Gå til innhold
Fiskersiden

Får bare småfisk!


Trym88
 Share

Recommended Posts

Hei. har fisket mye etter SØ siste halvåret, har faktisk vært veldig bra fiske for min del :)iogmed at jeg er ganske fersk med dette fiske. men det jeg får er bare SØ som er under kiloen :D fisker i en bukt med sand bunn, og er veldig lang grunt der! bruker kastestang med alt mulig slags sluker og wobblere.

er det sånn at de større holder seg lenger ut på dypt vann??

trenger tips!

Takker for svar! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke så mye som skal til for og få den større fisken! Ville prøvd og fisket fra skumringen til det blir mørkt, hvis ikke det fungerer, så er det bare og fiske når sola er på vei opp, det pleier og funke for min del.

Ellers må du nok ut i dypere vann, det blir jo sjeldent like mye fisk, men som regel større :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Kilgallon sa er det nok mye tilfeldigheter, men hvis vannet er veldig brakt, foreksempel ei vik med en bekk eller en liten elv som renner ut pleier det å være overflod av småsjøørret, og da kan det lønne seg å bytte plass lenger ut i selve fjorden / sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

For å svare TS: De store kommer aldri på bestilling, og i visse strøk av landet er snittstørrelsen langt høyere enn i andre deler av landet. Men sjøørret på 3-5 kilo knapt er verdt en notis visse plasser blir det nærmest å regne som en sensasjon andre plasser. Metodevalg og hvor man fisker i fjordsystemet teller også mye. Fisker man på klassiske småfiskplasser blir det nødvendigvis mye småfisk. Fisker man på plasser der storfisken regjerer må man nødvendigvis belage seg på færre hogg. Eksempelvis hadde jeg snitt på 1,8 kilo på sjøørreten jeg fikk i Oslofjorden for endel år siden, mens gutta som denga flue fra land like utenfor elvemunningene stort sett dro fisk på noen hekto. På en annen side dro de et antall jeg kun kunne drømme om. Jeg hadde vel i snitt 2-3 fisk per tur mens de fikk tosifret.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

de store finnes i Oslofjorden også

var en tur nylig for å prøve fiske med jigger og gummi-agn.

for å fyre opp stemningen fikk han der oppe eller hvem det nå er som driver med meg,

det innfallet at han skulle la en 4-5kg sølv fisk hoppe som en torpedo 3 ganger 10m foran båten min.

ble en smule gira og prøvde å kjøre etter med all gummien på slep men det var ikke slik ment den dagen.

uansett var det en fin opplevelse å få se drømme fisken på kloss hold med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

du burde prøve på langrunne steder (med variert bunn altså tang og tare, sandbunn og stein også kallt leopardbunn) prøver du en liten sluk på leopardbunn som feks, sølvkroken aura i bronse farge er du nesten garantert fisk der MEN du kommer sikkert til å få mye lyr på den å. Selv har jeg ikke fått sø på over kiloen men jeg har bare fiska i 2 år nå (som sportsfisker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :D

Om sommeren kan det være lurt å trekke seg litt lenger ut mot åpen kyst, fordi det ofte blir for varmt vann inne i buktene og på strendene. i og med at sjøørreten har en trivsels temperatur på 10 grader. Prøv rund holmer og skjer ute i skjærgården. Rundt øyer og sund med mye strøm i vannet er meget gode plasser i den varme årstiden. Undervannsstrømmer trekker ofte kjøligere vann inn på slike områder. Jeg fisker mye på strender. I sommer fisket jeg på en strand i skumringen og fikk mye sjøørret, men ingen over 300 gram. Så de store står nok litt lenger ute i sjøen rundt holmer og skjær med mye strøm om sommeren. Strender og småbukter er meget gode plasser om våren. Badestrender er meget gode plasser om du fisker med flue, men sluk er også et bra alternativ der. En gang mellom mars-mai ved fullmåne svermer børstemarken på slike steder. Det er julekvelden for sjøørretfiskere :) Om vinteren og våren kan store sluker være bra. Da skal fisken spise seg fet etter gyting og spiser derfor nesten alt. Da kan du få de store inne på grunnene og spesielt under børstemarksvermingen. Om sommeren er mindre sluker bedre. I og med at fisken er mer kresen ;)

Du kan absolutt være heldig å få en stor en inne i bukta du fisker hele året, men når vannet blir mye mer enn 10 grader og opp mot 20 grader så er det om natten du har størst sjanse til å få dem. Da går de inn på grunna for å spise i ly av nattens mørke. Om våren og vinteren er det best midt på dagen i solsteika.

Skitt Fiske :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.