Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske i Nord!


kimskjerve
 Share

Recommended Posts

Hei Folkens!! Jeg trenger litt hjelp jeg!

Skal nordover for å fiske etter de største kveitene there is! (Håper vi). Men, jeg har null peiling på kveitefiske. Fisker mye! Men, kun med Flue... så jeg trenger litt assistanse!

Kunne noen hjulpet meg litt?

1. Utstyr

2. Baits/Angn

3. Metoder

Gadgets som man bare må ha/ Burde ha/kult og ha, etc.

Skriv gjerne litt utfyllende med bilder osv. Så vi kan dra litt god nytte av dette :)

Hadde satt utrolig stor pris på dette.

MVH,

Kim Skjerve

Kveite Rookie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Nå er jeg ingen ekspert, har kun ei uke med kveitefiske å skilte med, men generelt kan man si at jiggfiske med store shadjigger over grunne sandbanker er gjerne oppskriften. Hel sei eller sild som agnfisk rigget på et baithead (Agnskalle, ligner på et jigghode) leverer gjerne også mye fisk. Havfiskestang på 20 - 30lbs, samt ei snelle med skikkelig brems fylt opp med multifiliamentsnøre (ang tykkelse er meningene delte, men fra 0.30 og oppover), mono/fc-fortom på 1 - 1.4mm og solide splittringer (Owner leverer kvalitet) må til. De viktigste elementene, og ting du rett og slett ikke klarer deg uten under kveitefiske er utholdenhet og tålmodighet! I bøtter og spann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så foretrekker jeg Jigger fra 20-30cm. Farge har etter min erfaring ingenting å si. Bevegelse i jiggen har mer å si. Giant Jighead med kraftige trebler (owner st-66) og en stor shad har fungert meget bra for meg. Ellers så funker jigger fra Storm, Cutbait herring mm. Angående tafsen så ville jeg ikke ha under 1,00mm. Jeg kjører med 1,15mm. Jeg bruker braid fra 0,25 til 0,40. Avhengig av hvordan snelle og forhold er osv. Stang samme som oz sier. Ellers en god dose tålmodighet :)

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gutter!

Kunne dere gjort deres anbefalinger på følgende! Gjerne kopier tekste og fyll inn :thumbsup:

1. Stang (Hva foretrekker dere?)

2. Senetykkelse (over 1mm er oppgitt, Merke?=)

3. Baits. (shadjigger er oppgitt. merke Storm. Noen flere? Savage Gear?)

4. Metoder. (vanlig jigg teknikk? Eller er det noe som er mystisk her :)

5. Snelle, med eller uten linefører? snakker vi en 7000?

6. Ved meite, med eller uten bevegelse? På bunnen eller rett over?

Takk! :blush:

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gutter!

Kunne dere gjort deres anbefalinger på følgende! Gjerne kopier tekste og fyll inn :thumbsup:

1. Stang Greys Siege 24lbs

2. Senetykkelse 0.36 powerpro som hovedsnøre, 1mm seaguar fluorocarbon som fortom.

3. Baits. Storm giant shad selvlysende

4. Metoder. Slippe til bunn, sveive opp, stoppe, sveive, stoppe, sveive stoppe. Gjenta. Eventuelt bevege jiggen litt over bunn mens båten driver.

5. Snelle Shimano Talica 10 II

6. Ved meite, med eller uten bevegelse? På bunnen eller rett over?

Takk! :blush:

MVH

Det jeg har skrevet her er det jeg brukte. Og det funka. Anbefalinger på generell basis får jeg overlate til mer erfarne å svare på :). Meite prøvde jeg aldri, så der er jeg blank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk gutter!

Kunne dere gjort deres anbefalinger på følgende! Gjerne kopier tekste og fyll inn :thumbsup:

1. Stang (Hva foretrekker dere?)

2. Senetykkelse (over 1mm er oppgitt, Merke?=)

3. Baits. (shadjigger er oppgitt. merke Storm. Noen flere? Savage Gear?)

4. Metoder. (vanlig jigg teknikk? Eller er det noe som er mystisk her :)

5. Snelle, med eller uten linefører? snakker vi en 7000?

6. Ved meite, med eller uten bevegelse? På bunnen eller rett over?

Takk! :blush:

MVH

1: Først må du bestemme deg for om du vil ha lett eller tungt utstyr, lett går vel gjerne fra 30lb og ned, mens tungt utstyr gjerne går for 30-50lbs stenger og oppover. Ville nok kanskje gått for lett ustyr var jeg deg. Siden du neppe fisker ofte/kun kveite har du ikke behov for tyngre. Et godt alternativ til en mellomklasse av disse er Lawson Powerjigger, dette er en knall stang! Ellers skal stanga oz linker være kanon.

