Gå til innhold
Fiskersiden

Ny havfiskestang og snelle til mannen i julegave


Soloppgang
 Share

Recommended Posts

Hei! Tenkte jeg skulle kjøpe ny fiskestang og snelle til mannen min til jul. Men hva???? Vi har båt og fisker inne i Trondheimsfjorden og utenfor Hitra/Frøya. Utstyret han bruker i dag er 10-15 år gammelt. Så da er det på tide med noe nytt. Men som sagt hva?? Han er opptatt av kvalitet! Noen som kan komme med noen tips (med begrunnelser) til meg, så hadde jeg (og sikkert også mannen min) satt stor pris på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. først og fremst veldig kult at du gir en slik julegave! det blir lettere å hjelpe deg hvis du vet hva han skal fiske etter og hvor dypt han fisker.. vet du dette blir det lettere å hjelpe. Liker han kvalitet er shimano et sikkert valg. er han ute etter noe mer sært finnes det masse av alternativer der også. vil du kjøpe i butikk? på nett i Norge, eller på nett i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Du får bra utstyr, og slitesterkt utstyr om du vil kjøpe en pakke som dette:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=50419 eller dette:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=54971

Ellers kan du kjøpe løst, og gå opp ett hakk i pris eks. denne snella: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=45646 alt.

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=40721

Og disse stang alternativene:

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=41059

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52329

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=44966

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=36136

Ved å ta en pakke som over så har en evnt ett svært godt utsyr, og det er evnt penger i gjen til både line og mono samt litt annet stasj som en fin bag mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei slik kone er det nok mange her på FS som misunner den heldige mannen. :) Du kan ta deg ein tur ned i Fjordgata og besøka Agdars og sjappa på andre sida av vegen. Der finn du kanskje det du er ute etter, og vert kjendt med flinke folk som veit kva som gjelder. Prismessig kan dei konkurrera med det meste....Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Soloppgang.

Mannen din blir helt sikkert superfornøyd!

Jeg ville ikke kjøpt for tungt utstyr. Du trenger ikke en snelle som veier over kiloen.

Hvis du skal kjøpe topp-kvalitet og utstyr som tåler stor kveite ville jeg kjøpt:

Snella:

Shimano Talica 12lbs 2-Speed

og stangen:

Shimano Antares AX Braid Boat 7`6 /30-50lbs

Da får du det beste som er å oppdrive til tøfft havfiske i Norge. Begge er bra nedsatt til gunstig pris på Skittfise. Samlet kr 4800. Skal du kjøpe fra feks Villmarksbutikken.net, bør du ringe dem å be om en bedre pris enn det de har på nettet. Jeg Kjøpte min Talica der for 3500 kroner inkludert line (braid). Jeg tror ikke de har denne stangen igjen (Bare siste nye versjon til en høyere pris). Alternativt ville jeg kjøpt stangen Shimano Beastmaster Bx Boat 20-30 lb. Den har de. Samlet bør du få den til omtrent samme pris som pakken fra Skittfiske om du snakker pent med dem :)

Du får selvsagt rimeligere alternativer. Mest penger må du legge i en god snelle. Ikke kjøp noe billig og ukjent merke. Shimano er bra kvalitet, Avet, Penn, Daiwa m flere er også veldig bra.

Snella bør ikke veie mer enn maks 750 gram synes jeg. Noen av forslagene i postene over synes jeg blir for tungt til at jeg vil anbefale det til generelt bruk i Norge. Du får gode sneller som rommer mer enn nok med flettet line (braid)fra ca 500 gram. Da blir mannen din ikke så sliten.

Lykke til med kjøpet.

Sjøfalk

Hei igjen

Av "billige" kvalitetssneller som er nedsatt mange steder, vil jeg anbefale:

Shimano TDL 20 (eller 15) - Kjempesneller til ca NOK 1500. Mer en bra nok for kveite på 100 kg :) .Har også disse to.

