Gå til innhold
Fiskersiden

Mjøs fiske


Dusty
 Share

Recommended Posts

Var på Mjøs-isen en liten formiddagstur igår for å prøve meg litt etter litt storvokst abbor. Isen var ca 20-30cm tykk og det var litt overvann. Etter ti minutter begynte det å pipe i nappvarsleren på en av mine to meitestenger og opp kom det en abbor på 550gram som synes brislingen var for fristende... I god tro om at dagen så lovende ut satt jeg ut på nytt, men det var den eneste fisken vi var i kontakt med frem til kl 13:00.

Jeg er nyinnflyttet her i Hamar området, og er overbevist om at det bare er å treffe det riktige stedet her langs mjøsbredden for å oppleve ett veldig godt fiske, men er det noen som har tips?

I går satt jeg litt ovenfor Jesnes i en vik på ca 10m dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mitt beste tips for abboren på mjøsisen er å parkere ved Torp legesenter, gå nordover bort til det renseanlegget og følg mennesketråkket utover. Jeg aner ikke hvor langt i meter, for jeg har mine "merker" på land, men jeg fisker stort sett rett utafor det renseanlegget der. Det varierer mellom 10-20 meter, og abboren lar seg sjelden be to ganger her.

Legger isen seg lengre sørover, er det jo også noen skjær utenfor Tjuvholmen hvor abboren samler seg rundt. selv har jeg opplevd eventyrlig abborfiske her en påske for maaaaange år sida.

Uansett, ikke sats på Mjøsbredden, prøv å oppsøk grunnene lengre ute på vannet! De finner du best ved å se hvor andre folk sitter og glor:)

Skitt fiske!

Var på Mjøs-isen en liten formiddagstur igår for å prøve meg litt etter litt storvokst abbor. Isen var ca 20-30cm tykk og det var litt overvann. Etter ti minutter begynte det å pipe i nappvarsleren på en av mine to meitestenger og opp kom det en abbor på 550gram som synes brislingen var for fristende... I god tro om at dagen så lovende ut satt jeg ut på nytt, men det var den eneste fisken vi var i kontakt med frem til kl 13:00.

Jeg er nyinnflyttet her i Hamar området, og er overbevist om at det bare er å treffe det riktige stedet her langs mjøsbredden for å oppleve ett veldig godt fiske, men er det noen som har tips?

I går satt jeg litt ovenfor Jesnes i en vik på ca 10m dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha... tusen takk for tips! :thumbsup:

Har prøvd en gang utenfor Jessnes der i ettertid, men der også med veldig dårlig resultat. Fikk ei lita borrepinne! :P Var over 20m der også så var litt vanskelig.

Da veit jeg ihvertfall hvor jeg skal parkere da, mye er jo gjort allerede da! :P

Om du ser en tulling utpå isen der med ABU flytedress og 4 ismeitestenger så får du bare komme bort da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største fangstene jeg har gjort på isen er utenfor vannverket på Hamar.

Ca Midtfjords - vi hadde noen hot spotter der med utgangspunkt i landmerker.

Ellers så var det et sted jeg angret på at jeg ikke fisket mer. Utenfor Furuberget (nedenfor tunnellen) før Kalkbrenneriet. Mener å huske at det er ganske brådypt der og vi har sett en del grov gjedde også der.

Det er noen fine lakeplasser (litt utpå, mener det var ei grunne) mellom legesenteret og gamle Hamar camping.

På sommeren dorget vi mye fin Åbbor fra legesenteret og til Domkirkeodden, så det kan være noen fine plasser her også om vinteren.

Ellers så kunne det vært steinkjekt å prøvd mer ved "utløpet" av Akersvika, hvis det er trygg is. Det er mye fisk som skal opp der når isløsningen begynner. Vet ikke hvor Akersvika fisken er samlet eller hvor den oppholder seg vinterstid.