2: Jeg ville gått for et kraftig snøre, gjerne 0,35, men jeg liker ikke powerpro og foretrekker fireline sitt snøre, men dette er noe som ekstremt mange har delte meningen om. Noen opplever dårlig kvalitet og uforklarlige brudd på begge snørene, så dette er en ting du må oppleve deg til selv. Jeg vil annbefale fireline. Til topshot bruker jeg 1,2-1,5 sufix, knall snøre som tåler mye!

3: Giant jigghead med 30cm shad har gitt meg mest fisk, og har derfor stor tillit til den comboen, farger tror jeg spiller generel liten rolle, men når kveita er vanskelig tror jeg at farge kan trigge hugg. Jeg bruker mest blå/hvit, svart/hvit og selvlysende. Storm jiggen er desidert den beste jiggen på markede etter min mening når det kommer til kvalitet og generelt fiske, disse holder lenge og leverer bra! Savage gear sin cutbait herring, ser bra ut, og skal ifølge enkelte funke fjell, men etter x antall timers fiske med denne har jeg enda ikke fått kveite så den har absolutt ikke skåret høyt hos meg, kvaliteten er elendig og den detter fra hverandre fort. Ellers kan de nye giant joggheaden med kropp annbefales, har fått en del småkveiter på denne av sorten pinklady, Men vil anbefale og bytte kroker og splittringene, de ruster for og knekker latterlig enkelt. Giant baithead er fantastisk morro og fiske med og leverer!

4: Dette må du føle deg litt fram til. Jeg bruker og sleppe ned, dunke litt i bunn for og så sveive noen få meter over bunnen hvor jeg aktiv fisker med jigger, tar litt pause, fisker litt så sveive opp noen meter og sleppe ned, så gjentar jeg dette. Finnes utrolig mange måter og gjøre dette på så prøv deg frem!

5: Jeg har dårlig erfaring med snørefører, de går for i stygger, og du legger selv snører uten problemer, krever bare litt tilvenning, ville ikke gått for dette.

6: Er mange måter og utføre agnfiske på, jeg bruker ofte og dunke det i bunnen og holde bevegelse i det, flytte den litt opp og sleppe ned. Ser du rein sandbunn bruker jeg og drege det etter bunnen, da skaper du både bråk, bevegelse og legger et duftspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Personlig så liker jeg Shimano stenger. Jeg bruker Shimano Antares 30-50lbs + Shimano Beastmaster 16-20 og 20-30 lbs.

2. Jeg harr fått kveite på 14kg på 0,5mm mono. Til vanlig bruker jeg dog 1,15mm Damayl Ultra Soft(Trur æ ) Personlig så varierer braid fra snelle til snelle. Til haspel er Fireline det beste snøre etter min mening. Jeg bruker 0,25fireline der. Ellers til Multiplikator bruker jeg alt fra powerpro, daiwa snøre til Suffix i tykkelser fra 0,32mm -> 0,40mm

3. Min personlige favoritt er seaweaver sine Giantjigheads. På dem har jeg to stk. owner st-66 kroker i størrelse 4/0. + en 30cm shad. Ellers er mine neste favoritter storm sine wildeye jiging shads. Har såvidt testa curleytail jigger men enda ikke fått noe på de enda.

4. Er det mye strøm slipper jeg jiggen ned, dunker 3-4 ganger så sveiver jeg opp 2-3 meter holder i ro i ca 10-15 sekunder gjør noen løft med stanga så drar jeg opp igjen og gjør samme rutinen om igjen. Når jeg føler jeg har fisket meg høyt nok opp slipper jeg til bunns igjen og starter hele greia på nytt. Er det mindre strøm så har jeg konstant aktivitet på jiggen. Løfter, sveiver, slipper ned, heeler opp osv.

5. Har aldri fisket med lineteller så kan ikke uttale meg der. Men en snelle med kvalitetsbrems er viktig. Shimano Talica, accurate sneller, Daiwa saltiga er bra sneller. Andre alternativ kan være Avet sneller.

