Gå til innhold
Fiskersiden

testing av nye vann å rapport


watec
 Share

Recommended Posts

jeg og noen kompiser dro til romsjøen på elvran "selbu" for å teste et nytt vann denne uken, tenkte oss egentlig en annen plass men kom ikke opp med bilen ditt. så tok opp gps å sjekka litt rundt og kom til romsjøen, etter ca 4 tima på isen begynnte vi å fryse litt i skiskoan. ca 50 fisk dro vi opp å slapp ned igjen, snit vekta var KANSKJE 50g største vi fikk var ca 100g. bedre å få noen små fisk enn ikke å kjenne noe i hele tatt

ser det er folk som spør om jonsvannet og melhus traktene. har fisket en del begge plasser. kan ikke si at jonsvannet er noe spesielt bra for røye fiske men ørreten er det noen fine av "kompis fikk ørret på 1.3kg i skille mellom lille og storvatne" de fleste røyene jeg har fått er ca 150g kommer en sjelden gang opp i steik fisk størelse.

Benna er ett ganske bra vann i nærheten av trondheim, stort vann med bra røyebestad har tatt flere 5-700g noen opp i mot kiloen. vet ikke hvordan ørreten er der siden jeg bare har isfisket der. skjegstadvannet har jeg også fisket litt i der er det mye halvkilos røye og ørret

Movatne\hoklingen har hytte der og fisket mang en sommerdag der de siste årene. det har blitt litt bedre etter økt fiske med garn. tatt en del ørret på rundt kiloen på oter, har ikke tatt noe stor røye enda men den kommert sikkert :closedeyes: vet det er enormy mye røye rundt 300g som er fin steik fisk, tips er å fiske nær brua som skillert vanna

oppdatering kommer etter flere vann som skal testes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv testet Nesvatnet i nærheten av Movatnet og Hoklingen i vinter. Mye bitevillig ørret mellom 3-6 hg. Et veldig artig vann å fiske i. Men det er litt kjedelig at det meste av ørreten er sterkt infisert av makk, og ikke innbyr ikke spesielt til matlaging. De som ikke er infisert er derimot veldig fin i kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv testet Nesvatnet i nærheten av Movatnet og Hoklingen i vinter. Mye bitevillig ørret mellom 3-6 hg. Et veldig artig vann å fiske i. Men det er litt kjedelig at det meste av ørreten er sterkt infisert av makk, og ikke innbyr ikke spesielt til matlaging. De som ikke er infisert er derimot veldig fin i kjøttet.

hvor på nesvatnet er det du har prøvd? fisker der en del på sommeren. men har ikke hatt noe særlig hell på isen. bruker du mark eller maggot?

Endret av roger123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte av E6 rett etter åsen sentrum og kjørte forbi til jeg kom til et parti der veien gikk ganske nærme vannet. Fisket i enden av vannet der det var et sivparti. Tror også det kommer noen bekker ut der. Fisket på ca 2-3 meter. Det blir altså i den delen av vannet som ikke kan ses fra E6, hvis du skjønner.

Tenkte jeg skulle benytte sjansen til å finne ut hva som var best av mark og maggot.

Den første turen ble det 5-2 til mark. Den andre turen ble det 5-1 til maggot.

Det virker mer som at det gjelder å treffe fisken, da det er mange hull som forblir resultatløse, mens jeg fikk 2-3 stk i noen få hull.

Har du spist fisken derifra? mistenker at den kan ha myrsmak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte av E6 rett etter åsen sentrum og kjørte forbi til jeg kom til et parti der veien gikk ganske nærme vannet. Fisket i enden av vannet der det var et sivparti. Tror også det kommer noen bekker ut der. Fisket på ca 2-3 meter. Det blir altså i den delen av vannet som ikke kan ses fra E6, hvis du skjønner.

Tenkte jeg skulle benytte sjansen til å finne ut hva som var best av mark og maggot.

Den første turen ble det 5-2 til mark. Den andre turen ble det 5-1 til maggot.

Det virker mer som at det gjelder å treffe fisken, da det er mange hull som forblir resultatløse, mens jeg fikk 2-3 stk i noen få hull.

Har du spist fisken derifra? mistenker at den kan ha myrsmak?

hvis jeg forstår deg rett så fisket du på motsatt side av vannet i forhold til e6?

hvor ofte er det du ser mark i fisken da? er ikke alltid jeg spretter de opp og ser skjønner du.

ang myrsmak og farge på kjøttet avhenger av hvor du får fisken. det virker som den holder seg i samme omerådet. enkelte plasser kan fisken være fin i kjøttet og god på smak, andre steder kan den være grå og smake dritt. men hva gjør vel det når man ser alle de store og fine som driver å hopper en halv meter over overflata hele sommeren! :) jeg bor ikke langt herfra og mang en sommerkveld blir tilbrakt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytta nordover??????

He, he, Rune, eg er trønder for tida, nokon vil kalla meg lakseflyktning, sjølv ser eg på det som ei utfordring å oppdaga nye plasser kvar dag, uavhengig av fiskeslag. I dag satte eg ny pers på trønderrøya med 640g fargesprakande morro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har fisket endel i Movatnet i tidligere år , både sommer og vinter. På isen så er det området som tarrator nevner som er det beste etter ørreten. Det er dog litt tidlig enda, fisket er best senere på vinteren når snøen smelter og det slipper mer lys gjennom isen. grunnene rett utenfor sivkantene er bra, og akkurat i kanten rett utenfor veien er et kjent område der det taes bra med ørret. Litt lenger ut, der det blir dypere er det også mye røye, men veldig små. Røya er finere i andre enden av vannet, men vær litt forsiktig helt ned mot brua. Der kan isen være utrygg. På sommeren er det båt eller kano som er tingen her. Ørretem står gjerne inn mot sivkantene, og er vanskelig å nå fra land. Movatnet er et flott ørretvann, med mye fin fisk 250-500 g, og en og annen kilosfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Da forstår du riktig. Vil anslå at det er mark i fisken ca 70 % av de 13 jeg har fått hittil. De uten mark har vært veldig fin i kjøttet.

hvis jeg forstår deg rett så fisket du på motsatt side av vannet i forhold til e6?

hvor ofte er det du ser mark i fisken da? er ikke alltid jeg spretter de opp og ser skjønner du.

ang myrsmak og farge på kjøttet avhenger av hvor du får fisken. det virker som den holder seg i samme omerådet. enkelte plasser kan fisken være fin i kjøttet og god på smak, andre steder kan den være grå og smake dritt. men hva gjør vel det når man ser alle de store og fine som driver å hopper en halv meter over overflata hele sommeren! :) jeg bor ikke langt herfra og mang en sommerkveld blir tilbrakt her.

Endret av tarrator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vedrørende Nesvatnet, så har jeg fisket der de siste 3 årene på vinteren. Fisker da inni bukta vi ikke ser så godt fra e6. Rett utenfor en ganske stor bekk som er botnspekt nå.

Mye fisk mellom 300-800gram, men som det sies, der er det myrsmak, ikke rød i kjøttet og en del mark.....uheldigvis..

Bruker den å være bitevillig da? I såfall er det nok bare jeg som har prøvd feil steder ved isfiskinga der tidligere.

Endret av roger123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.