Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 16.12.2010


veg
 Share

Recommended Posts

Ja da er det nok en gang ikke så lenge til jul og de fleste oppsummerer nå fiskeåret. Ettersom det meste av årets fangster ligger i diverse samletråder og enkeltrapporter her på forumet tenkte jeg å gå litt tilbake i tid. Til tiden basillen beit meg.

Jeg begynte med å fiske for ca 2 år siden om man ser bort fra denging med 3 fots og lukket snelle som 5 åring. Jeg startet som de fleste med slukfiske i nærområdet. Som de fleste skjønner ble det ikke mye resultater, men i fjor vår fikk jeg ett par ørreter på mark og da hadde basillen funnet meget godt feste i skrotten.

Det fortsatte fra ørret i tømmerholdt til gjeddefiske i vikerauntjønna som var meget spennende. Stå med rapala husky jerk og fiske på gjedder man så i sivet. det ble endel såkalte gabrielsen tilslag på den tiden.

Allerede på denne tiden som var sensommeren i fjor var jeg aktiv leser av fiskersiden. Og den andre august kom jeg forsiktig inn med mitt første innlegg på forumet. Det kan finnes her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=48726&st=0&p=527281&hl=rotvoll&fromsearch=1entry527281 Dette var rett etter at jeg fikk tobis på sluk ved rotvoll og jeg var ganske keen på sjøfiske, men slukdenging på to meter dyp på tilsynelatende fiskeløse plasser var ikke særlig artig etter en stund.

Etter litt PM utveksling med StadJon som var meget hjelpsom i starten var jeg klar for litt gjeddesatsing i jonsvatnet. Og litt utpå høsten fikk jeg endelig suksess. Gjedde på 2kg fra kano setter sine spor i en som aldri har kjørt skikkelig fisk før...

Husker fortsatt hvordan den hoppet klar av vannet rett foran meg og dykket under kanoen. Det ble ikke akkurat bedre av at håven bare akkurat ikke var for liten.

Så kom vinteren sugende og det ble etterhvert ganske kaldt å fiske gjedde fra land. Og til slutt ble jeg også stoppet av is på vannene. Jeg gikk over til vår venn torsken.

111318_s.jpg

Og da det ble arrangert et lite torsketreff ute på byneset fikk jeg møtt en liten del av den harde kjernen på FS https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=50700&st=30

Dette resulterte ikke bare i nye bekjentskap og en torskemiddag, men jeg begynte også så smått å forberede meg litt til laksefiske neste år. Hvorfor ikke? Selv om det ble kaldere med tiden kom jeg meg ut på ett par isfisketurer. Der den ene turen jeg hadde på jonsvatnet kommer til å huskes spesielt.

Dette var også mitt første med selveste salvelinus alpinus :bow:

Den rapporten kan forøvrig finnes her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=52184

Etter røyeturen kom våren. Men den går da så innmari treigt her i trøndelag. Prøvde etter SØ på lade og rotvoll i to måneder, men resultatløst. Ettersom det ble sånn halvveis fiskbart i vikelva prøvde jeg en god del der men den elva er jo så godt som fisketom så det ble med forsøkene. En snipe som glefset etter wobbleren var det nærmeste jeg kom fast fisk.

Så kom den største vendingen i mitt sportsfiskerliv hittil. Jeg fikk kloa i noe meiteutstyr som Trulsolsen på forumet ville kvitte seg med og satt igang med friskt mot, men også med nye metoder ble det blanking på lade. Capt. C.O (raphaug) Kunne avse en karpestang og lærte meg the basics etter flatfisk. Under denne turen ble det endelig slutt på blankinga. I tillegg ble det ny palepers på 600gr. Etter dette tilbragte jeg en god del tid nede på storsand. Her er noen bilder:

111319_s.jpg

111320_s.jpg

111321_s.jpg

111322_s.jpg

111323_s.jpg

111324_s.jpg

111325_s.jpg

111326_s.jpg

Midt i storsandfisket var det tid for laksestart og litt utpå dagen var jeg (til tross for rigors utallige advarsler om å fiske seg lei) på plass på tilfredshet i nidelva. Troa for laksehugg var ikke på topp. Men nybegynnerflaks kunne man alltid ha, og når det var knallvær og man hadde sekken full av snacks gjorde det ikke så mye. Det ble endel turer etter nidelvlaksen takket være streik i skolen :)

Etterhvert ble det endelig sommerferie og jeg kunne ta meg tid til laksen i gaula hvor Silver sto klar til å guide. De fleste her vet jo hvordan det gikk :D I løpet av to døgn hadde jeg kontakt med 4 laks hvorav to kom på land, en ikke ble kroket skikkelig og en datt av etter ti min fight. :goodjob:

111327_s.jpg

111328_s.jpg

111329_s.jpg

111330_s.jpg

Utenom diverse feriekosefiske ble det ikke så mye mer i sommer. Men mine første ørret på flue, ny abborpers og torsken på 10kg kan trekkes fram.

111332_s.jpg

111331_s.jpg

111334_s.jpg

111333_s.jpg

Under fighten med denne torsken var jeg litt hard på bremsen og Raphaugs pent brukte karpestang takket for seg ganske tidlig. Jeg kjøpte meg da en MAD D-FENDER 2,75lbs som jeg er meget fornøyd med.

Høsten bydde på ett spennende fiske. Jeg perset på sandflyndre to ganger og fikk krysset av hågjel på lista for både meg og lillebroren. I tillegg var jeg vitne til sigves sensasjonelle lysingfangst.

111335_s.jpg

111336_s.jpg

111337_s.jpg

111338_s.jpg

høsten ble avrundet med en tur til brosmeplassen med Even A og TEB. Og i vinter har eneste nevneverdige vært en grei torsk.

111339_s.jpg

111340_s.jpg

111341_s.jpg

111342_s.jpg

Nå har vi kommet til den tiden av året da man setter seg ned, ser over erfaringer fra året som har vært. Og tenker ut hvordan man skal gjøre neste sesong minst like innbringende :)

GOD JUL!

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.