Gå til innhold
Fiskersiden

Det minker på de store håkjerringene i Ryfylke


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Avisene bruker stort sett beist og monster som uttrykk ja, selv om "Beist" er tidligere trommis i Blood Red Throne og "Monster" dels er et produksjonsselskap for TV2 og dels ei metal-fanzine.

Etter oppskriften gutta brukte var det neppe noen bombe at de fikk nettopp håkjerring. Men at de festet krokene med 30 CM mellomrom høres bra merkelig ut. Selv om haien døde bør det kunne anspore lokale storfiskjegere til å gjøre et forsøk eller ti på å fravriste en danske V-reken. Ulempen er selvsagt at C&R på håkjerring ikke er en enkel sak. Vi kan jo håpe at fisken ikke bare ble dumpet, men heller gitt til forskere. At den nettopp hadde spist en fugl er en opplysning som tyder på at det meste havner i haigapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene bruker stort sett beist og monster som uttrykk ja, selv om "Beist" er tidligere trommis i Blood Red Throne og "Monster" dels er et produksjonsselskap for TV2 og dels ei metal-fanzine.

Etter oppskriften gutta brukte var det neppe noen bombe at de fikk nettopp håkjerring. Men at de festet krokene med 30 CM mellomrom høres bra merkelig ut. Selv om haien døde bør det kunne anspore lokale storfiskjegere til å gjøre et forsøk eller ti på å fravriste en danske V-reken. Ulempen er selvsagt at C&R på håkjerring ikke er en enkel sak. Vi kan jo håpe at fisken ikke bare ble dumpet, men heller gitt til forskere. At den nettopp hadde spist en fugl er en opplysning som tyder på at det meste havner i haigapet.

Det triste er jo at hvis VR skal over på norske hender, så må vel håkjerringa drepes og da blir det jo enda mindre stor hai der nede.

Men, hvis kjerringa hadde spist en fugl, vil jeg tro den hadde vært en tur nær overflata, siden død fugl sjelden synker. Da er det jo mulighet for at noen kan treffe på en slik hai under dykking en dag også :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hundre prosent sikkert at den må avlives rudolf, ikke hvis det brukes stor båt og god planlegging.

Synes det er trist at slikt tull skal resultere i nok ei død kjerring.

Kan tenke meg at de gjør en veldig god ryddejobb i dypet når de spiser all dritt som synker ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en SPORTsfiske rekord ble ikke håkjerringa.

Ståsnøre i stort format kan vel være rette betegnelsen.

Får en vemmelig smak i kjeften,da haien endte sine dager totalt meningsløst.

Gratulasjoner til ståsnøre kameratene er ikke på sin plass. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at ei så stor kjerring måtte bøte med livet, men dette er ungdommer som ikke vet hva de driver med, og har ingen peiling på hvor gamle og unike de er.

men jeg er mest overrasket over denne:

"Håkjerring er ikke fredet – Mange tror håkjerring er fredet, men det er en annen stor haiart, håbrand, som er totalfredet i norske farvann, sier kommunikasjonsrådgiver i Havforskningsinstituttet, Synnøve Tangen Stub."

Er Håbrand totalfredet??? det var nytt for meg... det blir jo fisket i "stor stil" på noen av plattformene i nordsjøen.

Og har såvidt vært et satsning prosjekt her hjemme for noen år siden:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig at ei så stor kjerring måtte bøte med livet, men dette er ungdommer som ikke vet hva de driver med, og har ingen peiling på hvor gamle og unike de er.

men jeg er mest overrasket over denne:

"Håkjerring er ikke fredet – Mange tror håkjerring er fredet, men det er en annen stor haiart, håbrand, som er totalfredet i norske farvann, sier kommunikasjonsrådgiver i Havforskningsinstituttet, Synnøve Tangen Stub."

Er Håbrand totalfredet??? det var nytt for meg... det blir jo fisket i "stor stil" på noen av plattformene i nordsjøen.

Og har såvidt vært et satsning prosjekt her hjemme for noen år siden:blush:

C.R er vel lov ??

C & Kill er vel ikke lov.

Håbrand altså.

Tror også det går ann å ta VR på kjærring uten å måtte drepe den om regelverket tillater det å planleggingen er på plass.

Den typen fisking de gutta dreiv med der er jo en regelrett dødsfelle for det som måtte bite på.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få en rekord på en totalfredet art, da..???

Det er iallefall ikke mulig på ål som også er totalfredet.

Nå var det kjerring jeg mente.

C.R av Håbrand er noe annet, all komersiell fangst er vel forbudt på den haien.

Sikkert noen som har litt bedre inniskt som kan svare på det.

Angående en eventuell VR satsing på Kjerring er jeg enig med Ladden.

At om hodene legges i bløtt å det er en plan bak bør det være mulig å frakte en levende kjerring til land å veie/dokumentere den uten at haien tar skade av det.

Et nett å en viking bil(kran bil) pluss en vekt mellom krok å nett er fullt mulig å få till.

Har veid båter på denne måten på jobben, da brukte jeg en truck som jeg kjørte ytterst på kaia, la stropper rundt båten å løftet.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel ikke godkjent en rekord som er veid i en båt, den må vel veies på land.

Det er land, men fisken behøver ikke løftes helt opp på land vel, holder vel å løfte den 1 meter over vannet sikkert.

Vekta vi bruker på jobb når vi veier deksler til olje å gass ledninger i nordsjøen regner jeg med er godkjent i høyeste grad.