Knæk og bræk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre turen utpå satt jeg ved Furuberget, rett ut for tunellen før kalkbrenneriet. Satt der fra kl 10:00 til 15:00 uten å ha ett eneste run på noen av mine 4 meitestenger med brisling, og heller ikke ett eneste napp på hverken balanse, myshka eller pimpel... ca 20-25m der jeg satt. Det kan hende jeg burde satt meg nærmere land...

Vannverket på Hamar ja, er det mellom kalkbrenneriet og legesenteret da eller? Har prøvd å søke på nett etter det, men finner ikkeno lokasjon til Vannverket. Skulle tatt meg en tur til helga igjen hvis det er over 10 blå ute, vi får se hva slags planer kona har også... :thumbsup:

Endret av Dusty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannverket på Hamar ja, er det mellom kalkbrenneriet og legesenteret da eller? Har prøvd å søke på nett etter det, men finner ikkeno lokasjon til Vannverket. Skulle tatt meg en tur til helga igjen hvis det er over 10 blå ute, vi får se hva slags planer kona har også... :thumbsup:

Stemmer - det er vannverket - rød mursteinsbygning med noe hvitt hvis jeg ikke husker feil. "Veien" gjør en sving ut akkurat der. Vi gikk som oftest ut fra bukta før vannverket og midtfjords. Det er ihvertfall både grov abborre, gjedde og ørret i området.......

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da veit jeg ihvertfall sånn ca hvor det er da! :) Nyinnflytta i Ottestad så er ikke så greit å finne sin plass på isen på norges største innsjø! :P Skal absolutt prøve å få til en tur nå denne helga om temperaturene ikke har altfor mange tall bak minustegnet! :) Så får jeg se om jeg finner frem til litt abbor, gjedde og ørret! :)

Tusen takk for veldig gode tips alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute fra 12-15:15 på søndag! Nydelig tur og vær, men veldig lite fisk for min del. Fikk 4 fine steike abbor på myshka. Ikke ett eneste run på noen av mine 4 meitestenger med brisling,

Satt utenfor vannverket midtfjords ca... Var noen fiskere som satt 200m nærmere hamar sentrum enn meg og han ene hadde fått 4 ørret, de to største på 2,6 og 2,5kg. En annen kar også som hadde fått to flotte ørret på rundt kiloen. De brukte visst krøkle... Men synes det var rart jeg ikke hadde noen som hadde snust på brislingen min engang!? Jaja... Gir meg ikke, får ut igjen snart. Får se ossen helga blir, bursdag på fredag så kanskje jeg klarer å snike meg ut på søndag igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del turer med labre resultater ute på Mjøsa, så rottet jeg meg sammen med EHV her inne som har hatt ett par bedre turer der ute.

I god tro og ett stort område dekket av meitestenger til slutt (4 hver) så viste været seg fra den bedre siden i dag og det sang i den første angeldon bjella! Det var på en stang jeg fikk låne av EHV og det viste seg å være en flott abbor på ca 500 gram. Dagen startet bra ihvertfall... Etter dette gikk det en liten stund før run nr 2 på en av mine egne stenger gikk. Dette viste seg å være nok en Abbor på 620gram. Etter dette fant vi ut at vi skulle fordrive tiden litt med mormyshka fiske etter abboren da den tydeligvis var i hugget.

Det endte til slutt med ca 15 abbor fordelt på oss to med fin størrelse. Det som var litt rart var at vi bare hadde hatt ett par andre run i løpet av hele dagen uten å få noe mer på meitestengene. EHV bestemte seg for å sette ei stang så langt som mulig ut, og det ga til slutt resultater helt på tampen av dagen. Når vi kom frem til stanga så vi at snøret føyk ut og begge to var så spente som to tenåringer som nettopp hadde fått sin første kyss av ei jente! ;)

EHV tok mot til seg å gjorde tilslag mens jeg sto å trippet ved siden av. Etter SVÆRT kort tid etter tillslaget kunne både EHV og jeg konstatere at dette ikke var noe småfisk. Den lille meitestanga sto bøyd som en banan (ekte chiquita altså) og snella ulte av fornøyelse for å få snøret dratt ut i store lengder av gangen.

