Gå til innhold
Fiskersiden

bestilling av fiskeutstyr fra andre land


Hafnor
 Share

Recommended Posts

Hei alle fiskeglade. Vet ikke hvor mange som bestiller sneller og utstyr fra utlandet men jeg tenkte å legge ut en liten obs på dette feltet! jeg personlig er veldig glad i nye eksotiske ting men etter jeg snakket med en kamerat som jobber i den lokale sportsfiskesjappa skal jeg fra nå av forhøre meg litt mer før jeg foretar meg et tropisk kjøp. Min venn Peter hadde vært i kontakt med en kar som tok inn Penn til Norge og han forhørte seg om penn torque haspel se link: http://www.tackledirect.com/penn-torque-spinning-reels.html

denne viste jeg stor interesse for å skulle til å bestille, men Peter forhørte seg med denne mannen ang. denne snella og fortalte at den ikke er godkjent i Europa. grunnen til dette er at oljen/fettet i snella ikke er laget for europeiske temperaturer. Snella vil derfor ikke fungere optimalt under nordiske forhold. Dette har med at fettet blir for tjukt, og ved hurtig oppvarming(ved at en fisk drar ut line) vil oljen som sitter på bremseskivene "limes" til drag washern. dette er grunnet de store temperaturforskjellene som forekommer fra en varm brems til vanlig sveiving.

denne snella er eneste konkrete eksempelet jeg har der det ikke er anbefalt å bruke på våre kanter, men de finnes nok mange andre produkter der ute som bruker samme løsning og som er mer beregne på varmere strøk, vær forsiktig og forhør deg før du gjør et kjøp fra ulandet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hyggelig lesning... NOT!

I følge US Postal Services er mine to (for meg og en kompis) Talica 10II nå gått gjennom tollen og bør ligge på postkontoret for avhenting mandag-tirsdag...

Har jeg et potensielt problem her..?

Kjøpte disse fra USA - Har jeg grunn til å være engstelig, eller sjekke noe rundt smøringen i disse snellene?

Hvis ja - Hvor henvender jeg meg? Har noen en mailadresse til Shimanos rep i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, talica er tatt inn i Norge så dette er nok ingen problem, men en tanke som har streifet meg er at ved dette tilfellet så var det penn som ikke ville gi ut snella i europa, mulig det finnes useriøse forhandlere der ute som slenger snella ut på verdens marked uten at produktene er tilpasset stedene de skal brukes, regner med at shimano er såpass seriøse at de ikke distribuerer snella overalt når den er beregnet på spesifikke forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, talica er tatt inn i Norge så dette er nok ingen problem, men en tanke som har streifet meg er at ved dette tilfellet så var det penn som ikke ville gi ut snella i europa, mulig det finnes useriøse forhandlere der ute som slenger snella ut på verdens marked uten at produktene er tilpasset stedene de skal brukes, regner med at shimano er såpass seriøse at de ikke distribuerer snella overalt når den er beregnet på spesifikke forhold

Betryggende... Tipper du har rett også. At Penn er seriøse nok til å nekte innførsel til Nord Europa synes jeg er et annet positivt signal. Tenkte litt og sjekket litt etter forrige innlegg. Mine sneller er kjøpt fra en forhandler i Seattle, altså helt nord på vestkysten av USA - ikke akkurat tropisk miljø der heller... :)

Er vel bare å smøre opp snella på nytt med tynnere smøremidler. HT-100 bremsekivene fungerer utmerket med Cal's reel & drag grease.

