Gå til innhold
Fiskersiden

Den beste flua!


Nis
 Share

Recommended Posts

Legg til forskjellig farge på rørene, MP, så er du heldekket ;-)

Evt kan du som Potbelly nevner - tre på stykker av f.eks grønn silikonslange som styreslange bak for å variere... Eller blå - eller orange - eller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som nevner sunray shadow her, for så vidt helt enig, men strengt tatt er det vel implicit at binder du en S.S. så skal den ha en overdrevent lang vinge. Har den ikke det så er det vel strengt tatt ikke en sunray shadhow. Måtte jeg velge et mønster så hadde det blitt svart over hvitt i en litt mer moderat utgave enn S.S.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til forskjellig farge på rørene, MP, så er du heldekket ;-)

Evt kan du som Potbelly nevner - tre på stykker av f.eks grønn silikonslange som styreslange bak for å variere... Eller blå - eller orange - eller...

Favoritten av medium og små størrelser er på aluminiumstuber. De ligger så fint i vannet, og henger ikke like mye bakpå som plastslanger. En oransje styreslange kan være greit. Forskjellig farge på rørene er ikke så farlig, selv om jeg har noen varianter på det også.

Hastigheten, dybden og måten flue fiskes på har vel mest å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en flue egentlig?

M

Mange som nevner sunray shadow her, for så vidt helt enig, men strengt tatt er det vel implicit at binder du en S.S. så skal den ha en overdrevent lang vinge.

Om du binder på et grønt rør eller trer på grønn styreslange etterpå er ikke veeeeeeeeldig vesentlig for om jeg kaller det fluer eller ei. Er et fantastisk triks for de som ikke gidder binde i 5 forskjellige farger f.eks...

Så du kan ikke binde overdrevent lang vinge på en medium lang eller kort tube da eller? Så lenge f.eks forholdet mellom tube og vinge er det samme? Ville forøvrig kalt det SS også om jeg tok meg den friheten å korte ned vingen litt også jeg da, men så pleier jeg ikke være spesielt sær eller vrien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du binder på et grønt rør eller trer på grønn styreslange etterpå er ikke veeeeeeeeldig vesentlig for om jeg kaller det fluer eller ei. Er et fantastisk triks for de som ikke gidder binde i 5 forskjellige farger f.eks...

Så du kan ikke binde overdrevent lang vinge på en medium lang eller kort tube da eller? Så lenge f.eks forholdet mellom tube og vinge er det samme? Ville forøvrig kalt det SS også om jeg tok meg den friheten å korte ned vingen litt også jeg da, men så pleier jeg ikke være spesielt sær eller vrien....

For all del... Men tror meninga med tråden var å fravriste fiskerne hvilken flue som er den absolutte favoritt. Viss du virkelig måtte velge, kniven på strupen o.s.v. Ikke hvilket mønster kan du tilpasse og ordne med sånn at du kan kalle den ett navn, og likevel tilpasse den til forskellige forhold. Mulig jeg tar feil.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del... Men tror meninga med tråden var å fravriste fiskerne hvilken flue som er den absolutte favoritt. Viss du virkelig måtte velge, kniven på strupen o.s.v. Ikke hvilket mønster kan du tilpasse og ordne med sånn at du kan kalle den ett navn, og likevel tilpasse den til forskellige forhold. Mulig jeg tar feil.

M.

Joda, sånn sett er jeg enig i - men jeg tror det er lite aktuelt for de fleste å KUN bruke en eneste flue hele året. Derfor blir det som et tilleggstips å regne. Altså hva man kan gjøre på normalen.

Jeg står på en vanlig SS i medium størrelse på gråhvit slange dersom jeg skulle plukke en eneste fluer for sesongen desom den skal passe over alt. Dersom jeg skulle plukket en enkelt flue for sesongen for en enkeltelv hadde nok valget blitt anderledes. Da har det jo mye mer med lokale fargetilpasninger, størrelsesvalg osv å gjøre.

Så er det et definisjonsspørsmål også da. Trådstarter spør om EN flue for hele sesongen. Så spørs det om det er EN eneste flue fysisk sett eller om det er ett fleumønster... Ved ett fluemønstere med mulighet for å kunne variere størrelse og velge mellom tuber og krokfluer så kan det hende jeg hadde valgt anderledes. Har satset på at han har ment EN eneste flue... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.