Gå til innhold
Fiskersiden

Spennende opplevelse på Åmøyfjorden.


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Kona og jeg skulle teste varmeapparatet i båten, så i ettermiddag tøffet vi en tur på Åmøyfjorden.

Siden hun hadde med strikketøyet og været var bra, tenkte jeg å dra opp en fiskemiddag til i morgen. Første nedslippet til drøye 80 meter ga to sei i kilosklassen og en liten lange, neste nedslipp ga tre sei. På tredje nedslippet fikk jeg en ny sei og begynte å sveive inn. 20-30 meter over bunn biter det noe stort på. Før jeg får strammet bremsen raser nesten alt snøret ut og så slipper det. Da jeg får opp pilken hengeer det på en sei på snaue kiloet med tydelige bite/skrapemerker fra midten og bakover. Irriterende!

Rett etterpå får nabobåten en torsk på 6-8 kilo. Kanskje var det den som prøvde seg på seien min?

Det blir seikaker til middag i morgen...............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du bruker veldig lett utstyr og løs brems høres det merkelig ut at en torsk på bare 6-8 kilo skal ha dratt avgårde såpass. Om tannmerkene ikke bare skrapte løs skjell på seien, men også gikk inn i kjøttet så seien blødde går tankene til noe stort og flatt.

Nei bremsen var stilt slik at jeg lett kunne hale opp 3 kilos sei uten at snøret ble dratt ut, og jeg er enig. Det var virkelig fart i utraset så det var kveite jeg tenkte på først, men det finner vi aldri utav. Seien blødde ikke noe, men skjellene var borte og finnene helt frynsete og delvis skrapt bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville jo i såfall ikke være noen stor sensasjon om det var kveite. Du får oppgradere seien du får fra matfisk til agn :rolleyes:

Ja, det har jo stått sei på denne toppen på rundt 70 meter i mer enn en måned nå, så det ville kanskje ikke være så rart om det også samlet seg noen større fisk der etter hvert. Du får sette av en morgen til helga, så får vi dra ut og se om vi kan lure noe større enn sei til å bite på kroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bremsen var stilt slik at jeg lett kunne hale opp 3 kilos sei uten at snøret ble dratt ut, og jeg er enig. Det var virkelig fart i utraset så det var kveite jeg tenkte på først, men det finner vi aldri utav. Seien blødde ikke noe, men skjellene var borte og finnene helt frynsete og delvis skrapt bort.

Rått! Synd du ikke fikk sett hva det var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.