Med en stang til 800-1300 kroner (Shimano som nevnt over, Greys 24 lb eller Lawson Atlantic Explorer eller Powerjigger). Får du også topp kvalitetsutstyr til en billigere penge.

Han blir sikkert kjempefornøyd med det også.

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at så mange kan hjelpe meg da. Har begynnt å tenke litt når det gjelder lengde på stangen også jeg.Båten vår er en daycruiser på 25 fot. Ripa er et stykke over vannflaten. Har det noen betydning for lengden på stangen?

Jeg ville ikke kjøpt for tungt utstyr. Du trenger ikke en snelle som veier over kiloen.

Snella bør ikke veie mer enn maks 750 gram synes jeg. Noen av forslagene i postene over synes jeg blir for tungt til at jeg vil anbefale det til generelt bruk i Norge. Du får gode sneller som rommer mer enn nok med flettet line (braid)fra ca 500 gram. Da blir mannen din ikke så sliten.

Sjøfalk

Høres lurt ut.....Spesielt siden jeg har tenkt å låne den litt selv også......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at så mange kan hjelpe meg da. Har begynnt å tenke litt når det gjelder lengde på stangen også jeg.Båten vår er en daycruiser på 25 fot. Ripa er et stykke over vannflaten. Har det noen betydning for lengden på stangen?

Hei igjen

Havfiskestenger er korte - 5,5 til maks 8 fot. Vanligst er 6,5-7 fot.

Båtens størrelse er ikke avgjørende. En for lang stang gir liten "løftekraft" når fisken skal opp og er upraktisk.

Alle stengene som er nevnt er ca +/- 7 fot lange. Dette er standard.

For å få fisken opp av vannet, bør du ha en god klepp. Jeg har veldig gode erfaringer med sølvkroken sine klepper. De er teleskopiske. Velg en maxi: Sølvkroken Klepp Teleskopisk Maxi

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lettere alternativ:

Skal du fiske sei og torsk for det meste og kvete opp til 20-40 kg (kan klare større) og ikke noe dypere enn ca 100-140 meter, ville jeg vurdert å satse på en lett snelle med dybdeteller.

Det er kun 2 merker som har bra nok kvalitet med dybdeteller og line fordeler. Det er Shimano TeKota og Daiwa (Sealine og Saltist).

Til normalt fiske etter Sei og Torsk og kveite som ikke er mer enn 50 kg, er en Shimano Tekota 600LC eller en Daiwa SG 47 LCA telleverk snelle veldig bra alternativer.

Disse snellene er noen av de mest benyttede snellene for havfiske i Nordnorge. Spesielt svenker og tyskere benytter disse mye. Jeg har dem både til Trolling (dorging) og har benyttet dem til havfiske etter storsei og Torsk. Veldig praktisk med lineteller/dybdemåler.

Topp kvalitet begge to.

Ikke vær redd for å bestille fra USA. Enkelte Shimano modeller (feks Tekota) er veldig mye billigere der (under halv pris). Beregn ca 450 kr på frakt og legg til 25 % mva så har du prisen i norske Kroner.

En morsom lettvektsnelle for havfiske med 2 gir av topp kvalitet men uten lineteller er:

Daiwa STTLD30-2SPD Saltist 2 Speed Lever Drag

Denne snella får du for NOK 2650 inkludert mva og frakt og den veier kun 448 gram. (PS kjøp da også "braid" på stor spole( 1500 Yards) i 30 eller 40 Lb (PowerPro eller TufLine) til halv pris inkl frakt og mva ift Norge. Kjøpte nettopp denne snella. Utrolig liten og snerten snelle som tåler stor fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Synes Sjøfalks valg av stang og snelle så langt er det som har sett mest interressant ut.

Men jeg kunne kanskje stilt spørsmålet litt annerledes. Dersom DU skulle fått en stang og en snelle av kona/kjæresten til jul for max 8000kr. Hva hadde du ønsket deg og hvorfor?

