Gå til innhold
Fiskersiden

Multisene tykkelse til dypvanns-fiske


Vikane
 Share

Recommended Posts

Lurer litt på det her med valg av sene-tykkelse til fiske på større dybder. Noen sier 0,32 er for tykt, mens andre sier 0,36 ikke er noe problem. Fint om noen som har erfaring med dette i praksis kunne komme med innspill, gjerne også si litt om hvor mye søkke som benyttes, og hvor mye mere søkkevekt som f.eks skal til for å kompensere for en tykkere sene.

Hva bruker f.eks dere som fisker borti Nedstrand-fjorden, og hvilke dybder fiskes på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

0.28-0.32 er passende, har aldri hatt problem med for tynn braid på havfiske.. Kjører selv 0.23-0.32 på stenger til variert fiske.

All braid over 0.18mm tåler søkkevekt opp til et kilo, så ingen problem med det. Kjøper du 0.28mm er du sikker, spol heller helt full spole så du har nok til et par slit uten å fylle på. Kjedelig å slite 300m braid på tur, og bare ha 100m igjen..

Søkkevekt bruker du etter strøm, dybde og drift. Alt fra 100g-1kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du skriver har jeg hørt før, men hvor stor forskjell vil det være å fiske med 0,25 kontra 0,32 på f.eks 500 meters dyp ? Kan man kompensere dette med søkkevekt, eller vil det være så stor forskjell i krevende strømforhold at jeg risikerer ikke komme ned med 0,32 ?

Hvor får man foresten tak i søkker over 800 gram, monterer du bare flere søkker på samtidig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du skriver har jeg hørt før, men hvor stor forskjell vil det være å fiske med 0,25 kontra 0,32 på f.eks 500 meters dyp ? Kan man kompensere dette med søkkevekt, eller vil det være så stor forskjell i krevende strømforhold at jeg risikerer ikke komme ned med 0,32 ?

Hvor får man foresten tak i søkker over 800 gram, monterer du bare flere søkker på samtidig ?

Hadde en tur ut med kunder for ett par dager siden. En av de hadde ny snelle påspålet dimensjonen som sjappa her nede mente han burde ha (0.40 og overkill) Vi og pga strømmen brukte samme vekt ( 600) jeg med 0, 28 ( som holder i massevis ved Skaggerrak og bunnforhold her) fisket rett ned på ca. 200 mtr. Han hadde og med samme vekt - strømforhold , nesten 300 meter ute og i vinkel. Så , sene dimensjonen skaper mye motstand.

Store søkke over 800 gr. er best og om man har mulighet, å støpe selv ved enkelt å fylle rør med bly. Her kan man også sveise i sammen flere dimensjoner ( større Ø nede) for så deretter å fyle med bly. Best å bruke smale og lange rør til formålet. Å sette i sammen flere søkke for å få til mer vekt , ambefales ikke , da slik skaper ekstra overflate motstand og srømfang. Prøv også å minimere mengde stasj som gir mye motstand på vei ned. Store blekksprutter og spinner blader kan fungere som ekte drivanker. Jeg har faktisk gått mer og mer til å fiske med kun 1 oppsett når jeg fisker dypt.

Man kan egentlig fylle bly i hva som helst av metall også ekstra tynvegede av aluminium som klemmes flatt i den ene enden. Er de tynne kan man kjøpe litt tør blåsesand på Biltema , stikk røra ned i sand (pass på at de ikke komme sand i selve røret) fyll på bly til du oppnår ønsked vekt. Det er en god del tynnvegede aluminiums embalasje i daglig handelen . Tipser blandt annet om brus og øl bokser !! Sanden er med på både å avlede varmen og for å støtte boksen mens blye kjølner. Til og med lysspærer som jeg forsiktig fjernet metalldelen brukte jeg i gamledager !! Husk rustfri tråd til sene feste.

Det var dagens Lopez´s tips

Vær OBS på at det ikke er vann eller fuktighet i røret-boksen-. Du kan risikere å få ett skud av bly rett i fjeset !!

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med valg av tykkelse er mye avhengig av hvilke strømforhold man fisker i som Lopez antyder ja, men i nedstrandsfjorden er det veldig fine forhold, derfor er jeg ikke så kresen på tykkelse.

Jeg har også hørt om lyspære metoden, skulle bli bra finish av det hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, og da snakker vi dybde på 400 m ? Store søkker bruker dere der som regel ?

300, 400 + fisker vi normalt på der.

Bly varierer litt avhengig av stang å strøm, men jeg bruker stort sett 500 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Til havfiske skal det ikke være nødvendig med tykkere braid enn 30lbs(0.28PP feks), den har sterk nok bruddstyrke og samtidlig tynn nok til å ikke skape for mye avdrift.

Med mindre du skal fiske håkjerring, håbrann eller STOOOOR kveite(Her er det mange som liker å overdimensjonere, dog det er tatt eksemplarer langt over hundre kili på 30lbs braid) ville jeg gått for 0.28 eller 0.32mm.

Ser personlig ikke grunnen til å velge 0.40mm i den tro at den tåler mer belastning av fisk og slitasje, da slitt braid ryker uansett tykkelse hvis det er skader på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitt braid ryker uansett tykkelse hvis det er skader på den.

Enig, dog litt senereB) men sent nok til å berge fisken

(Edit : Hva gjør jeg gal nok ikonene ikke vises frem ?)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur ut med kunder for ett par dager siden. En av de hadde ny snelle påspålet dimensjonen som sjappa her nede mente han burde ha (0.40 og overkill) Vi og pga strømmen brukte samme vekt ( 600) jeg med 0, 28 ( som holder i massevis ved Skaggerrak og bunnforhold her) fisket rett ned på ca. 200 mtr. Han hadde og med samme vekt - strømforhold , nesten 300 meter ute og i vinkel. Så , sene dimensjonen skaper mye motstand.

Er slik info jeg var på jakt etter, takker Martin ^_^

Har forøvrig bestilt meg noen støpeformer, så da får jeg eksperimentere litt etter hvert.

Tror jeg får begrense meg til max 0,32 etter det jeg til nå har lest her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.