Joda, helt klart, men ikke akkurat kult å utsette første turen med nysnella fordi du må smøre den på ny... ikke kjekt å fikle med sånt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er stor sannsynlighet for det, men er ikke sikker. ingen av leverandørene vil oppgi hva slags og hva oljene inneholder=( men Jm snella har en drøy brems (muligens for drøy for str.) 60 pund på max, på en snelle like stor som en tld 15... mulig de ekstreme verdiene på bremsen har gjort at den låste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

typisk problem når det er kaldt det du nevner der. det har skjedd med to sneller fra meg, riktignok haspel en van staal bla. det som skjedde med denne på ringvassøy i påsken var at antireversen ikke tok tak, og etterhvert kunne jeg sveive ut og inn snøre begge veier. er fortsatt usikker på hvorfor dette skjer.

en ting man lett merker når en bruker visse sneller i kaldt vær er at alt blir mye treigere, dette er jo et tegn på at annen olje skulle vært brukt etter forholdene, hvis dere har prøvd å sveive med en van staal i minusgrader så er dette ikke akkurat silkemykt...

jeg vet at Dan på forumet bruker forskjellige oljer i forhold til når på året han bruker snella (hvertfall sånn jeg forsto det) det å bytte til en olje som fungerer bedre under f. eks kalde temperaturer tror jeg kan være veldig smart. tjukk grease brukt i sneller beregnet på tropiske temperaturer er ikke gunstig for deg eller snella i minusgrader.

men forhør dere med hva slags oljer som skal brukes på de forskjellige snellene, bruker man tynn olje vil denne fungere lettere enn tjukt fett men snella er ikke like godt beskyttet mot saltvannskorosjon, og oljing må foretas hyppigere enn med grease/fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppstår vel helst når det er brukt fett på IAR lageret (rullelageret som sitter "mellom" snellehuset og rotoren, og som gjør at rotoren kun roterer en vei). Dette lageret er det viktig å stelle pent med, hvis man skal ha snella en stund. Som regel er det ganske enkelt å skru av rotoren slik at man kan dryppe en dråpe eller to med høykvalitetsolje i IAR lageret. Dette bør gjøres jevnlig, minimum en gang i året.

På Slammeren din kan du teste med et par tre oljedråper, dette vil tynne ut evt fett som er brukt der. Legg snella ut i kulda, og sjekk om det hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk tråden i verkstedet "jigging master rebuild" der fikk jeg gjort det meste utenom bremseskivene og innvendig lagrene(venter på cals, ellers var det vanskelig å få av forseglingen på lagrene, tips til det?) fikk ikke binding på land, testet opp mot 20kg brems. hvis du tenkte på van staal snella så har jeg ikke turt å skru opp denne, itilegg er det en kamerat sin. kan man sende denne inn til pure fishing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk tråden i verkstedet "jigging master rebuild" der fikk jeg gjort det meste utenom bremseskivene og innvendig lagrene(venter på cals, ellers var det vanskelig å få av forseglingen på lagrene, tips til det?) fikk ikke binding på land, testet opp mot 20kg brems. hvis du tenkte på van staal snella så har jeg ikke turt å skru opp denne, itilegg er det en kamerat sin. kan man sende denne inn til pure fishing?

Siktet til Slammeren. Men VS skal jo være veldig kurant å skru på, er jo designet for "field service" av brukeren.

Åpning av lagre kan være en risikosport. Har brukt alt fra en Mosquito-krok til skalpell/kniv. Alantani har en tråd på det med åpning av lagre, kikk på denne hvis du ikke har gjort det alt: http://alantani.com/index.php?topic=13.0

Noen lagre kan jo forsegles igjen, med en liten låsering. Denne kan være vanskelig å få øye på på de små lagrene. Det er her Owner kroken kommer inn, for å få tak i enden på låseringen og få vippet den ut. Kikket på rebuild tråden din. Interessant! Så nesten ut som det var litt rust på ene lageret der? Er nok en god investering å pakke lagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk igjen Pål, ingen av lagerene hadde noe overflaterust, så bare litt sånn ut pga, <Jm brukte en rødlig olje og med litt feil lys så det ut som rust. men det vil ikke si at det ikke er korosjon inni, selvom hele snella var ganske godt grease generelt utenom utenpå drag washern, og inni huset på motsatt side av sveiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.