Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørretfiske med flue og dupp


Recommended Posts

Jeg har fått lyst til å fiske litt med flue og dupp etter sjøørret etter å ha lest denne artikkelen. Til nå har fangsten variert fra ingenting til alt annet enn sjøørret eller så har de vært små, jeg har bare kastet sluk til nå og har tross alt hatt noen flotte ettermiddager nær vannet.

Har kjøpt inn et lite utvalg bombere, kunne tenke meg å lage noe lignende riggen avbildet i artikkelen. Holder det med ca. 0.4 mono gjennom bomberen? Jeg har duraflex 0.38 liggende.

Spiller det noen rolle hvor lang senen som går gjennom bomberen er, jo kortere jo bedre eller?

Hva med fortom til flue, kan 0,25 duraflex passe eller bør jeg gå for noe mere avansert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar duppstoppar mellom stonga og duppen i staden for svivel, prinsippet vert nett det same. Let det vere ein halvmeter mellom stopparen og svivelen som fortommen er festa i. Vidare er hovudsena 0.12 fireline medan fortommen er fluorkarbon mellom 0.17 og 0.30 avhengig av kvar eg fiskar. Lengda på fortommen varierer mellom to og seks meter avhengig av stonglengde, forhold og fluge.

Duraflex har eg aldri nytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eg bruker å gjør er:

Trer bomberdupp på hovedsena, så duppstopper så fester eg svivel, i andre enden av svivel fester eg X antall m med sen så fester eg flue/krok.

Duppstopper er med for da slepper en at duppen blir øydelagd av å treffe svivel under kast o.l.

Noen liker å ha en mindre/svakere dimensjon på sena etter svivelen, slik at en kun mister flua ved evt bunnapp e.l. Personlig bruker eg samme sen som hovedsena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplegget du spør om ser ut til å være tilstrekkelig. Jeg foretrekker litt tykkere. 0,50-0,60 gjennom duppen, men det er for å ta høyde for slitasje. Det er der duppen normalt ligger det blir litt slitasje, men om du klipper av litt for hver tur er det ikke noe i veien for å benytte f.eks 0,40. Jeg benytter tykkere fordi jeg gjerne har hatt dupene liggende rigget slik og ikke byttet snøre gjennom duppen så ofte, men 0,40 skal holde i massevis det. 0,25 er også kurant fortomstykkelse til sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cb skreiv om et triks som krever litt forberedelser for vert kast. Resultatet var at du kunne ha mye lenger tom. Du la flue (eller jig eller popper ell hva det skal være) på lokket på en slukboks. Så aragerte du fortomen slik at den lå "riktig vei" oppå ei jakke eller bare på fjellet slik at det ikke bli no kluss når du hiver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også fiske ala fluefiskerens speykast. Når duppen ligger på vannet en til 2 meter foran deg, med stangen pekende ned og da fluefortommen på flere meter pekende utover løfter du bare duppen inn til kast og måker til. Fluen kommer da ikke ut av vannet før duppen er på vei ut. Kastet bør for sikkerhets skyld gå utover mellom deg og der fluen ligger i vannet. Men den vil ikke slå opp bakover på samme måte som ved et speykast der du i større grad risikerer å få fluen i trynet dersom fluen ligger mellom deg og den retningen kastet går i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode råd. Dette var skikkelig gøy selv om jeg ikke har fått noe på flue. Stod 3 meter unna å så på en hyggelig størrelse torsk snuse på flua, dog uten å ta den. Neste kast så forsvant bomba sammen med en rar lyd fra sene, det var et hakk i ringen inne i stangtuppen.

Har jo en stang til så ettermiddagen ble ikke så halvgal med en lyr på rett over 2 kilo og tre makrell fra 420-596g tatt på sluk. Er litt redd for at det er pers på både lyr og makrell på stang.

Får shoppe litt flere bombegreier å satse på en fin uke med bombe, kona reiser bort en ukes tid fra i morgen så jeg har en uke "fri" :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.