Gå til innhold
Fiskersiden

Rekordlaks i Otra


Labrax
 Share

Recommended Posts

På toppen av det hele va den brun!

Folk som ikke setter ut slik fisk bør heller ikke få fiske!

Om den er blank eller brun har da ingen betydning. Den skal gyte uansett farge. Ein brun laks kan vere like god som matfisk som ein blank laks men når gytetida nærmer er hofisken ikkje egna som mat.

Laksen det er snakk om her ser ut til å vere ei ho og den burde vore satt ut igjen. Ser ingen grunn til å klandre fiskeren så lenge det er lov å ta fisken. Klag heller på reglane og ikkje på fiskaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at den er brun er irrelevant for om den burde settes ut eller ikke. Blir oppgitt av det derre blank-fisk-snobberiet. Vi lever ikke i 1950-årene lenger hva matverdien er alt som betyr noe når det gjelder fisk. Og uansett er det greit at en slik rekordlaks tas opp så man får veid den grundig og dokumentert den godt. Det er jo en historiske fisk, og en veldig betydningsfull fisk da den viser hvor stor laks det nå kan tas i Otra. Jeg mener dette veier opp for ulempene med at den fisken ikke får spredd sine gener på gytegrunna. (Og det er jo ikke sikkert den har så spesielt gode gener heller, det at den er gammel gjør kanskje at rogna er av dårligere kvalitet enn på ungfisken, og det at den har greid å bli så stor kan jo være bare rene tilfeldigheter og ikke det at den har bedre gener enn de andre laksene)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg er forsåvidt enig i at en så stor hunnlaks bør settes ut, men jeg hadde nok ikke gjort det selv heller. Både pga at det hadde vært ny rekord for meg selv også. Men bilde over i tråden lyver. Fisken var ikke spesielt brun heller. En hunnlaks som hadde vært så brun som bilde tilsier er ikke matfisk. Men se på laksebørsen til Otra der er ett mye bedre bilde. Og fisken har tydelig vært på elva en stund, men "brun" er den ikke! Så jeg har forståelse at fiskeren tok fisken selv om den kunne blitt til mange hundre lakseyngel. Lett å si i ettertid, og lett å si for de som ikke fikk denne fisken selv. Om en hannlaks er noe farget behøver ikke som røkelaks å ha så mye å si, men en knallbrun hunnlaks er det ikke mye i gjen av etter at rogna er tatt ut. Bare noen tynne skinnfeller. Og kjøtter er foringet. Men er nok litt uenig med Gabbe på at den ikke har gode gener. Det er slike fisker en bør ta vare på. Som har gener til å overleve både lange tider i elv og sjø og vokse seg stor. Men det blir en annen diskusjon. Utfordringen generellt er at det er en stor overvekt hannfisk, og derfor lurt å spare noen hunnfisker med størrelse på. Det er også grunnen til at mange elver har krav siste del av sesongen å sette tilbake hunnfisk over en viss størrelse. men en rekordfisk både i elva og for en selv må en nesten tolerere tas opp. Er det så dårlig stelt med elva så bør stammen heller fredes. Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.