Gå til innhold
Fiskersiden

Sjekk denne karen!


Rigor Mortis
 Share

Recommended Posts

Var i en liten sjøørretbekk forleden for å sjekke ståa, og gikk meg på denne grådige karen her:

107493_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43289/107493.jpg

Jeg så faktisk når den 15 cm store ørretungen gikk til angrep på årsyngelen, akkurat som ei glupsk gjedde, da jeg skremte en gjeng med årsyngel, som virret oppover bekken, der jeg gikk.

107494_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43289/107494.jpg

Etterpå sto den der ved kulverten og ristet på hodet for å manøvrere årsyngelen lenger inn i gapet. Den lot seg ikke affisere av at jeg sto etpar meter unna og prøvde febrilsk å knipse noen bilder.

107495_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/43289/107495.jpg

En skikkelig munnfull! Sekunder etter dette bildet skremte jeg fisken, men det var ikke snakk om å gi slipp på middagen. Den svømte likegodt i hundre mellom føttene mine med årsyngelen i kjeften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er grunnen til at sjøauren slit i Trondheimsområdet! Kanskje løysinga er å fiske ut sjøaurane, i alle fall dei litt store?

"Lakselus, jordbruk, kraftverksregulering og gjenlegging av bekker er ikke årsaken til nedgang i sjøøretbestandene: Sjøørreten utrydder seg selv"

av Jussi Mehr Oppdreth, Einar E. Fekthkjoering, Njord N. Ull-Kant Hvegetasjon & Oddvar Åver-Gjødsling

Sakset fra siste utgave av Kvasinytt:

Nyere, idiotsikker forskning viser at 2 år gamle sjøørretunger spiser opp sine egne over en lav sko i trønderske vassdrag. Flere og flere ørretunger har fått smaken på mindre artsfrender, og det registreres årsyngel-middagsfest i et tosifret antall undersøkte sidevassdrag til Orkla og Gaula. "Det er åpenbart at dette er årsaken til nedgangen i sjøøretbestanden i Midt Norge. Aldri har dette blitt dokumentert så tydelig som nå" sier en skråsikker Mehr Oppdreth, som samtidig friskmelder norsk oppdretsbransje. Bondene Njord N. Ull-Kant Hvegetasjon og Oddvar Åver-Gjødsling er glad for at også bønder endelig kan puste letttet ut nå som årsaksammenhengene er så til de grader belyst, etter å ha vært beskyldt for å overgjødsle åkrene sine med en overflod av nirogen og fosfor som renner rett av åkeren og i vassdragene, samt å fjerne all kantvegetasjon helt ned til bekkesenga i omtrent alt som finnes av små sjøørretbekker. En rask telefon til førstesekretæren i Overgjødslernes Landsforbund, Helmut Høst-Pløyesen ga dessverrre bare telefonsvarer med beskjed om at årets høstpløying var i full gang, og at traktoren bårker for mye til at telefonen kan besvares.

Redaksjonen i Kvasinytt har heller ikke lyktes å få en kommentar fra Einar E. Fekthkjoering, da han var i et viktig møte om såkalte grønne sertifikater, mikrokraftverk og tørrlegging av et hundretalls nye sjøøretbekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du Rigor, du får nå sagt det :)

Utrolig glupske denne yngelen ja. De hiver seg på en stor sluk (Trønderskeia) som en hvithai i angrep :thumbsup:

Og feitmarken er visst en delikatesse. Problemet er at de ikke klarer å svelge (eller kappe) så stor mark, så de blir hengende fast i marken når vi trekker inn. Pga. de kvasse tennene, og munnen på vidt gap !

Og fiskeren må dra feitmarken ut av svelget så de ikke kveles :D Men ørret har vel alltid vært en skikkelig kannibal, he he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.