Gå til innhold
Fiskersiden

Tubekroker


Pæta
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har i år brukt tubekroker fra 3 forskjellige leverandører. Uten at noen av de imponerte meg.

Guideline X-strong: Svært bøyd etter landing av laks på 7,5kg. Tilfeller av bøyd krok etter bunnapp. Pluss for fin str. på krokøyet

Partridge Salar: Ganske så bøyd etter landing av laks på 10,2. Ingen tilfeller av bøyd krok etter bunnapp. Minus for forholdsvis stort krokøye.

Owner (samt noe benevnelse) X2: Svært bøyd etter landing av laks på 9,5. Mange tilfeller av bøyd krok etter bunnapp hvor jeg så vidt har lirka løs kroken. Minus for stort krokøye.

Alle krokene ble prøvd i flere str.

Hva slags kroker anbefaler folk?

Kjekt å kunne stole på kroken når drømmelaksen slår seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamasan, har aldri brukt annet. Og de fleste jeg kjenner bruker også dette. Og drar storlaks på små kroker helt ned til de aller minste.

Klart at de blir bøyd de også, bare belastningen blir stor nok. Men disse tykke nymotens krokene liker iallefall ikke jeg, som ser ut som det skal kjøres en hest på :thumbsup:

Liker ikke å vise fram kroken for laksen, så der er Kamasan bra også. Storlaks tatt på flue skal jo finkjøres og brukes litt tid på, og en 12-kilos på Kamasan str.10-12 er helt vanlig blant de jeg kjenner. Og det er uhyre sjelden at det er kroken sin skyld hvis laksen smetter unna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har aldrig hatt problemer med Owner etter at jeg gikk over fra Kamsan til disse. Kamsan er helt ok de, men ikke i de miste størrelser. Flere jeg kjenner nå som har fisket mye som har gått vekk fra Kamasan. Dette pga at krokene har rettet seg i små størrelser. Alle trebbler i de miste størrelser kan du risikere å bøye ut eller rette noe ut. Både ved måten kroken sitter, eller om du er i bunn. Så etter mitt syn er det som følger. Ikke Kamsan på de minste krokene, ellers så syntes jeg Kamasan og Owner er helt overlegne ellers. Både i seighet og styrke. Du vil aldrig få en krok som er helt optimal i alle egenskaper. Skal du ha en krok som aldrig retter seg ut vil den bli for sprø og brekke eller knekke av. Personlig syntes jeg owner har den beste løsningen med tykkelse, styrke, og seighet over hele spekterert. Mustad hadde en gang en bra krok, men litt for grov, men sterk var den. Den lages ikke lenger. Man får ikke både i pose og sekk, men må velge det som en syntes er en middelvei i styrke og seighet og tykkelse. Noen liker det ene og noen det andre. Men ikke mange i gjen av de "yrkesfiskerne" jeg kjenner som bruker noe annet enn owner nå i det store og hele i hvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Loop Black Nickel, double tube. Size 6 oftest. I allefall min favoritt :-) Skitt fikse i Nord-fylket :-)

Det er gode kroker ja, men for Vassfis er det lite relevant hvilke kroker han bruker. han slipper jo etter en halv skyteklump når laksen tar, så hans fluelakser sitter nesten alltid slik:

108397_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43672/108397.jpg

:rofl::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.