Definitivt forslaget til Sjøfalk.

Snella: Shimano Talica 12lbs 2-Speed

Stang: Shimano Antares AX Braid Boat 7`6 /30-50lbs

Hvorfor, kvalitet tvers i gjennom !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en god kombo det der. Husk at man bestemmer ikke selv hvor stor fisk man får på i havet. Det utstyret der kan temme hva som helst langs norskekysten. Da slipper man å bekymre seg for at drømmefisken ryker hvis den skulle bite på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt drømmesett av dama...

alutecnos gorilla 12 c

http://www.tackledirect.com/alutecnos-albacore-gorilla-reel.html

stang shimano terez:

http://www.tackledirect.com/shimano-tzcx66h-terez-conventional-fishing-rod.html

ellers siden du har såpass god pengemargin slår det ikke feil med en customstang, med hans ogkanskje ditt navn på... send mail til armbreaker. www.armbreakercustomrods.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tydlig at et forum som dette påvirker kjøpsadferden til folk. Bruker selv forum aktivt før kjøp av div. Har vært 3 stykk tilgjengelig av Shimano Talica 12lb 2 speed i 2 måneder på Skittfiske. Etter denne tråden startet i går har 2 blitt revet bort. Nå er det bare 1 igjen til 3499.- som er 300 kroner under USA pris (og da er kun MVA inkludert og ikke frakt på ca 400).

Denne snella er spesialimportert til Norge utenom Elbe. Det er årsaken til at "veiledende" er mye lavere enn 16lb 2 speed. Veiledende er forøvrig kunstig høyt på disse snellene. I USA er disse priset likt. På skittfiske er den ene kjøpt gjennom Elbe. 12II er kjøpt direkte (parallell import) og veilednede er 1700 kroner høyere for 16lb II sammenlignet med 12 LBII. I USA er prisen lik: $499,-.

Bare et tips. 1 igen til under USA pris!

Sjøfalk.

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt off-topic. Satt akkurat og fortalte dama om innlegget ditt og spurte hvorfor ikke hun gjorde det samme. Svaret jeg fikk var fordi jeg sikkert ikke hadde blitt fornøyd uansett, noe som forøvrig sikkert er riktig. Men uansett den innsatsen du gjør her i forhold til å levere en gave på hans hjemmebane, jeg er vilt imponert og skulle du noengang bli singel, pling på da vel. Med den forutsetningen at jeg har meget liten peiling på havfiske tror jeg uansett du kan ta tipsa du får på denne siden som god fisk. Mye dyktige folk her... Lykke til med gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Etter denne tråden startet i går har 2 blitt revet bort. Nå er det bare 1 igjen til 3499.

Sjøfalk.

Jeg kjøpte den ene!! Også kjøpte jeg Antaresen også. Takk for tipsene. Nå krysser jeg fingrene..... Kjenner det er veldig lenge til julaften.

Lurte på å kjøpe sene også, men etter å ha lest div diskusjoner rundt temaet, så fant jeg ut at akkurat det overlater jeg til han selv...(Noe må jo han også få bestemme!)

Soloppgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den ene!! Også kjøpte jeg Antaresen også. Takk for tipsene. Nå krysser jeg fingrene..... Kjenner det er veldig lenge til julaften.

Lurte på å kjøpe sene også, men etter å ha lest div diskusjoner rundt temaet, så fant jeg ut at akkurat det overlater jeg til han selv...(Noe må jo han også få bestemme!)

Soloppgang

Ja, blir han ikke fornøyd nå så kaster du han ut og beholder utstyret selv. Skal ikke gå an å bli misfornøyd med den komboen. Snøre er alltid greit å bestemme selv, med mindre man har null peil.

Kunne ønske jeg hadde en sånn dame. Da hadde jeg sluppet å gi massasje og skyte inn i en bisetning at det er salg på en snelle som jeg bare ikke kan la gå fra meg, og vente på den lange stillheten som ofte følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.