Dette er bare en ide, vi har ikke tengt å gjennomføre dette.......enda....... :thumbsup:

Men dette mener vi er mulig å få till.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vekta er godkjent for kjøp og salg skulle vel det gå greit.

Vekta vi bruker på jobb er godkjent på høyeste hold, ingen vekt til noen hundrelapper jeg snakker om her men en vekt til mangfoldige tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :thumbsup:' date='02 august 2010 - 21:21' timestamp='1280776911' post='608745]

Vekta vi bruker på jobb er godkjent på høyeste hold, ingen vekt til noen hundrelapper jeg snakker om her men en vekt til mangfoldige tusen.

Tviler ikke på det da, dere må jo vite hva ting å tang veier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste er jo at hvis VR skal over på norske hender, så må vel håkjerringa drepes og da blir det jo enda mindre stor hai der nede.

Er det noen som kan bekrefte at Håkjerringa dansken fikk ble veid? Kjenner IKKE til at det skal være vekter på området der de veide som er godtjent for kjøp og salg! Har ikke sett/hørt/lest at de virkelig fikk veid denne.(kansje på truck vekt eller vekta de veier betong??)

Får nå inderlig håpe at de fikk veid den skikkelig når de først dro den til lands!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften i danske Fiskeavisen fortalte at fisken var blitt veid til 880. Stusset litt på at håbrann var fredet i Norge, mulig det har gått meg hus forbi. Derimot hadde jeg stusset mindre om forskerens ordlyd hadde vært: "Mange tror håkjerring er fredet, men det er en annen stor haiart, BRUGDE, som er totalfredet i norske farvann, sier kommunikasjonsrådgiver i Havforskningsinstituttet, Synnøve Tangen Stub."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje forskjellen som er vesentlig for sportsfiskere. Ikke totalfredet, men fredet fra yrkesfiske. Ergo fullt lovlig å fiske etter for oss, men ikke lov å fiske etter kommersielt. Spørsmålet er selvsagt om ikke denne yrkesfiskefredningen kom i seneste laget. Det vrimler jo ikke akkurat med rapporter om håbrann tatt i garn satt etter andre arter, om håbrann som tar annen fisk man får på stang eller der man ser håbrann i overflata. Går man 30 år tilbake var dette ikke uvanlig. Da ble det jo tatt flere i Ytre Oslofjord under målrettet fiske med stang, og kontakter under fiske etter sei, lyr, makrell og torsk var ikke uvanlige. Those days are gone er jeg redd.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje forskjellen som er vesentlig for sportsfiskere. Ikke totalfredet, men fredet fra yrkesfiske. Ergo fullt lovlig å fiske etter for oss, men ikke lov å fiske etter kommersielt. Spørsmålet er selvsagt om ikke denne yrkesfiskefredningen kom i seneste laget. Det vrimler jo ikke akkurat med rapporter om håbrann tatt i garn satt etter andre arter, om håbrann som tar annen fisk man får på stang eller der man ser håbrann i overflata. Går man 30 år tilbake var dette ikke uvanlig. Da ble det jo tatt flere i Ytre Oslofjord under målrettet fiske med stang, og kontakter under fiske etter sei, lyr, makrell og torsk var ikke uvanlige. Those days are gone er jeg redd.

Er redd for det jeg også, men det er jo ingen i nyere tid som har prøvd "seriøst" etter Håbrann her i norge de siste 30 år meg bekjent...

Kanskje tid for en satsing sensommer med mye makrell "suppe" å flu med ute på terskelen her i hardangerfjorden.... at det ikke befinner seg noen Håbranner eller gråhaier i nærheten ser jeg som nesten usannsynlig. (det blir tatt Gråhai inne i fjorden i garn "hver" sommer)

No guts, No glory :o...

Er jo til tider et småfrekkt Håbrannfiske i nordsjøen på flere av plattformene der, og det er ikke så langt ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gammel fisker og lærer som jobber litt for oss på hummeranlegget på Kvitsøy. Han fortalte at da han var ung fisker for 50-60 år siden, brukte han nettene til å fiske håbrann når de lå i ro "ute på revet". Han kunne lett får 5-6 håbrann på en natt hvis fisket var bra. Han brukte en stor blåse som han hang en kjetting med en krok under og brukte makrell som agn. Han hadde et tau fra blåsa bort i båten. Når håbrannen bet drev den og dro blåsa under til den var helt utkjørt og så var det bare å heise den ombord. Høres jo spennende ut, og skulle gjerne ligget på "revt" og fotografert håbrann som kom forbi.............men det er vel en stund siden det var så mye håbrann i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene bruker stort sett beist og monster som uttrykk ja, selv om "Beist" er tidligere trommis i Blood Red Throne og "Monster" dels er et produksjonsselskap for TV2 og dels ei metal-fanzine.

Etter oppskriften gutta brukte var det neppe noen bombe at de fikk nettopp håkjerring. Men at de festet krokene med 30 CM mellomrom høres bra merkelig ut. Selv om haien døde bør det kunne anspore lokale storfiskjegere til å gjøre et forsøk eller ti på å fravriste en danske V-reken. Ulempen er selvsagt at C&R på håkjerring ikke er en enkel sak. Vi kan jo håpe at fisken ikke bare ble dumpet, men heller gitt til forskere. At den nettopp hadde spist en fugl er en opplysning som tyder på at det meste havner i haigapet.

Jajajajajaja... Vi har prøvd i flere år jo hehe.. Lå bare 200m fra danskene når de fikk sin.. Er vel mer hardcoreplaner under oppseiling. Men vi annonserer aldri noe heheheee... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.