Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner med dårlig råd trenger utstyr


Lotta Rosie
 Share

Recommended Posts

Etter noen års tørke har jeg fått smaken på å fiske igjen. Tidligere fisket jeg en del i fjorden - helst fra brygge, men også fra svaberg. Nå bor jeg ikke i gangavstand fra fjorden mer, og trenger utstyr til å kunne fiske fra sandstrand med - det er stort sett det som fins rundt her. Noe svaberg kan det nok også bli. Tingen er at jeg har lyst til å bruke den som fins av sjø i nærheten, jeg vil kunne fiske uten å måtte kjøre på dagstur.

Så hva skal jeg velge?

Hvor lang stang? Ser at de selger en sak som kaller seg for DAM Steelpower Surfstang 3-delt 14` SteelPower til en overkommelig pris - men er ikke det skikkelig overkill med ei stang på over FIRE meter? Eller trenger man såpass for å komme langt nok ut? Stanga jeg skal ha må i hvert fall kunne hive voksne (100 g +) søkker? De har en annen sak med samme navn på ni fot, og det er nok egentlig en hyggeligere lengde - men den tar ikke mer enn 45 gram. Det kan vel bli litt knapt? Det er mye vær her.

Hvilken snelle? Det må jo være en haspelsnelle, men sånn utover det har jeg ikke peiling i det hele tatt.

Og så er det et issue med pris - jeg har ikke økonomi til å bruke penger på verken dårlig utstyr eller utstyr jeg ikke klarer å bruke.

Ja, og så trengs det jo litt forbruksutstyr også - men det er ikke like store investeringer, så det er ikke fullt så ugreit å bomme - men hvis det er noen blemmer som burde være enkle å unngå, så fortell meg gjerne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg ville valgt en karpestang fremfor en surfstang dersom du ikke har behov for å kaste søkker på over 200 gram for å holde bunnen.

Her er en billig en som fint klarer søkker på rundt 100 gram Alpha

Den er 12 for lang og det BØR den være når du skal meite i sjøen. 14 fot er heller ikke overkill til dette men det holder med 12. :)

Når det gjelder snelle foretrekker jeg personlig haspel med baitrunner funksjonalitet ved meiting, gjerne big pit.

Det gjør ikke så mye at snella er noe stor og tung ettersom du ikke kommer til å gå kaste, kaste, kaste, kaste på lik linje med andre former for fiske når du meiter.

Ville lagt noe mer penger i snella slik at den holder og skyll den i ferskvann etter bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis har du da to forskjellige bremser på snellen.

En som settes løst (baitrunner'en) og som da tikker avgårde når du får napp med at fisken svømmer og som kobbles vekk i det du begynner å sveive og den vanlige bremsen på snella kobbles da inn.

Da slipper du å sitte å se på stangtuppen hele tiden og hører nappet ved at det tikker i bremsen :)

Dette er en smakssak egentlig... du kan fikse dette ved å sette den vanlige bremsen på snella løst og stramme den i det du får napp og skal gjøre tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Once you go baitrunner, you never go back! Det er som Trym indirekte sier et must! :)

Man blir tullete i hodet hvis man skal sitte å passe på stangtuppen hele tiden for at den store fisken som kanskje kan bite ikke skal stikke til havs med stanga på slep. :P

Endret av Trønderflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*notere seg* baitrunner er en god plan! Man er da sprø nok fra før :) og jeg har i min blondhet saktens lurt på hvorfor folk ikke er mer redde for nettopp at fisken skal dra stanga på havet. Ser at den big pit er, hm, æh, litt i overkant av hva budsjettet kunne tenkt seg :P vil ei noe rimeligere baitrunner-snelle kunne være brukbar? Og hvor sterk og hva slags sen bør jeg ha på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*notere seg* baitrunner er en god plan! Man er da sprø nok fra før :) og jeg har i min blondhet saktens lurt på hvorfor folk ikke er mer redde for nettopp at fisken skal dra stanga på havet. Ser at den big pit er, hm, æh, litt i overkant av hva budsjettet kunne tenkt seg :P vil ei noe rimeligere baitrunner-snelle kunne være brukbar? Og hvor sterk og hva slags sen bør jeg ha på?

Denne vil fungere bra :). Du bør fylle den med multifiliament av typen powerpro, fireline eller Sufix Matrix pro. tykkelse rundt 0.25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oz.

Men bruk gjerne noen meter (ca 10-20 meter) innerst på spolen og skjøt multi senen til denne.

