Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske Stord


thor  oddvar
 Share

Recommended Posts

Noen som vet om noen fine sjøørret plasser på Stord, har hørt Hystad og Aslaksvikjo er gode plasser. Er det noen Ørretvann noen kan ambefale ;)

Er vel ikkje dei beste plassene du nevner der, Dåfjorden og hellandsfjorden er nok sikraste plassane, men is sett ein stopper for fisket der ofte vinterstid..

sjangsen for Sjøaure er nok absolutt til stades i Aslaksvikjo og, men eg hadde nok brukt tida i Dåfjorden :closedeyes:

Ørretvann er det flust av, er det meite,sluk eller flue du tenker på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fiska etter sø på Stord er vell ikkje rette artsfisket, etter mi meining. Arten er mellom dei mest utsatte som følge av luseplage, og er ei særs sårbar stamme som oppheld seg i nemnte fjorder. Om ein får sø på Stord bør ALLE settast attende i vatnet. Den som avliver ein sø i Sunnhordland setter endå ein spiker i kista... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle prøvefluefiske i noen vann på Stord. Har bare drevet med meite og slukfiske før. Skal fytte til Stord eller Bømlo til sommeren, men skal en tur opp til vinterferien, men da er det vel is på vannene så da får jeg prøve til påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ei side på nettet der det stod at det rant ei elv fra Storavatnet i Sagvåg hvor det var oppdrettslaks og fritt fiske hele året. noen som veit hvor den elva er hen? :)

jeg tenker mest på fluefiske. Har en brosjyre som det står at det er en elv på Stord som heter tinnselva og at det er gratis fiske. hvor er det? Jeg er mest kjent i leirvik - rommetveit og gullberg.

Jeg lurer også på hvordan det er med fiskemuligheter for meg(14år)i Kjæraelvo under sesongen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thor!

Sagvågselven ligger som sagt i Sagvåg, ned Sagvågsbrekko og bakom der hvor Valvatne Trelast var i sin tid. Er der hvor de nye husene er kommet.

Går sikkert ein og annen aurepinne der, så det er bare til å prøve, men husk minste mål. Best er vel egentlig å returnere den, siden det er å lite aure igjen her rundt øyen!

Tinnselva er i Dåfjorden ved Rydlandssaga mener jeg, her kan du prøve deg.

Du får kjøpt fiskekort til Kjæreelven fra ein måned før og under hele seisongen, hos Frode Fitjar. T. 90 12 02 81 / Fast 53 22 21 02

Rød hus på hø side (når du kommer fra Fitjar) 100 meter før du svinger inn til Hellandsfjorden.

Stortsett greit å få kort, untatt når det er mye vatn. Men da er det vanskelig for flogefiske likevel.

Lykke til...<_<

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for infoen. forresten, det var jeg som var på kirkeberget den gangen når du fisket etter flyndre :) da jeg viste deg noen av fluene mine:)

Tenkte meg det ja at dette kunne være deg.

Ble bare ein flyndre på meg idag...

Lykke til, vi treffes sikkert senere tenker jeg. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Thor

Sagvågselven ligger som sagt i Sagvåg, ned Sagvågsbrekko og bakom der hvor Valvatne Trelast var i sin tid. Er der hvor de nye husene er kommet.

Går sikkert ein og annen aurepinne der, så det er bare til å prøve, men husk minste mål. Best er vel egentlig å returnere den, siden det er å lite aure igjen her rundt øyen!

Tinnselva er i Dåfjorden ved Rydlandssaga mener jeg, her kan du prøve deg.

Du får kjøpt fiskekort til Kjæreelven fra ein måned før og under hele seisongen, hos Frode Fitjar. T. 90 12 02 81 / Fast 53 22 21 02

Rød hus på hø side (når du kommer fra Fitjar) 100 meter før du svinger inn til Hellandsfjorden.

Stortsett greit å få kort, untatt når det er mye vatn. Men da er det vanskelig for flogefiske likevel.

Lykke til...:thumbsup:

Når du mener returnere auren, er det vel sjøørreten du mener for brunørreten man får på Stord kan man vel ta?