Etter rundt 10 minutter var både jeg og EHV veldig klare for å se om det faktisk var en ørret eller en gjedde som ville ha agnet, da fisken kunne ha oppført seg som både gjedde eller ørret i de mange lange utrasene sine. Jeg dytta velvillig trynet ned i det spinkle 155mm hullet for å kikke og etter litt tid fikk jeg skimte en megastor ørret som kruset rundt der nede og som ikke på noen måte ville opp. Styrket i troen på at det faktisk VAR en ørret ble smilet i EHV's tryne betydelig bredere samtidig som det også ble en god del mer nervøst! :P

Etter ca 10 ytterligere minutter (som føltes som flere dager) virket fisken klar for landing. På det tredje landingsforsøket var endelig fisken fått plass i hullet. EHV stappet motvillig (men en smule villig også) en hånd ned i hullet og fikk omsider tak i hodet på fisken og dro den opp. Det var ett realt monster og jubelen sto utover isen.

Etter litt skriking og jubling fra begge parter fikk vi summa oss og vi fant ut at vi måtte finne ei vekt. Så jeg tok en løpetur til noen som satt 300m lengre sør for oss og dem hadde en god og fin digital vekt. Jeg løp så tilbake og etter flere kontroll veiinger stoppet vekta på 3.02kg. Ny pers med 620gram på isen!!!!

Dette endte med å bli en meget vellykket dag. EHV har bilder om han vil dele de med oss, selv tok jeg bare bilde av Abboren vi fikk i begynnelsen.

Ser frem til flere turer sammen utover vinteren! :)

http://i173.photobucket.com/albums/w78/Dusty_063/DSC00284.jpg

Endret av Dusty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi er mellom vannverket og odden på sørsiden (hamarsiden).

Var en tur ute i dag også både jeg og EHV (Eivind). Han har vært ute en gang i mellomtiden og dro da opp 2 ørret til, 2.2kg og 1.9kg likesågodt. Og i dag skulle han jo også briljere med å stikke av med grom-ørreten. 1.6kg veide den...

Hadde mange run i dag, men lite fisk som faktisk var villig til å bli kroket. Til slutt fikk jeg opp min første Mjøs-ørret, lille stakkaren veide 435gram, men jeg har funnet ut at jeg likesågodt kan varme litt forsikig opp! :thumbsup: Så får vi da for guds skyld håpe at jeg kan komme sterkere tilbake.

Men jeg klarte å få noen små "sjalu" blikk da jeg fikk dratt opp en Sik på 400gram, til min store forundring på min lille dirrende dråpe med mormyshka! Neste gang kan du ta siken Eivind så jeg kan få sjangs på stor-ørreten! :thumbsup:

Takk for nok en flott tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada... ute på søndag var vi og... Startetdagen med minus 20 grader, ikke akkurat drømmestarten, men når sola kom opp blei det "ok" der ute med ca -14 grader på bunn.

Denne dagen var preget av uflaks og atter uflaks. Hadde kun ett run på meitestengene mine i løpet av dagen... kun ETT!! Gud så dårlig bett det var i fisken denne dagen. Satt imidlertid å fisket med myshka i tillegg og etter 4 små abborer dunka det skikkelig i andre enden av snøret... Klarte bare å heve fisken 30cm før jeg ikke turte å dra mere for hånd... Har konvertert en ministang til myshka med en god liten snelle. Så jeg begynte å sveive inn slakket av sena. Da slakket var nesten strammet inn klarte imidlertid sena å lage ei løkke og legge seg over den øverste stangringen. I ett desperat forsøk på å løsne løkka så jeg kunne kjøre fisken på stanga prøvde jeg å dra til meg 20cm til med sene fra fisken, men da blei den spinnvill der nede å begynte å gå. Og jeg hadde ikke sjangs i havet å stoppe den. Så sa det bare "snap" så røyk 0.10mm sena mi! :)

Etter noen saftige gloser utover isen og kompisen min stående ved siden av å måpe fikk jeg på en ny myshka og slapp ut igjen, men fisken ville ikke.. Merkelig du...

