Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med Shimano Calcutta 700?


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Driver å ser etter ei ny laksesnelle. Har ei 400, samt et par amb 7000 fra før av, men funderer nå på om jeg skal kjøpe ei Calcutta 700. Men det finnes jo et hav av modeller og jeg har ikke klart å finne ut hvilken snelle jeg evt bør gå for. Det må legges til grunn at jeg ikke er noen snelle doktor og leverer snellene mine til service etter endt sesong.

Den nye snella skal brukes til laksefiske i midten av juni, og det blir Namsin.

Noen som har erfaringer med 700 utgaven av Calcuttaen, eller vil 400'n duge, med 0,38 snøre? Det je evt er bekymret for vedrørende 400'n er senekapasiteten ikke tykkelsen da 0,38mm er mer enn sterkt nok, så fremt je itte skal base nede i steiner... og det er det jo en fare for at kan skje når en fisker i elv.

Hadde vært flott om noen kunne komme opp med erfaringer vedrørende den 700'n da je syns jeg kaster lengre med Shimano snellene enn Ambassadeurene.

Samt hvilken model av 700'n man eventuelt skal gå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser etter ei ny laksesnelle. Har ei 400, samt et par amb 7000 fra før av, men funderer nå på om jeg skal kjøpe ei Calcutta 700. Men det finnes jo et hav av modeller og jeg har ikke klart å finne ut hvilken snelle jeg evt bør gå for. Det må legges til grunn at jeg ikke er noen snelle doktor og leverer snellene mine til service etter endt sesong.

Den nye snella skal brukes til laksefiske i midten av juni, og det blir Namsin.

Noen som har erfaringer med 700 utgaven av Calcuttaen, eller vil 400'n duge, med 0,38 snøre? Det je evt er bekymret for vedrørende 400'n er senekapasiteten ikke tykkelsen da 0,38mm er mer enn sterkt nok, så fremt je itte skal base nede i steiner... og det er det jo en fare for at kan skje når en fisker i elv.

Hadde vært flott om noen kunne komme opp med erfaringer vedrørende den 700'n da je syns jeg kaster lengre med Shimano snellene enn Ambassadeurene.

Samt hvilken model av 700'n man eventuelt skal gå for.

i norge for du bare kjøpt 700b

jeg ville kjøpt en 700 te på ebay til samme pris som 700b koster i norge.

te modelen har bedre brems og støre drev en b modelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å ser etter ei ny laksesnelle. Har ei 400, samt et par amb 7000 fra før av, men funderer nå på om jeg skal kjøpe ei Calcutta 700. Men det finnes jo et hav av modeller og jeg har ikke klart å finne ut hvilken snelle jeg evt bør gå for. Det må legges til grunn at jeg ikke er noen snelle doktor og leverer snellene mine til service etter endt sesong.

Den nye snella skal brukes til laksefiske i midten av juni, og det blir Namsin.

Noen som har erfaringer med 700 utgaven av Calcuttaen, eller vil 400'n duge, med 0,38 snøre? Det je evt er bekymret for vedrørende 400'n er senekapasiteten ikke tykkelsen da 0,38mm er mer enn sterkt nok, så fremt je itte skal base nede i steiner... og det er det jo en fare for at kan skje når en fisker i elv.

Hadde vært flott om noen kunne komme opp med erfaringer vedrørende den 700'n da je syns jeg kaster lengre med Shimano snellene enn Ambassadeurene.

Samt hvilken model av 700'n man eventuelt skal gå for.

Skal du fiske i Namsin i juni vil jeg absolutt ikke anbefale 0.38 når du skal fiske med mark nei :blush: Da er det bedre med litt mindre senekapasitet og øke heller på så du ihvertfall har 0.45 på snella. Og kan være litt hardere med laksen også.

Og du kommer mest sannsynlig til å vase litt i steinene av og til :thumbsup: Og da er det også greit å ha litt å gå på ! Men vil du absolutt bruke 0.38 på snella, så ikke vær redd for å smøre tjukt på markfortommen ! Gjerne 0.50 og 0.55 for den saks skyld. Laksen bryr seg ikke om fortommen lell. Men husk å ikke overdimensjonere lina ned til søkket, for da kan hele fortommen din ryke hvis du sitter fast. Jeg bruker 0.45 til søkket (fisker i Gaula) og sliter nesten aldri søkker etter at jeg begynte med det fremfor 0.40 til søkket) Merkbar forskjell. Men jeg har kraftigere dim. på lina og fortom da :rolleyes: Og igjen, ikke vær opptatt med å kaste så langt når du fisker med mark :) Fintrål bunnen de nærmeste 10-metrene i elva, hvis laksen går der da.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700TE, ser av de modellene at den har frigjøringsspak. I mitt hode minner ikke det mye om ei kastesnelle. Er det ikke B modellene som har slikk frigjøringsknapp som 400'n min har. I sort plast og ca midt på bak på snella

mener den nye 700b også har frigjøringsspak mens den gammle 700 har en har en knapp på høyre side, synes det er enklere å bruke.

personlig synes jeg 700 bli for stor til å bruke som kastesnelle.

er vel 400 modelene som er største snellene shimano har den gode frigjøringsknappen midt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok itte mark på meg, det blir sluk, til harlingfiske vil je velge Tekotasneller. Men har fulgt med i den marktråden/e deres. Ser at det ikke er tingen for mine frynsete skuldre.

