Gå til innhold
Fiskersiden

Whipfinnish og halvstikk ??


-lund
 Share

Recommended Posts

Fant en fin animasjon av hvordan man bruker whipfinish verktøyet. Var veldig nyttig for meg ihvertfall. Vær klar over at det imidletid finnes minst 2 forskjellige typer whipfinsih verktøy, men prinsippet er vel det samme.

http://www.tie1on.net/whipanim.htm

Du kan også lage whipfinsih "manuellt". Fant en animasjon på det og [ :D ]

http://creative.lauder.ac.uk/stuwebs/ali/W.../WhipFinish.htm

---------------------------------------------------------

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall bortkastede penger å kjøpe whipfinish verktøy. Lånte verktøy av en kamerat, klarte ikke å få til knuten, men ut i fra bruksanvisningen fant jeg ut hvordan det kunne gjøres uten verktøy. Mye enklere.

Synes ikke animasjonen var veldig bra. Lag en stor løkke med bindesilka. Hold fast tråholder enden av løkka ved vingen på flua. Surr fremover hodet med den andre delen av løkka. Når du har kommet så langt fram du ønsker strammer du opp løkka ved å dra i tråholderen. Hold løkka stram under oppstramminga. Bruk gjerne en dubbingnål for å legge den instrammede løkka på plass på hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Det er i hvertfall bortkastede penger å kjøpe whipfinish verktøy. Lånte verktøy av en kamerat, klarte ikke å få til knuten, men ut i fra bruksanvisningen fant jeg ut hvordan det kunne gjøres uten verktøy. Mye enklere.

Ikke vanskelig å bruke. Heller ikke bortkastet. Lettere å få knuten der du vil ha den. F.eks. ved binding av Zonker eller tuber da materialet skal festes med avsluttende knute helt bak. Hvis du får en til å vise deg lærer du det fort. Finnes som sakt minst to typer. Er kanskje lettest å bruke den med en kraftig U-bøy i fronten på "nåla". Ikke den som er vist i animasjonen.

Ikke døm ting nord og ned fordi du ikke får det til. Litt veiledning så hadde du fiksa det.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Det er i hvertfall bortkastede penger å kjøpe whipfinish verktøy. Lånte verktøy av en kamerat, klarte ikke å få til knuten, men ut i fra bruksanvisningen fant jeg ut hvordan det kunne gjøres uten verktøy. Mye enklere.

Synes ikke animasjonen var veldig bra. Lag en stor løkke med bindesilka. Hold fast tråholder enden av løkka ved vingen på flua. Surr fremover hodet med den andre delen av løkka. Når du har kommet så langt fram du ønsker strammer du opp løkka ved å dra i tråholderen. Hold løkka stram under oppstramminga. Bruk gjerne en dubbingnål for å legge den instrammede løkka på plass på hodet.

Jeg bruker også bare fingrene når jeg legger whipfinishen. Det er mye enklere når en har lært teknikken. Jeg bruker dubbingnåla til å holde løkka når jeg strammer til. Det blir minst like bra og det går mye raskere enn med whipfinish-verktøyet.

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på mine fluer bruker jeg superlim og en halvstikk. den halvstikken er strengt tatt ikke nødvendig. jeg bruker den kun fordi det har en tendens til å bli en liten kant når limet størkner. bruker man en halvstikk har enden på tråden mindre tendens til å "stikke" ut. en tullete bagatell, men når man binder fluer for salg så avgjør utseende i stor grad om kunden vil ha flua eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.