Så var det veldig stille igjen en lang stund. Fikk lurt opp en litt penere abbor med myshkaen ett par timer senere, men ellers ikkeno. Så i ett depserat forsøk på å få noe penere fisk helt på tampen slapp jeg ut min 5cm lange rappala balanse med blå rygg og oransj buk, med en litt stivere kinetic pilkestang og snelle med 0.35mm sene.

På 3'dje draget i stikka høgg det til igjen og denne gangen var det noe VIRKELIG stort. Stanga sto i bue rett ned i hullet og kompisen min hold tpå å dette av stolen da snella mi ulte når fisken dro ut... Justerte bremsen litt slappere og begynte å kjøre fisken, men fikk ikke inn en meter engang. Strammet bremsen igjen for å prøve å presse fisken litt mere, Så ut som jeg fikk noen meter med sene opp nå, men fisken fortsatte å gjøre utrass. Strammet litt til og begynte å pumpe... Så bestemte fisken seg for å stikke igjen, stanga stod så bøyd at det så ut som den skulle knekke. Så plutselig var snøret slapt... Fisken hadde stukket av med balansen min...

Jeg hadde mest lyst til å legge meg ned å grine. På sena så det ut som den hadde blitt tygd over.

Da pakket vi sammen sakene og gikk hjem. Etter innkjøp av ny rapala balanse så skal jeg vel ut igjen der snart... vi får se når neste oppdatering kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen dager som ingenting vil klaffe lissom! Jeg også tipper at det var ei diger dundre som ville ha balansen min, så det er jo fint lite å gjøre med det bortsett fra å bruke stålfortom, og det gjør jeg av prinsipp ikke på balansene mine da jeg føler de får en unaturlig gange.

Synd dere ikke fikk noe mere da, vi fikk vel 8 abbor til sammen ihvertfall. Takket være deg dooley som var så snill å gi oss noen maggot da vi klarte å glemme vår hjemme den dagen. Bare å komme bort om dere ser meg utpå isen der igjen ihvertfall! Bare hyggelig det.

Jeg skal nok ut igjen til helga, er jo spådd drittvær og my mildere så hadde jo vært dumt å ikke prøve slikt vær også! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen dager som ingenting vil klaffe lissom! Jeg også tipper at det var ei diger dundre som ville ha balansen min, så det er jo fint lite å gjøre med det bortsett fra å bruke stålfortom, og det gjør jeg av prinsipp ikke på balansene mine da jeg føler de får en unaturlig gange.

Stålfortom? Hvorfor er det eneste alternativet da?

Bruk fluocarbon, funker som bare F. :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen dager som ingenting vil klaffe lissom! Jeg også tipper at det var ei diger dundre som ville ha balansen min, så det er jo fint lite å gjøre med det bortsett fra å bruke stålfortom, og det gjør jeg av prinsipp ikke på balansene mine da jeg føler de får en unaturlig gange.

Synd dere ikke fikk noe mere da, vi fikk vel 8 abbor til sammen ihvertfall. Takket være deg dooley som var så snill å gi oss noen maggot da vi klarte å glemme vår hjemme den dagen. Bare å komme bort om dere ser meg utpå isen der igjen ihvertfall! Bare hyggelig det.