0,38 er kanskje i snaueste laget på elva så tidlig. Derfor jeg må ha større senekapasitet enn 400'n gir meg. Men kan jo tenkes at mine gode gamle 7000 sneller fungerer også, selv om de ikke er like estetisk korrekte som en Calcutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok itte mark på meg, det blir sluk, til harlingfiske vil je velge Tekotasneller. Men har fulgt med i den marktråden/e deres. Ser at det ikke er tingen for mine frynsete skuldre.

0,38 er kanskje i snaueste laget på elva så tidlig. Derfor jeg må ha større senekapasitet enn 400'n gir meg. Men kan jo tenkes at mine gode gamle 7000 sneller fungerer også, selv om de ikke er like estetisk korrekte som en Calcutta

Beklager :) Jeg var for mye i markmodus og tenkte på markfiske :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte calcutta 700 te for 2 år siden, og ble så skuffa når jeg så den var med frigjøringsspak, men etter å ha fiska med den er time så ble jeg så vant til det at nå føler jeg det er liten forskjell på den og 400 versonen jeg har.

Nå synes jeg 700 versonen er litt for stor til å kaste noe annet enn litt tunge søkker 50-200g når jeg fisker med mark, slik at noen suveren kastesnelle er det ikke( da er min abu 7000 pro rocket mye bedre å kaste med) Men bremsen på calcuttaen er helt suveren, bare daiwa millionaire som har vært i nærheten av å overgå denne.

Kjøpte denne snella i høst på super salg, og er spent på hvordan den blir, denne tar litt mere snøre enn calcutta 400, men samtidig er den ikke så mye større. Men den ligger ennå ubrukt i skapet.

http://www.tackledirect.com/daiwa-td-luna300-baitcasting-reel.html

Til den som måtte lure:

Ja jeg har alt for mange sneller, men er man hekta så er man hekta......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei.

Jeg har også tenkt å kjøpe Calcutta, men vetikke om jeg skal gå for 400B eller 700..

Jeg skal bruke den til Mark og sluk med en lett og en tung stang, også kanskje litt Kystmeite.

Noen som ideer om hvilken jeg burde velge? :)

gå for 400 bruk 0.45 sufix duraflex holder til det meste.Har brukt 400 selv i nidelva siste 9 åre aldri hatt problemer.

synes 700 blir for stor å tung å kaste sluk med.

men mulig 400 blir litt lita når du skal besøke silver i gaula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men mulig 400 blir litt lita når du skal besøke silver i gaula :)

Neida, som jeg sier til Sigve så går det meste. Vi er ikke helt bamse brakar heller, lell om det ofte kan høres slik ut :lolu:

Bare man får kastet langt nok ut med en sluk (minst 40-45 meter) problemfritt uten krøll på snella (backclash) og at snella rommer minst 0.45 mono så er det meste gjort.

Det kreves altså forholdsvis "lange" kast med sluk, i og med at man dekker over de fleste gode plassene med dette. Men ved markfiske er det absolutt ikke behov for lange kast, ikke særlig effektivt er det heller å rakle markopphenget langt ute i elva. Men her synes jeg kanskje det er på grensen med 0.45 igjen. Stoler da mye bedre på 0.50. Blir jo gjerne litt småskummelt med en råsprek 10-12 kilos og lina evt. skulle ha vært litt borti bunnen(steinene). Men stort sett går det med 0.45 på markfiske også, men man skal banne på at da biter det på en jævel som kjører lina til bristepunktet :D

Det er ikke uvanlig at man MÅ holde en stor laks med rå makt nede på et av brekkene, og det er så kjekt å høre lina synge og at den holder :)

Bare kjøp 400 du Sigve, så skal jeg tjore deg fast i et tre jeg. Og synge Satisfaction !

Okei, det jeg tenkte. Takk for svar!

Lar Silver og Veg ta de store da.. Får nokk storlaks i Nidelva......

Det er ikke slik det foregår, he he. Man kan heldigvis ikke bestille størrelsen på forhånd :)

Kan like godt være en bamse som biter på hos deg. Og 10-12 kilo er ikke uvanlig. Men den kan også godt være "bare" 6 kilo. Det er det som gjør det så spennandes da sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.