Endret av thor oddvar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunauren kan du behalda,Thor Oddvar, og det er mange gode aurevatn på øya, med fisk i 200-500g str. :thumbsup: Vårfiske med myggimitasjoner er spennande og gøy.

kan du gi navn på noen gode vann? før har jeg prøvd mortasjødno og hestasjødno. er storavatnet på sagvåg bra? Storavatnet på Fitjar veit jeg er bra. kjenner flere som har fått mye ørret der, er visst røye der og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Storavatnet på Fitjar er det både aure og røya, Storavatnet i Sagvågsområdet har flott aure, Mortjødna, Hestatjødna, Tveitavatnet, Landåsvatet er sentrumnære vatn med fin aure. For å få optimalt utbytte må ein nytta det som er best til ei kvar tid, men om du snakker med andre ved vatna vil du finna ut kva som er best, der og då. Eg rekner med at andre her på FS vil ta deg med på turar når du er etablert på øyno. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye fin ørret i Storavatnet på Sagvåg, men det er kun på enkelte plasser, andere plasser er tom for fisk. På Nysæter skal det være gode plasser, samt Sandvikjo og på Hiljesgjerdet side.

Også utløpet av Daleelven på østsiden av vannet er en meget bra plass. Ein og annen fin fisk får du også i Landåsvatne og ellers er det en del fin fisk i vannene mellom Langevatne til og med tjernet oppforbi Rydlandssagen, på vestsiden av Stord (like ved Dåfjorden) . I borteste enden av vannet oppforbi sagen ligger en elv som renner ut i vannet og her er det gøy å fiske og du får alltid fisk! :thumbsup:

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye fin ørret i Storavatnet på Sagvåg, men det er kun på enkelte plasser, andere plasser er tom for fisk. På Nysæter skal det være gode plasser, samt Sandvikjo og på Hiljesgjerdet side.

Også utløpet av Daleelven på østsiden av vannet er en meget bra plass. Ein og annen fin fisk får du også i Landåsvatne og ellers er det en del fin fisk i vannene mellom Langevatne til og med tjernet oppforbi Rydlandssagen, på vestsiden av Stord (like ved Dåfjorden) . I borteste enden av vannet oppforbi sagen ligger en elv som renner ut i vannet og her er det gøy å fiske og du får alltid fisk! :goodjob:

Må jeg ha fiskekort i sagvågselven? i vannene trenger jeg vel ikke siden jeg er under 16 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jeg 17 år, men et dagskort i storavatnet er vel ikke så dyrt. Hvor mye tror du det koster for meg i kjæreelven? :)

I Kjæreelven er det fast pris for alle. Har ikke vært der i det siste men tror det er 150,= per dag. Og da har du hele elven + utløpet aleine. :)

Storavatnet vet jeg ikke, men det er ikke all verden....

Er ikkje Ådlandsvatnet opna for fiske etter brunaure? Det var iallefall det i fjor.

:rolleyes: Ja stemmer det, glemte dette. Det er bare å hente et grattis kort på sportsbutikkene i juni! :)

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Kjæreelven er det fast pris for alle. Har ikke vært der i det siste men tror det er 150,= per dag. Og da har du hele elven + utløpet aleine. :)

Storavatnet vet jeg ikke, men det er ikke all verden....

:thumbsup: Ja stemmer det, glemte dette. Det er bare å hente et grattis kort på sportsbutikkene i juni! :)

Er det kun i juni man kan fiske i Ådlandsvatnet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det regnbueørret i Frugardselven og i Ådlandsvatnet? Er det lov å fiske etter de?

Det er tatt mange rb i frugaardselva, men det er ikkje ope for fiske der, sjølv når vassdraget vert opna for fiske. Dette er nemleg ein verna del av vassdraget, og fangstane av rb er tatt på seinhausten under utfisking av ofisk.

Rb kan du, i perioder, få mykje av i Dåfjorden og Hellandsfjorden. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få Rb i Sjøen utenfor 100 meters grensen på kirkeberget?

Ja, men ikkje ta det for gitt at du lykkest med det. Eg har rimeleg mange timer bak meg på neset, men har aldri fått rb der ute. Sjangsane er som sagt størst i brakkvassfjordane på vestsida av øya. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.