Jeg skal nok ut igjen til helga, er jo spådd drittvær og my mildere så hadde jo vært dumt å ikke prøve slikt vær også! :)

Bare hyggelig det! Blir vel kanskje en tur på lørdag,da blir vi 4-5stk med meitestenger,får håpe det blir bedre bett en på søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt noe særlig fluocarbon... Hvilke dim kan benyttes av det da? Og hvor lang fortom bruker du? Etter det lille jeg har sett virker fluocarbon ganske stivt i forhold til vanlig sene??

Fluocarbonen er mykere men sterkere enn vanlig sene. Jeg bruker 0.27-0.30 mm til balansefiske og jigg. Har fortsatt tilgode å miste redskap pga gjedde-tenner. :)

Bruker ca 1 meter fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluocarbonen er mykere men sterkere enn vanlig sene. Jeg bruker 0.27-0.30 mm til balansefiske og jigg. Har fortsatt tilgode å miste redskap pga gjedde-tenner.

Nå er vel fluorkarbon stivere enn vanlig nylon? Men det er riktig at den er mer motstandsdyktig mot gjeddetenner, og er et godt alternativ når man skal fiske med for eksempel balansepilk. Men fluorkarbon er heller ingen garanti. Men å bruke wire er sjelden et godt alternativ, det gir betydelig færre hugg av abbor og ørret. Og er man ute etter disse artene er det best å la gjedde være gjedde, og "gamble". Fluorkarbon fremstår derfor som det beste alternativet. Siden fluorkarbon er nesten usynlig i vann, bidrar dette til flere hugg av sky fisk, særlig når man fisker i klart vann (som Mjøsa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi ute en tur igjen på lørdag. Kort dag for meg da samboeren lider av noen vrangforestillinger av at jeg ikke trengte å være ute hele dagen! :)

Jeg kom ut på isen ca kl 06:00 og satt ut meitestengene mine på utvalge plasser. Ikkeno skjedde den første timen og da Eivind kom ut til meg i 7 tiden så fikk jeg ett run på den ytterste stanga. Nappvarsleren hylte, men sluttet før vi kom frem til stanga... Ingen fisk.

Dagen blei preget av små-abbor og ikkeno annet. Hadde noen run innimellom, men det var også det hele. Når jeg dro kl 12 fant jeg også ut at jeg må være flinkere til å sjekke agnet i løpet av dagene... 3 stenger var tomme for krøkle... Kan bare skylde seg selv.

Så får vi se om det blir tur igjen til helga... går noen rykter om at dama skal jobbe på lørdag, så da skal jeg ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var vi ute en tur igjen på lørdag. Kort dag for meg da samboeren lider av noen vrangforestillinger av at jeg ikke trengte å være ute hele dagen! :thumbsup:

Jeg kom ut på isen ca kl 06:00 og satt ut meitestengene mine på utvalge plasser. Ikkeno skjedde den første timen og da Eivind kom ut til meg i 7 tiden så fikk jeg ett run på den ytterste stanga. Nappvarsleren hylte, men sluttet før vi kom frem til stanga... Ingen fisk.

Dagen blei preget av små-abbor og ikkeno annet. Hadde noen run innimellom, men det var også det hele. Når jeg dro kl 12 fant jeg også ut at jeg må være flinkere til å sjekke agnet i løpet av dagene... 3 stenger var tomme for krøkle... Kan bare skylde seg selv.

Så får vi se om det blir tur igjen til helga... går noen rykter om at dama skal jobbe på lørdag, så da skal jeg ut. :)

jeg var utpå i dag, men var treigt for meg. Det jeg lurer på er hva slags oppheng du bruker? Jeg har aldri mistet agnet uten å ha hatt en fight! Bruker en og to treble jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ett enkelt tackle. Svivel i topp, 0.35mm sene ca 1m, 4grams glidesøkke som er stoppet av duppstopper på sena og så en treblekrok i strl 8. Da agnfisken mangler er de gangene hullene fryser igjen fort, misstenker at det er abbor bortpå og dulter uten at angeldonet får sagt ifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.