Gå til innhold
Fiskersiden

Modifisert klepp


boganis
 Share

Recommended Posts

Fra land er det vel ikke så farlig om man mister kleppen i vannet, men fra båt kan det straks være verre. Jeg kan være ganske klumsete av meg, så det er ikke usannsynlig at jeg kan komme til å miste kleppen over bord ute på sjøen. Derfor synes jeg det er greit at kleppen er tjoret fast til båten, så kan jeg heise den opp igjen når jeg mister den :D Kleppen min har desverre ikke hull i skaftet til festing av håndleddsstropp, hvor jeg evt. kunne festet tau mellom klepp og båt. Derfor har jeg modifisert kleppen min litt. Tenkte jeg kunne vise det til andre som eventuelt har samme type klepp:

108698_s.jpg

Har borret et lite hull i klipsen på kleppen, festet en splittring (lurt å benytte Owner eller Søvik) i hullet, og festet ytterligere en splittring i første splittring (ellers blir det for trangt for festebolten), deretter er det bare å tre festebolten til tauet gjennom splittring og feste den andre ringen til et eller annet på båten. Den klumpete knuten kunne godt vært mindre, men jeg ønsket å teste om jeg husket diamantknop fra speiderdagene i ungdommen...

108699_s.jpg

Har trukket linen langs skaftet på kleppen og festet den med en strip øverstpå skaftet:

108700_s.jpg

Detaljbilde av splittringfestet:

108701_s.jpg

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at folk prøver seg med modifikasjoner !! men...husker hvordan disse kleppene ble montert og kommer derfor med noen tips for dem som ønsker å mekke noa av det samme :

Før det vil jeg gjøre dere oppmerksom på at ved å montere festet på klipsen slik det er gjort her risikerer man faktisk a klipsen "brekke" ved poppnaglene ved stor motstand. Jeg ville ha gjort følgende:

Fjern av selve spissbeskytter fra kroken , finn en svivel , rustfri ring eller liknende som passer i selve kroken og dytt denne frem til stammen. Monter beskytteren igjen og fest lina i svivelen , eller :

Bor ett hull rett under neopren håndtaket og tre på line og knyt der du har boret. Da sparer man også bruk av beslg til formålet. Eller ...

Bind spadeend knute med lina rett på kroken mellom beskytteren og selve kleppstamme.

I samme slengen kan man skærpe selve kroken på kleppen. Ikke verdens beste spiss som den er......

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes: Jeg har gjort det samme på min helt like, men forenklet det litt. Jeg boret i gjennom alu og håndtaket helt øverst. Det var 3-4 cm som innerrøret ikke nådde opp. Pusset litt forsiktig med en liten fin rundfil i begge sider av hullet, og tredde i gjennom ett tau. Sikkert ikke like solid, men mister i hvertfall ikke kleppen. Jeg mistet nemlig en sist år.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller lag egne klepper med brukne "golfkøler" spaserstokk i glassfiber eller liknende og ved å montere store og skarpe rustfrikroker. Fordelen med slike og om man tetter ordentlig er at disse flyter om den går i vannet. Kan også fylles med fugeskum for å øke flye evne.

Mange av dere som har vært om bord har sett hva jeg bruker....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før det vil jeg gjøre dere oppmerksom på at ved å montere festet på klipsen slik det er gjort her risikerer man faktisk a klipsen "brekke" ved poppnaglene ved stor motstand.
Gode forslag du kommer med, det finnes alltid flere løsninger på et problem :rolleyes: Er selv ikke så bekymret for at clipsfestet ryker, det er jo tenkt som en line man haler inn en overbordmistet klepp med. Dermed er nok motstanden moderat. Om jeg skulle miste kleppen med kleppet fisk vil jeg tro at plaststripsen øverst på håndtaket ryker før popnaglefestet ryker, og om motstanden er så stor at stripsen ryker når kleppen mistes, tror jeg fisken klarer å sprelle seg av før jeg haler inn kleppen. Til sikring av storfangst har jeg kveitekrok og tykkere line :P

:P Jeg har gjort det samme på min helt like, men forenklet det litt. Jeg boret i gjennom alu og håndtaket helt øverst. Det var 3-4 cm som innerrøret ikke nådde opp. Pusset litt forsiktig med en liten fin rundfil i begge sider av hullet, og tredde i gjennom ett tau. Sikkert ikke like solid, men mister i hvertfall ikke kleppen. Jeg mistet nemlig en sist år.....

