Gå til innhold
Fiskersiden

Byfjorden 120405.To nye arter ( lomre og steinbit)


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

Prøvde lykken i Byfjorden i går. Fisket vel en halvtime før karleif kom og forklarte at det var best å flytte seg 30 meter. Før den tid hadde jeg fått min første ( av veeeldig mange ) minitorsk.

Etter cirka 20-30 minutt kjente jeg at det ikke var torsk i andre enden av sena. Reknet med at det var en flatfisk, spørsmålet var bare hvilken art. Tidligere hadde Kaleif dratt opp ei lita sandflyndre.

Gleden var stor over å se at det ikke var sandflyndre, men lomre. Den veide 900 gram og var 40 cm lang.

12042005231450qG7cis6xFR92.jpg?33

Lomra tok på fersk reke.

Ei stund etter kjente jeg at noe stort var på den minste stanga mi. Berkley 3-15 grams lighting rod og sedona 500 snelle. Med bremsa på maks, stor tiltro til Leidland sitt snøre og egne knuter, presset jeg fisken oppover. Vel halveis oppe raste fisken ut og ned til bunn. Startet å pumpe fisken oppover og så at det var steinbit, da fisken var i vannskorpa dro den ut til bunns igjen.

Da den endelig var opp etter 2 utras fikk Karleif håvet den på land. Den dro vekta til 2500 gram. Etter instruksjoner fra Karleif ble steinbiten flådd på stedet.

Bildet viser at både fisken og fiskeren er like ( lite ) fotogene....

12042005231450bh5DgMq61417.jpg?49

Alt i alt meget fornøyd med to nye arter!! [ :) ]

Vi fisket kun på bånn, dunket søkke i bunn sånn avogtil.

Fisket med glidende søkke og sirkelkrok. Litt perler og pynt på tacklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever ennå......[ :D ]

Men for sikkerhetsskyld så følger jeg Karleif sine metoder, og gir noe av fisken til svigermor...... [ :D ]

Det kan virke lett å få steinbit, men det var den eneste steinbiten vi fikk i går. Kanskje vi hadde fått mer med bruk av blåskjell som agn?

Gleder meg til det blir varmere i været/vannet. Da skal 2 kilos grensa på berggylt sprenges der.....iallfall 1,5 kg grensa. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Jeg lever ennå......[ :D ]

Men for sikkerhetsskyld så følger jeg Karleif sine metoder, og gir noe av fisken til svigermor...... [ :D ]

Det kan virke lett å få steinbit, men det var den eneste steinbiten vi fikk i går. Kanskje vi hadde fått mer med bruk av blåskjell som agn?

Gleder meg til det blir varmere i været/vannet. Da skal 2 kilos grensa på berggylt sprenges der.....iallfall 1,5 kg grensa. [ :) ]

Tenkte vel mest på at TEH gutsa etter sb der med blsåkjell osv osv i 5t uten resultat, mens alle andre mer eller mindre drar den jevnlig som bifangst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Jeg lever ennå......[ :D ]

Men for sikkerhetsskyld så følger jeg Karleif sine metoder, og gir noe av fisken til svigermor...... [ :D ]

Det kan virke lett å få steinbit, men det var den eneste steinbiten vi fikk i går. Kanskje vi hadde fått mer med bruk av blåskjell som agn?

Gleder meg til det blir varmere i været/vannet. Da skal 2 kilos grensa på berggylt sprenges der.....iallfall 1,5 kg grensa. [ :) ]

Tenkte vel mest på at TEH gutsa etter sb der med blsåkjell osv osv i 5t uten resultat, mens alle andre mer eller mindre drar den jevnlig som bifangst...

Steinbiten var jo omtrent en plage når vi var der Karl[ :D ] Selv børstemark ville den ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fiska litt steinbit på hytta for endel år siden. Vik fikk en steinbit pr 25 flyndrer, så lett er det ikke, men langt fra vanskelig.

Men det var kraft i pluggene, 5 kg med stygge svære tenner og stor farlig mørk kropp, ja det fikk meg til å melde pass...Nesten farligere enn pigghå det der[ :) )]

Det var en kar som hadde fått 2 på 10 kg og en på 7 kg den dagen, han hadde fått 100 flyndrer i mellomtida..hehe, han brukte reke.

Men kompisen fikk på salt lammekjøtt 3 kg, hehe, kanskje det er trikset? Årsak, han ville ikke ta i knust blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.