Gå til innhold
Fiskersiden

Nokon fangstrapporteringar frå elvann i det siste?


Gjest Nicolay Filip Monsen
 Share

Recommended Posts

Hei!

er det nokon som har prøvd seg på røya på Elvann i år?

fekk tilsamman 50 røyer der i fjor fra 100-700 g.

Ja,isen har ligget der i mange uker og snart må du vel ha forlenger på isboret :(

Det har blitt mer røye der de siste årene men også mindre størrelse så det er bare å øse opp.

Foring må til for å få noe særlig røye der utover vinteren men hullene får du vel ikke ha i fred,eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut!

Eg har mine faste foringsposter på Elvann.. Og desse foringspostane er ikkje ved houvedvarpet, men lengre nord i vatn.. Mange trur at det er kun eit varp på elvann, men det er feil!

Nei,hovedvarpet er bare bortkastet hvis du skal fore da du ikke får ha et slik område i fred. Det er vel næringsgrunnene du tenker på lenger nord og ikke andre varp regner jeg med. Ligger nok noen flere varp lenger østover i vannet på dypere vann men det er ikke mange som gidder prøve der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nei,hovedvarpet er bare bortkastet hvis du skal fore da du ikke får ha et slik område i fred. Det er vel næringsgrunnene du tenker på lenger nord og ikke andre varp regner jeg med. Ligger nok noen flere varp lenger østover i vannet på dypere vann men det er ikke mange som gidder prøve der.

Hva f er ett varp? går det ikke ann og skrive på norsk da ? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva f er ett varp? går det ikke ann og skrive på norsk da ? ;-)

Godt nyttår!

Røyevarp er jo urnorsk :D

Et begrenset område hvor røya gyter i vannet.Det må være egnet substrat,dvs,grus/stein som den kan legge rogna i. Du finner gjerne varpene på grunner ute i vannet eller i bratte skrenter fra 1-15m dyp(Nordmarka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.