mange ukers tørke. Nå har det småregnet litt tidligere i august, men ikke så mye som nå. Og regnet som alle ventet på laver ned i nedslagsfeltet i stor stil. Ja jeg har sagt det i hele august:

-"Regnet kjæm på siste dag i august karer" ! :P Slår sjelden feil. Og Gaula har begynt å stige så smått, men den vil nok bli større enn den har vært de siste 4 ukene tror jeg. Og endel storlaks og mellomlaks vil sannsynligvis våge seg opp elva. Og i år ble det jaggu 1-0 til laksen, for i morra er det game over :D

Pussig greier egentlig, at regnet kommer på siste dag. Og det har etter hvert blitt en vane.

Jeg pakket sammen utstyret igår, og årets brenning av vadere på bålet ble foretatt igår ettermiddag. Like etter at jeg mistet en fin laks på 2-håndsen på rundt 5-6 kilo helt inne ved grunna :)

Da fikk jeg en fin fight og en fin avslutning på årets laksefiske. Laksen var en litt farget hunn så den ville ha svømt videre uansett. Og det skal bli godt å tenke på litt annet enn laksefiske nå fremover (blankt løgn !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er i "rute" :P Endelig kom regnet til Trøndelag igjen, etter mange ukers tørke. Nå har det småregnet litt tidligere i august, men ikke så mye som nå. Og regnet som alle ventet på laver ned i nedslagsfeltet i stor stil. Ja jeg har sagt det i hele august:

-"Regnet kjæm på siste dag i august karer" ! :D Slår sjelden feil. Og Gaula har begynt å stige så smått, men den vil nok bli større enn den har vært de siste 4 ukene tror jeg. Og endel storlaks og mellomlaks vil sannsynligvis våge seg opp elva. Og i år ble det jaggu 1-0 til laksen, for i morra er det game over :D

Pussig greier egentlig, at regnet kommer på siste dag. Og det har etter hvert blitt en vane.

Jeg pakket sammen utstyret igår, og årets brenning av vadere på bålet ble foretatt igår ettermiddag. Like etter at jeg mistet en fin laks på 2-håndsen på rundt 5-6 kilo helt inne ved grunna :D

Da fikk jeg en fin fight og en fin avslutning på årets laksefiske. Laksen var en litt farget hunn så den ville ha svømt videre uansett. Og det skal bli godt å tenke på litt annet enn laksefiske nå fremover (blankt løgn !)

Ja det ser ut som det kommer vann igjen i Gaula, det er jo bra for laksen det da :)

så nå har jeg startet med nedtelling til neste sesong,

så nå kommer det til og gå noen filmer inni hode mitt om noen lakser, venner ,elva

lenge leve galskapen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader...den som hadde vært i Gaula ikveld, imorgen osv.... men positivt for bestanden er det da at de siste storbamsene kan tøffe opp uhindret...;)

200 kubikk og synkende, ja det er nå vi skule stått i elva, nå kommer det laks det er helt sikkert

men som Sølvreven sier 1-0 til laksen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.