Se der ja! Flere som har behov for en sikkerhetsline ;) Håper Sølvkroken leser om våre behov og lager festemulighet for sikkerhetsline på kleppene sine. Men, det er klart, da går vel kleppsalget ned... ;) Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Men hvis tanken bak patenten kun er at kleppen ikke skal synke om den faller overbord, hadde det ikke vært like greit med en langt tynnere line (f.eks. en lengde 0.80 mono ville holde lenge) - festet i en svivel som igjen er festet til en plaststrips som er montert stramt rundt kleppskaftet på et sted hvor den ikke er i veien, og så ha den tynne linen festet i en flyteanordning som f.eks. en isopor-ring av typen "hardpakket"?

Er jo ikke store greiene som skal til for at en slik klepp skal holde seg flytende, og det vil også ta langt mindre plass enn såpass mye tau. Jeg syns det er knall når folk lager sine egne varianter, siden jeg er veldig glad i å lage det selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda jeg vurderte tykk mono, men jeg har hatt kleppen liggende i bunn av båten og tenkte at en line tåler litt mer slitasje (tråkking, gnissing o.l.). Hvis den tykke monosenen har fått litt hakk og skader kan det kanskje være at senen ryker og kleppen mistes likelevel, om den mistes med en fisk påkleppet? Tenkte også at det var en mulighet for at monosene kan forveksles med andres topshot, tackler o.l. i en ikke alltid ryddig båt?

Godt poeng at linen ikke må være så lang som den er nå :) Hadde den så lang i sommer fordi kleppen gikk på rundgang i båten - så da var det greit at den rakk frem både foran, bak, og på begge sider.

Endret av boganis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Det er sant; greit å unngå forvekslinger med annen mono ombord. :)

Alt i alt så tror jeg at jeg til slutt hadde endt opp med å forsøke en løsning med kun en liten bit line-lengde mellom kleppskaftet og flyteanordningen, hvis jeg skulle laget noe selv. Kanskje festet line-stumpen langs skaftet, lagt myk plast rundt og over linen slik at den ikke "vrei seg løs", sikret med strips, og så hatt kun noen cm med line opp til flyteanordningen - slik at ingenting ble hengende og slenge når kleppen skulle i bruk:

klepp-patent.jpg

Det er det som er litt artig med å modifisere ting; alle har sin smak og behag. :) Men jeg har ikke en klepp engang, så jeg skal ikke si så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er litt artig med å modifisere ting; alle har sin smak og behag. :) Men jeg har ikke en klepp engang, så jeg skal ikke si så mye. :)

Synes det er fint at du kommer med tips, jeg har ingenting mot å lese mange løsninger på problemet, både fra de som har - og de som ikke har klepp. Man kan jo ha en god idé likevel, og din ide var ganske god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Enig i det; er verre hvis noen på død og liv skal presentere den eneste løsningen - kun fordi de selv er hellig overbevist om at deres ideèr er det eneste som holder. :)

Etter å ha tenkt litt mer på dette med klepp og sikring, så tror jeg at det blir å prøve en løsning med kun plaststrips og flyteanordning når jeg handler klepp etterhvert. Kleppen blir til båtbruk på sjøen; utenom det har jeg ikke bruk for det. Kanskje det går an å få/få kjøpt en ring med gode flyteegenskaper og som tåler en støyt, fra et fiskemottak eller lignende. Da blir det i så fall strips rundt kleppskaftet, stor splittring på den stripsen, og så en stor nok strips til å kunne nå gjennom og rundt et hull i valgt "flytedings".

Jeg tenkte på dette med noe som har god flyteevne tidligere; med tanke på sikring av tacklebag o.l. når man er ute i gummibåt eller annen farkost som lettere kan tippe rundt enn en vanlig båt, men jeg kom aldri så langt at jeg testet hvor stor flyteanordning man må ha for å holde en slik bag flytende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Sølvkroken leser om våre behov og lager festemulighet for sikkerhetsline på kleppene sine. Men, det er klart, da går vel kleppsalget ned... :)

Tror neppe at Sølvkroken har utelat slik begrunnet mer salg - Tvert i mot er det slik at etter maaaange år på markedet , er det ingen som har pekt på behovet. Om dere syns at slik sikkerhets "line" er en pluss , tros jeg at Sølvkroken tar slike forslag alvorlig og hører på dere, det kan til og med hende at salget øker om det viser seg at det er en pluss for produktet. Sølvkroken har eget FB side der forslaget kan fremmes.

Saken er om dere er villig til å betale det det koster med slike tilleg i produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.