Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske ved Fedje


abbor
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt fersk på havfiske planlegger noen turer til Fedje i løpet av året.

Er det noen som kan hjelpe med info dybde, strømforhold og fiskemetoder?

Hva må jeg kjøpe av "tileggsutsyr"? Har stang snelle og snøre, men det er og allt. Hva slags pilker, gummidyr kroker og annet trenger jeg?

Første turen planlegger jeg å bli med på en organisert tur for å lære litt, senere kommer jeg til å fiske fra småbåt, er så heldig at jeg har en kollega med båt innen akseptabel båttursavstand fra Fedje. Problemet er at kollegaen også er helt blank når det gjelder havfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp noen havfiske bommer og prøv steinbit eller bare ta av treble kroken på en pilk og fest sene og krok på den (sleper) 6/0kroker er en grei størelse rosa bleksprut kan hvere greit og bruke du kan få koordinater til gps hvis du har det. på konge plasser etter steinbit men gi dem ikke bort i øst og vest :-) 300-400gr søkker er greit i alle fall hvis dere er fler i båten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!! ser at der er noen som planlegger en tur til fedje om ikke så lenge. jeg har akkurat kjøpt meg en båt (ocqueteau 615) bor i åsane. jeg og noen kompiser tenker på å ta en tur ut der en søndag men har ikke vert der før, lurte derfor på om vi kan henge oss på den turen med båten min. vi ligge "sammen" å fiske... vi kan møtes en passende plass, enten på fedje eller i omr. rundt nh.broen og kjøre ut til de gode plassene.. jeg vet ikke om noen plasser... det hadde vert kjempe vist noe slikt kunne ordnes.. takk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal til Øygarden med omliggende områder i slutten av april, men har hørt at steinbitfisket utenfor Fedje har blitt merkbart dårligere de siste årene? Ingen bombe i grunn dersom det stemmer, blir det fisket hardt etter en såpass stedegen art som steinbit merkes det etterhvert. Bare se på Saltstrømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei folkens.

Vær snill å la steinbiten i området holmengrå- rongevær få kvile litt, ikkje mykje igjen der etter overfiske fra store "sportsfiskerskøyter" med 20 mann med blysøkke og agn. Det er ikkje meininga å vere ufin, men prøv heller storlanga i kanten av Revet eller langs Håkeskallen. Her kan ein også få stortorsk 18kg+ sommarstid.

(Eg bur i området og har fiska her i 20 år)

Skitt fiske.[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig du nevner det. På den omtalte turen til Øygarden dro vi på en plass der det hadde vært en konkurranse to uker før. Båtene hadde fått bra med steinbit der. Jeg var sannsynligvis borti en, that's it! Lett art å fiske ut, steinbiten, selv med sportsfiske!! Står konsentrert, og er svært stedbunden og sårbar for overfiske. Måtehold er ordet, noe de tyske turistene på Nautnes Sjøfiskecamp neppe hadde som ledestjerne. De fileterte småsei slik at de satt igjen med fileter på størrelse med en mobiltelefon! Ta gjerne en fisk eller to til middag, men vis som nevnt måtehold. Klondyketilstander er ofte kortvarige, noe norsk fiskerihistorie har tallrike eksempler på.

Folk er tydeligvis glad i å skyte seg selv i foten/grave sin egen grav/sage av greina de sitter på, alt med det formål å fylle fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Applaus til Gringo!! Det er snart dødt der ute.. Vil nødig henge ut noen, men de tyske "sportsfiskerne" får lokalkjente karer som også leier ut hytter til å fortelle hvor de skal fiske. Et tastetrykk på GPS'en så er det gjort. La stedet få litt ro i 2 sesonger...please.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.