6. Har fått endel fisk på bunnmeite i år. Dog har det vært som bifangst da jeg fisket etter rødspette.

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at utstyret kun skal rigges til kvetefiske og at du ikke skal drive med hallalslakting av fisken. Dvs gjøre dødsprosessen så lang som mulig i tråd med muslimsk tradisjon.

Da vil jeg anbefale følgende utstyr:

1. Stang Shimano eller Penn e.l 30-50lbs lengde 6-7 fot

2. Senetykkelse Braid 0,40 tufline eller tykkere, selv bruer jeg Gigafish powerline 0,65 monotafs mininimum 1.10

3. Baits. Storm jiger. Mine favorittfarger er BSD og FLH. Baithead/ hel sei el sild er også god sort.

4. Metoder. Sveive stopp som beskrevet over. Selv fisker jeg for det meste ganske statisk over bunn. Jiggtrolling har også vist seg svært effektivt.

5. Snelle uten linefører. Accurate er rolls royse, men Klassiske Penn 113 er solid.

6. Ved meite baithead statisk over bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen kveiteekspert, men kan anbefale på bakgrunn av hva jeg brukte på kveiteturen min i sommer.

1. Shimano stenger som Beastmaster og Antares. Ville gått for en mellomtung stang.

2. 0.36 powerpro

3. Stormjigger og Cutbait Herring.

4. Jiggtrolling og sveive opp og ned metoder.

5. Snelle uten linefører. trenger ikke det. Accurate er for big game fishing. men både Daiwa og shimano er flere knall sneller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart ingen her nevner PLASSER! Ikke tro et øyeblikk at det hjelper med utstyr og teknikk dersom du ikke fisker på en plass der det er kveite. Sandfylte renner med bra strøm, sund etc. Rundt, men ikke PÅ topper funker også. Sjekk sjøkart eller kartplotter. Bruk MYE tid på dette. Bare tull å kaste bort tida på uaktuelle plasser, selv om kveita i prinsippet kan dukke opp overalt. Har best erfaring på stigende flo. Når det er sagt er ikke dette et fiske for glade amatører! Forvent et sjokk om du kroker ei grei kveite. Det kan på ingen måte sammenliknes med torsk. Er du ikke forberedt mister du drømmefisken, igjen og igjen.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk bra hjelp dette her! ;) Manga gode svar, mye å ta med seg i baggasjen :fish:

Amatør på havfiske er jeg. Men, får håpe det går an å overføre litt fisking fra mine yngre dager til dette fisket også ;)

Blir å ta med noen grain liner til fluestanga for å gjøre et forsøk med den også. Hadde vært morro! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale deg å kjøpe siste nummer av Alt om Fiske, og lese hele kveite-artikkelen til cb. Eller enda bedre, kjøp boka Bruk gummi, der stoffet er hentet fra.

Å lese innleggene fra de erfarne her på forumet er også greit.

Er på den måten jeg lærte meg å reise ut på egenhånd og finne kveita, og få den i fiskekassa ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Stang : korte og lette (5-6 fot) jiggstenger med litt langsom aksjon , 250-400 gram jiggvekt, Seeker, Jigging master, Shimano T curve mm

2. Senetykkelse : Tuf line 65-80 lb , kort topshot 1-1,2 mm

3. Baits: Royber , storm, Giant jighead el grub-jigger 200-500 gram. Royber fiskes gjerne aktivt med roligere lokkebevegelser innimellom, Storm jigger med hissigere lokkebevegelser, GJ mer statisk med roligere lokkebevegelser. jo lavere fart , jo livligere jigg, eks megagrubs

4. Metoder: bunnært først/dunking og aktiv sveiving med variert mønster evt jiggtroll 1-2 knop, prøv gjerne wobler på bom el lign

5. Snelle : Accurate 400 str el Jigging master PE4-6, viktigste egenskap med snelle er lav vekt og sterk/jevn brems

6. Ved meite : baithead statisk over bunn, aktiv sveiving av sild på bom el banansøkke

7. TROLLING med sil/sei og woblere 18-25 cm, 3-5 meter over bunn

8. andre: finne strøm til drift, evt jiggtrolle, korte beviste drift, variere fart, oppsøkende fiske med hyppige flytt, bruk av kartet, fiske rundt strømskifter..

9. Seint tilslag..

10. hard kjøring

11. Bevist/gjennomtenkt landingsprosedyre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.