Gå til innhold
Fiskersiden

Mye laks i Troms


 Share

Recommended Posts

Fantastisk - her ser det ut som om det kan fortsatt være et uttak og at det er elver med nådd gytebestandsmål. Vi her på vestlandet ønsker at vi kan komme dit Troms er nå - kampen fortsetter.

Sitat :

"Dette til tross for innkorting av sesong, kvoter, fredningsdøgn og fredningssoner."

Det ser ut som om elvene forvaltes fornuftig og begrensningene og trykket på laksestammene er akseptabelt.

Håper 2011 gir enda bedre tall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo kjempemessig, og viser stadig vekk at jo lenger nord man kommer jo mer å glede seg over er det :D

Men, det er jo verdt å merke seg at i følge Folkebladet tas 80% av fisken i to elver, Målselva og Reisa. Hva dette betyr for de mange andre elvene i Troms vet jeg ikke, men det høres litt tynt ut hvis resten av fylket bare skal står for 20 % av laksen. Innrapporteringen er gjerne bedre i disse store elvene, ihvertfall.

Ikke forstå meg dit at det ikke er flott at disse elvene svinger :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt brukbare år i f. eks. Målselv ja. Gytebestandsmål og slikt er intet problem. Men har de nå egentlig vært så mye bedre enn i "gamle dager" - si for 10-20 år siden som grafene skulle gi inntrykk av?

Antall nøter i sjøen har gått dramatsik ned, det har også fisketiden til sjølaksefiskerne både i Troms og i noen grad Finnmark. Oppsynet i forhold til det tidligere så omfattende tjuvfisket har også blitt intensivert. Mindre sjøfisket laks gir mer laks i elva. Husk at fiskepresset fra tilreisende fiskere var langt mindre før. Kortsalg var dårlig organisert og uoversiktlig, slik at fiske andre steder enn på kortsona nedenfor fossen var lite tilgjengelig. Dette har endret seg i løpet av siste tiår, samtidig som presset på hver enkelt elv har økt siden så mange elver er stengt f. eks. i Nordland og til dels sør Troms.

Man kan også med rette spørre seg hvor mange fisker som egentlig ble innrapportert tidligere. En rekke tiltak som depositum på fiskekort (penger tilbake når fangstrapport innleveres), bedre grunneierorganisering og innrapportering, krav fra Fylkesmann om ditto, osv - har medført at langt flere lakser meldes inn til de som lager statistikkene. Grunneiere jeg kjenner, eller har kompiser som fisker hos, har gått fra null innrapportering til nøyaktige dagbøker over fisket. Klart det blir innrapportert mer laks når effekten av alle disse tiltakene summeres sammen!

Jeg vil heller driste meg til å spørre hvorfor i all verden det ikke er en enda større økning i elvefangstene, også i de elvene som sliter..?

For det er en rekke mindre elver som sliter, også i Troms. I oppdrettsclusteret fra Senja og sørover, midt i den gamle ILA-sonen, har det slett ikke vært bra på mange, mange år. Derfor har en rekke elver strenge reguleringer eller er stengte for laksefiske. Jeg sier ikke at oppdrett har all skyld - men dette med at regioner med stor konsentrasjon av anlegg alltid er dårligere enn andre regioner som er mer forskånet for effekten av oppdrett er virkelig et påfallende mønster som gjentar seg også i nord.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.