Eventuelt litt teip innerst for å låse multi senen, det hender nemmelig at den snurrer på spolen om du har fylt med multi fra helt innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om dette settet: http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=952

Det skal jeg kjøpe snart :D

Skal jeg være ærlig ville jeg ikke kjøpt det settet som det første kystmeitesettet mitt... Fint til tungt fiske på dypt vann, men til det aller, aller meste av kystmeite langs kysten er dette overkill. Tungt å bære, tungt å bruke. I tillegg gir det begrenset fiskeglede, da fisken skal ha brukbare krefter for å oppleves spesielt spennende på den stanga... Jeg brukte surfutstyr endel i Bergen, men da fisket vi på over 100 meters dyp, eller etter stor lange eller havål. Til alt annet brukte jeg karpestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var ting snopt og det er bare å vente på postdamen :D

Det ble en DAM Steelpower Surfstang 3-delt 14` (det var jo tilbud, ikke sant :) håper jeg ikke tok for hardt i), ei snelle med baitrunner (ST 6000 RA, jeg har jo ikke peiling - men jeg fikk den til en veldig pen pris. Ser at den er litt mindre enn 10000, men ... ah, pytt), multiline 0.30 (det var kanskje litt drøyt, men butikkdamen anbefalte det - og jeg er ikke vanskelig å selge til. Dessuten var det tilbud ;) ) og æææhm. Ja, det var vel nesten det hele. Noen kroker, litt monosene og et "lag dine egne nøkkelringer"-sett med perler og plastikk.

Stang, snelle og snøre kom på rundt femten hundre - det er jeg kjempefornøyd med :D fryktet vel egentlig at jeg måtte ut med nesten dobbelt så mye. Det betyr selvfølgelig at jeg har spart omtrent femten hundre - som jeg med god samvittighet kan bruke på noe annet :)

Tusen takk for hjelpen, jeg spør sikkert snart om et eller annet igjen :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baitrunner, ja.

Bruker alldrig baitrunner fungsjonen selvom jeg har sneller med å uten.

Litt pga at jeg alltid følger med på utstyret mitt å litt pga at når snøret er helt løst har kroken en tendens til å forsvinne laaaaangt ned i halsen på fisken.

Baitrunner sneller er ofte dyrere, vanlig enkel brems har også tikkelyd å kan justeres løst men må da strammes før et eventuellt tillslag.

Men selvfølgelig, allt er smak å behag å jeg tror de fleste fisker "litt" forskjellig.

Lykke till med fiskingen å velkommen til F.S :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Oz.

Men bruk gjerne noen meter (ca 10-20 meter) innerst på spolen og skjøt multi senen til denne.

Eventuelt litt teip innerst for å låse multi senen, det hender nemmelig at den snurrer på spolen om du har fylt med multi fra helt innerst.

*notere seg* jeg har aldri brukt multi før, så det blir artig! ... hadde kanskje ikke blitt så veldig artig om den bare spant og snurra.

... det er vel sånn med den at den trenger et stykke mono i andre enden også? Eller? Er stort sett veldig ryddig bunn der jeg kommer til å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å ha mono i andre enden også... akkurat så langt at det er et par runder på snella når du har det du skal kaste i kasteposisjon. Altså hele stanglengden og litt til. Det sparer fingertuppene dine når du skal begynne å denge bly på 100 gram.

:jig:

Multiline på 0,30 var litt drøyt, poenget med tynn line her er at du kaster lenger når du bruker haspel og at det blir mindre drift på agnet ved strøm. (Selvom det hender at man gjerne VIL ha drift på agnet for å fiske et større område)

Anyway... det var bare LITT drøyt, så det funker sikkert :)

Si ifra om stanga blir for tung og drøy, så er det vel ikke umulig at jeg har en karpestang liggende som ikke er i bruk som du kan få kjøpt billig.

Hvor i landet er det du fisker forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to DAM Steelpower-stenger som jeg bruker litt sammen med to karpestenger. Kaster minst like langt med karpestengene. Eneste fordelen med DAM-stengene er at de klarer tyngre søkker i sterk strøm.

