Gå til innhold
Fiskersiden

Vær og vind


Nymfejeger
 Share

Recommended Posts

Hvordan påvirker egentlig vær- og vindforholdene fisket på isen?

Tenkte å sette opp lavvo på isen til helga, og da er det ikke så nøye hvordan vær det er, men hvordan påvirker været selve fiskeforholdene?

Vær,vindretning,klokkeslett,temperatur,månefaser,lufttrykk osv spiller inn,men mitt råd er å ikke legge for mye vekt på disse tingene.Det er rett og slett for mange faktorer til at man noensinne blir helt klok på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for meg som leste ABUs Napp og Nytt gjennom hele ungdommen så stod det jo ferdig utregnede huggtabeller mm.

Min svenske svigerfar har klokkertro på "svartpricken", men det eksisterer like mange som "tror" på fullmåne.

Personlig - tror jeg fisken spiser når den er sulten, og MÅ spise for å stå stille litt til før isen går og de elskede(?) insektene atter en gang finnes over og på overflaten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Don Don på dette området. Det er så mange faktorer å tenke på at det er klin umulig å plukke ut de dagene det er bra bett.

Det varierer jo også veldig fra hva slags fisk du fisker etter på når bettet er fra dag til dag / måned til måned.

Jeg har en liten teori når det gjelder abboren at høytrykksvær ofte gir gode fangster, men når det er sagt har jeg også sitti ute på Mjermen i Aurskog Høland komune i kratig snøfall og vind kombinert med ekstrem kulde og dratt to bæreposer fulle med abbor mellom 4-700gram.

Så det beste tipset er vel å være ute så ofte som overhodet mulig i all slags vær og forhold. Det er da man kan treffe på det eventyrlige fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig og vil heller bruke tid når forholdene er så gode som mulig. Optimale blir de dog aldri.. :thumbsdown:

Enig. Bruker også mest tid når forholdene er best. Erfaringsmessig er dette rundt ny- og fullmåne. Ved væromslag. Og vestlig vinddrag. Dette gjelder isfiske etter røye og ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall ikke dette problemet. Jeg må dra når jeg har tid, come rain come shine.

Men ser frem til den dagen jeg kan sleppe det jeg har i henda fordi forholdene er optimale :lolu:

Jeg er heldig på den måten at jeg for det første bor veldig sentralt - jeg kan gå ut ytterdøra hjemme og velge i vann innenfor en times gåing. For det andre er jeg selvstendig næringsdrivende - eller freelancer som jeg liker å kalle det - og kan fiske et par formiddagstimer før jeg drar på jobb eller ta en fridag innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heldig på den måten at jeg for det første bor veldig sentralt - jeg kan gå ut ytterdøra hjemme og velge i vann innenfor en times gåing. For det andre er jeg selvstendig næringsdrivende - eller freelancer som jeg liker å kalle det - og kan fiske et par formiddagstimer før jeg drar på jobb eller ta en fridag innimellom :lolu:

Er vel bare å innse at noen tar klokere valg enn andre :)

Krysser fingrene for at det er litt fisk igjen til jeg er der, en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Ringvassøy har du nok det meste rett utfor husveggen, både med tanke på hav- og vannfiske, jakt, natur osv!

Da har jeg i det minste notert forholdtipsene, så får vi se om det gir utslag. Tror i allefall jeg kommer til å skjelve litt mer enn normalt om jeg kommer til storørretvannet ved ny- eller fullmåne. Spesielt om det akkurat har vært væromslag og man kjenner vestvinden :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.