Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske i sør trøndelag


Sandvik80
 Share

Recommended Posts

Røyebestanden i Ånøya er ikke bra for tiden. Vi bruker Ånøyørret som råstoff for julens rakfisklag i kompisgjengen.

Vi har fast garnfiskehelg hver høst, samme garnsteder, antall, og maskevidder. Røye var tidligere en vesentlig bifangst, for så å komme mer og mer bort. De to siste årene har det ikke vært ei eneste røye i garnene.

Ville nok heller satset på noen av de nærliggende vannene for røya sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No fins det vell rør vis du kjenner til varpene, men hvor lette de er og finne? Kan sikkert kontakte grunneieren i artikelen for tips? Forskerne sier at det skal være mulig og ta ut 10-12 tonn røye pr år i Ånøya...

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1183817.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vannet døde vel mer eller mindre ut etter massekaking på gytegrunna for noen år siden. Etter det har det vel knapt nok vært fisk å få der.

Synd folk har så lite skamvett at de tømmer ei gytegrunne for 100 kg fisk på ei helg.

Har vært der noen turer i etterkant av "massekakkingen". Kun hektosrøyer å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No fins det vell rør vis du kjenner til varpene, men hvor lette de er og finne? Kan sikkert kontakte grunneieren i artikelen for tips? Forskerne sier at det skal være mulig og ta ut 10-12 tonn røye pr år i Ånøya...

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article1183817.ece

Neimen sett på maken da!

Ikke rart det ikke har vært ei eneste røye i garna våre de to siste årene. Den artikkelen er jo fra 2008, og den storrusa står akkurat der vi bruker å sette våre rakfiskgarn. På meteren omtrent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Den erfaringa eg har gjort i vinter er at ingen løyser kort til Benna, men på Skogstadvannet er det skilta fram til kortselger og kort bør kjøpast. På Ånøya er det ingen som snakker om kort, dei berre flirer lurt. Om du sender ein pm med mobnr kan du få vita litt om mine erfaringer... :goodjob::thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

alle de "store" vannene rundt i melhus huser røye. benna og grøtvatnet gir nok kanskje best mulighet for stor fisk, men du må vite hvor og når du skal fiske. kikkfiske på benna er forøverig veldig morro :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en grei plass, men har derimot ikke fått større enn 3 hg der.

Edit: Uansett har jeg fått masse i 100-300g-klassen ved å kikkfiske med blinken rett under hullet, så hvor du er hen er forsåvidt ikke så viktig. Alle de større røyene har jeg fått på bunn, dypere enn det går an å kikkfiske.

Endret av gnutorgeir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivan:

Ja, det stemmer nok det du sier. Det var en gjeng arbeidsløse folk fra hommelvika som bodde utpå det ene varpet. Fora med lakserogn, og satte ut over 40 stikker...det var nødt til å gå galt! Siden har ingen sett de igjen....men, bestanden vil nok ta seg opp igjen med tiden...

Hvis du drar en tur til Hølonda er det mye bra der. Prestbuvatnet er en kurrant plass med tilhørende vann i rundt, mellom noen øyer utpå der. Urdvatnet har kjempefin natur, med gammel urskog i rundt og visstnok forholdsvis stor røye...

Det er verre å dra på isfiske til Tunnsjøen i Røyrvik. Siste måling på Bequerell i røya der oppe var på 3 000..................sprekk!!!!!!! Det er helt på grensa til mattilsynet sine tiltaksregler.

Endret av bigmullah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket i veldig mange av vannene på Hølonda, det er mange "røde kryss" på kartet...

De vannene som er nevnt allerede har alle gitt meg stor fisk, ikke hver gang, men rett

som det er :-)

Gaustadvannet er ett av de mest tilgjengelige vannene, som ofte gir middagsfisk.

Fiska mye på Skjeggstadvannet før og opplevde rett som det var og få etpar bæreposer pr

tur med røye i 2-4hg klassen. Fisken var noe slank, men var ikke "mager"

Vannet huser også grov Ørret....

Fiskekort kjøpte jeg på gården oppå haugen ved vannet. Husker ikke prisen med det er en

symbolsk sum.

Noen som har vært på Skjeggstad inneværende sessong, og som vil dele erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, takk for tips:)

Har ikke fisket på benna enda, men vært en del på grøtvatnet dog. fikk en røye på 3,5hg og hadde den hadt en k-faktor på 1 istedet for 0,0047 så hadde den nok vært 6-8hg, tynneste fisken jeg har fådt i midt liv.

hmmm... rart!! fisken i grøtvatnet har egentlig god kondisjon

Her er en grei plass, men har derimot ikke fått større enn 3 hg der.

Edit: Uansett har jeg fått masse i 100-300g-klassen ved å kikkfiske med blinken rett under hullet, så hvor du er hen er forsåvidt ikke så viktig. Alle de større røyene har jeg fått på bunn, dypere enn det går an å kikkfiske.

Fin plass det der :) både fått og sett stor fisk i det området!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.