Forøvrig mener jeg og andre at maksvekta for disse stengene ligger på ca 170 gram. Har prøvd med 200 og 250 gram uten å få noe mer ut av kastene. Ok til korte kast for å komme dypt eller i meget sterk strøm. Normalt bruker jeg søkker på 150 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskekaren

Skal jeg være ærlig ville jeg ikke kjøpt det settet som det første kystmeitesettet mitt... Fint til tungt fiske på dypt vann, men til det aller, aller meste av kystmeite langs kysten er dette overkill. Tungt å bære, tungt å bruke. I tillegg gir det begrenset fiskeglede, da fisken skal ha brukbare krefter for å oppleves spesielt spennende på den stanga... Jeg brukte surfutstyr endel i Bergen, men da fisket vi på over 100 meters dyp, eller etter stor lange eller havål. Til alt annet brukte jeg karpestenger.

Ok, takk for tips! Kunne ønske det fantes 12" teleskopstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slo det meg plutselig - i enden av stasen ... det er jo en fordel at jeg ikke smeller meg selv eller svigermor eller andre i hodet med søkket :blink:

Teskjei holder ikke her, jeg må ha det inn med storslegga:

Hvordan lager jeg tackel som ikke er farlig for mennesker så lenge det blir fornuftig brukt? Og hva lager jeg det med?

Når jeg har meitet, har jeg alltid likt å ha søkket nedenfor agnet - jeg syns liksom at jeg føler fisken bedre sånn. Fins det noen lunde trygge måter å få til dette på med kastevekt på f.eks. 150 gram? Hvor mange kast før jeg bør bytte til noe med "ren" sen?

Jeg skjønner jo såpass som at jeg må ha helt og uskadd utstyr i alle ledd for at ting ikke skal gå galt. Jeg skjønner også at kurante knuter er tingen. Men så stopper det litt opp, og jeg har finlest forumets "tackle-guide" uten helt å føle meg på trygg grunn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger en del tackler med beskrivelse her

Start med noe helt enkelt. En vanlig paternoster f.eks.

Jeg bruker opphengerløkke 2 som du finner beskrevet her med litt stor løkke som jeg klipper opp nærme knuten på den ene siden.

Da får du en sene stump som ser ut som en opp ned Y. Kroken knyter du i det ene beinet og søkket i det andre og en svirvel i det som du skal feste i senen som går til snella.

Denne riggen pleier jeg å knyte i ca 0,70 mm mono og bruker den helt til den blir flisete eller jeg ikke stoler på knutene lenger etter et bunn napp.

Her er forøvrig en artikkel men en kort og grei innføring i kystmeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på sikkerheten bruker jeg sjokkfortom og takkelstammer av monoline med bruddstyrke som er 200 ganger høyere enn søkkevekta. Dette gir da en bruddstyrke på 34 kg med 170 gram søkker. Jeg bruker Sølvkroken Extreme Sjøfiskeline 0,80 mm til mine Steelpower-stenger.

Knutene jeg bruker er Albright mellom multilina og sjokkfortom, dobbel slukknute i alle svivler. Ikke bruk messingsvivler og svivler med hemper. Jeg bruker en kulelagersvivel på enden av sjokkfortommen, kraftige splittringer og vanlige tønnesvivler i stål på takkelstammen.

Med et slik oppsett bør både fiskekamerater og svigermor være forholdsvis trygg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskekaren

brukte teleskopstang til kystmeite i byrjinga. Stanga var "beregnet" på laksefiske og hadde kastevekt opptil 100 gram. Funket fint.

Så bare å lete etter teleskopstenger som tåler litt kastevekt..

Flott å høre at det finnes. Det hadde vært praktisk i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå slo det meg plutselig - i enden av stasen ... det er jo en fordel at jeg ikke smeller meg selv eller svigermor eller andre i hodet med søkket :thumbsup:

Teskjei holder ikke her, jeg må ha det inn med storslegga:

Hvordan lager jeg tackel som ikke er farlig for mennesker så lenge det blir fornuftig brukt? Og hva lager jeg det med?

Når jeg har meitet, har jeg alltid likt å ha søkket nedenfor agnet - jeg syns liksom at jeg føler fisken bedre sånn. Fins det noen lunde trygge måter å få til dette på med kastevekt på f.eks. 150 gram? Hvor mange kast før jeg bør bytte til noe med "ren" sen?

Jeg skjønner jo såpass som at jeg må ha helt og uskadd utstyr i alle ledd for at ting ikke skal gå galt. Jeg skjønner også at kurante knuter er tingen. Men så stopper det litt opp, og jeg har finlest forumets "tackle-guide" uten helt å føle meg på trygg grunn :thumbsup:

Du bør tørrtrene litt på land(eller en strand uten folk) om du skal begynne å kaste med tunge vekter uten erfaring.

Bli kjent med det nye utstyret ditt å få till retningsbestemte kast :)

Lykke till videre.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.