Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitefiske med påhengsmotor


Gadus
 Share

Recommended Posts

Hei, tenker på kjøp av ny båt. Har sett på denne http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=24756080&folderId=2022571

Er fryktelig i tvil om det er mulig å dorge etter kveite med denne. Innbiller meg at det går alt for fort fremover selv på tomgang. Det er jo ikke mulig å sette inn sluregir som på en dieselmaskin :). Noen synspunkter.........

Endret av Gadus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tenker på kjøp av ny båt. Har sett på denne http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=24756080&folderId=2022571

Er fryktelig i tvil om det er mulig å dorge etter kveite med denne. Innbiller meg at det går alt for fort fremover selv på tomgang. Det er jo ikke mulig å sette inn sluregir som på en dieselmaskin :). Noen synspunkter.........

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men ville bare si: fy ***** for en digg båt!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes diverse løsninger for å få ned farten.

http://www.cabelas.com/product/Boating/Boating-Outboards-Accessories/Trolling-Plates-Stabilizers%7C/pc/104794380/c/104752980/sc/104655780/EasyTroller-Trolling-Plate/737690.uts?destination=%2Fcatalog%2Fbrowse%2Fboating-boating-outboards-accessories-trolling-plates-stabilizers%2F_%2FN-1100537%2FNs-CATEGORY_SEQ_104655780

Eventuellt benytte "drivanker" på siden av båten eller

bytte av propell, ofte uheldig for du vil få utslag på toppfart / akslerasjon.

Liten dorgemotor på brakett er uten tvil det beste.

Flott båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

var ute å testet en askeladden P66 m/Suzuki DF 115 i dag, den går ca 2,5 knop på tomgang med 19" stålpropell.

Høres ikke så galt ut, hvor fort gikk båten på full fart da? Var også og testet båten med "standard" propell. Hadde ikke GPS så vet ikke farta.

Endret av Gadus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvfølgelig hive på en liten dorgemotor, men det blir litt uhøvelig å holde på med en dorgemotor synes jeg. Spesielt hvis en er alene. Da må en bak på hekken å stoppe dorgemotoren hvis en får fisk etc. Systemet med å sette en "dings" nede på undervannshuset som sperret for propellstrømmen så bra ut, men er skeptisk til å bore gjennom en splitter ny motor. Det så ut som den var skrudd fast. Men takk for tipsene alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvfølgelig hive på en liten dorgemotor, men det blir litt uhøvelig å holde på med en dorgemotor synes jeg. Spesielt hvis en er alene. Da må en bak på hekken å stoppe dorgemotoren hvis en får fisk etc. Systemet med å sette en "dings" nede på undervannshuset som sperret for propellstrømmen så bra ut, men er skeptisk til å bore gjennom en splitter ny motor. Det så ut som den var skrudd fast. Men takk for tipsene alle sammen.

Dørge motoren kan vel også kobles opp med gir/gasswire og koblingsboks slik at du kan kontrollere den fra den vanlige plassen, koble den til hovedmotoren med et stag, så bruker du styringen på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall båt. Jeg vurderer Hansvik sin, siden Askeladden har litt for korte køyer for meg (bikker såvidt 190).

Jeg hadde testet med trolling anchor først. Små drivankere som er laget for nettopp dette formålet. De rigges best langs tau som går langsmed skuta, som du kan heve og senke ut av vannet. En på hver side. Mye mye billigere enn dorgemotor, og du slipper også å bore hull i hovedmotoren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 gps knop på stille vann, er greit motstrøms, men tror kanskje det blir litt vel fort medstrøms. 4+ knop i forhold til bunn.

5 hk firtakter med samme rattstyring og egen kontrollboks!

Når det er snakk om dyrt, så er det vel forholdsvis dyrt å bruke motor for å slepe rundt på flere drivanker også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 gps knop på stille vann, er greit motstrøms, men tror kanskje det blir litt vel fort medstrøms. 4+ knop i forhold til bunn.

5 hk firtakter med samme rattstyring og egen kontrollboks!

Når det er snakk om dyrt, så er det vel forholdsvis dyrt å bruke motor for å slepe rundt på flere drivanker også?

Om det er mye strøm trenger man jo som oftest ikke å dorge etter kveita heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 gps knop på stille vann, er greit motstrøms, men tror kanskje det blir litt vel fort medstrøms. 4+ knop i forhold til bunn.

5 hk firtakter med samme rattstyring og egen kontrollboks!

Når det er snakk om dyrt, så er det vel forholdsvis dyrt å bruke motor for å slepe rundt på flere drivanker også?

Ja, ville heller gått for trolling anchor. De er laget for formålet, og ganske små. Husk at en stor 4T injection motor omtrent ikke bruker bensin på tomgang, du kan kjøre "hele dagen" på tomgang uten å se det på måleren.

Om det er mye strøm trenger man jo som oftest ikke å dorge etter kveita heller da.

Er ikke alltid man vil slepe agnet akkurat i den retningen vinden/strømmen går, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mine på nettet, fra USA. Har skrevet ned typen: CAL 925 Sea anchor 10''.

Men finner i farta ikke ut fra hvilket nettsted.

Du bør ha 2 stk, en på hver side, hengende midtskips. Da oppnår du i tillegg bedre retningsstabilitet ved sidevind.

Edit: Fant butikken :(http://www.boatersland.com/cal-925.html

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.