Gå til innhold
Fiskersiden

Småen og jeg på fisketur


nordmøring
 Share

Recommended Posts

Sist helg var det igjen tid for å være reservepappa. Sist hadde vi hatt kastetrening på plena og jeg hadde lovet at vi skulle fiske i sjøen senere.

Da jeg kom og hentet ham denne lørdagen var han forberedt og stilte med egen stang. Til og med "fisk" hadde han i enden av snøret fikk jeg forklart :blush: Siden jeg ikke følte meg helt trygg med en toåring som ikke hadde helt kontroll med hvor stangtuppen var til enhver tid, fjernet jeg fiskens "tenner" mens han fikk på seg flytevesten.

Dermed var vi klare til fiske. En runde på flytebryggene måtte til for å se hvor mulighetene for en eller annen lettfanget agntyv var størst.

106910_s.jpg

Når stedet for fisking var funnet, var det tid for litt instruksjon. Det tok selvfølgelig ikke lang tid før jeg fikk klar beskjed om at dette trengtes ikke og nå skulle det fiskes skikkelig.

106911_s.jpg

Dette endte opp i en lang diskusjon om hvilken av rekene som skulle ofres som agn. Her er den heldige vinneren :blush:

106912_s.jpg

Så var det alt klart og vi begynte fisket, småen med en rensket reke surret til sluken, jeg med en #12 fluekrok og en liten bit av rekehalen.

106913_s.jpg

Ikke helt uventet tok det ikke lang tid før småens reke hadde lokket frem en mengde bergnebb, og jeg kunne dra opp så mange jeg ville. Dette endte opp med at jeg endelig fikk en ny pers på bergnebb med 43,3 gram.

106915_s.jpg

Dette var moro og både jeg og småen var lenge helt oppslukt av det som foregikk nede i vannet under flytebrygga.

106914_s.jpg

Under spaningen etter bergnebbene, hadde jeg sett noen små fisk som jeg antok var kutlinger, på sandbunnen bak båtene. Jeg skiftet til en #16 krok og surret fast en knøttliten bit reke. Noen spennende minutter etter hadde jeg en ny art; sandkutlig. Dessverre fikk jeg ikke veid den fordi den klarte å sprelle seg uti i det jeg fikk løsnet kroken :lolu:

106916_s.jpg

En par timer og mange bergnebb senere hadde småen fått nok. Jeg avsluttet dagen med å klatre ned på noen steiner og fisket opp en svartkutling. Fikk min første av arten på samme plassen og håpet å få den en gang til fordi microvekta mi den gang, hadde tatt kvelden og jeg manglet derfor vekt på arten. Dessverre fikk jeg bare en som var klart mindre, men det får klare seg. Blir sikkert flere sjanser senere.

106917_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige bilder. Sånn skal det være. Jeg har vært med min egen minstepjokk på 4 år på brygga i hele sommer. Når sant skal sies så har jeg vært mer der enn i lakseelva. Kvalitetstid i høyeste grad

Sånn skal det være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unger er moro, men i min alder passer det best i små porsjoner :dribble: Mine egne er blitt så gammel at de stiller opp som fotografer. Moro det også.

Gi gutten en krok da mann :) han må jo få fisk han og :dribble:

Han skal få kroker den dagen jeg ikke ser stangtuppen med sluk stryker rett foran øynene mine med jevne mellomrom ;)

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.