Gå til innhold
Fiskersiden

Morgenøkt etter torsk


Karleif
 Share

Recommended Posts

Torskepersen min når eg la meg i går var på drøyt 3 kilo. Torskepersen min når eg legger meg i kveld er drøyt det dobble. Rudolf og meg avtalte en tur ut for å prøve å lure opp noe fisk denne helga. Værvarselet for lørdagen var upåklagelig, så vi beslutta å møtes ved båten hans frykteleg tidleg.

Skipperen styrte båten med stø kurs mot torskegrunna, mens eg satt og rigga klar stanga. Første nedslipp, og det gikk ikke mange sekundene før eg måtte dra opp og avkroke småsei. 2. nedslipp gikk bedre, og pilken kom forbi seien. Dagens første torskenapp var ett faktum etter bare få sekund. Dette var antageligvis den største fisken eg var i kontakt med i dag, og kampen endte med att torsken glapp 16 cm utenfor kleppens rekkevidde. Litt småsurt å se på når den svømte nedover igjen, men forhåpentligvis får den gjordt jobben den er i fjorden for. Etter dette var det en periode med flere torsk som glapp, og eg begynte virkelig å lure på om eg skulle bytte ut kroken på pilken. Det er jo viktig å prøve å skylde på utstyret for å kammuflere egen udugelighet :-) Rudolf sto tydeligvis på rett side av båten. Han dro jevnt og trutt fin torsk på Svensen-pilken sin, mens eg vekselvis fikk sei, og mistet torsk. Det er vel straffa for å fiske med lokale helter som vet hvordan fisken skal krokes.

Det løsna til slutt, og når det først kom en, så kommer det gjerne flere. Når vi gjorde opp regnskap kom vi frem til 4 torsk på meg hvor dei 2 største var 6,4 kg. Rudolf fekk 5 stk.Hvis eg ikke huske ffeil, var det vel ett par på 5-6 kilo? Det er ikke Lofoten-størrelse på torsken her, men duverden så fornøyd vi var med fangsten allikevel. Det er ikke hverdagskost å kunne gå ut å få 9 fine gytetorsk på ett par timers fiske i Stavanger. Eg er stappmett enda etter å ha fråtsa i loff og torskerogn etter oppskrift fra Rudolf. Takk for en hyggelig tur på sjøen i dag. Eg gjentar gjerne dette.

Legger med noen bilder. Eg er fryktelig sløv med å finne frem kameraet på tur, så det blei vel tatt flest bilder på land i etterkant :closedeyes:

113716_s.jpg

Fornøyd fisker 1 med torsk på 6,4

113717_s.jpg

Fornøyd fisker 2 som står måkevakt

113718_s.jpg

Klar til å begyne sløyinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en fin tur Karleif. Synes du kom deg greit etter en litt pinglete start med pilken du hadde kjøpt på Nille :closedeyes:

Kjekt å ha selskap på fisketur og du bringer nok hell og lykke med ditt legeme siden jeg aldri har fått så mye torsk før.

Har spist rogn med hauger av maiones til jeg nesten sprakk og fryseren er full, så da kan vi sove lenge med god samvittighet i morgen.

Det hører forresten med til historien at naboen som kom ut da vi dro hjem, fisket i 5 timer uten å få en eneste torsk :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis igjen med ny pers :closedeyes: Måtte jo bare gå i boks når det endelig kom en lørdag uten vind!

For min egen del, så ble det ny pers på første nedslipp på grunna litt vest for dere. Det ble med denne ene pluss ei lita lange på den plassen.

Prøvde meg litt inne på grunnere vann, her traff jeg på småtorsk i store mengder så flytta meg kjapt videre..

Alt i alt en fin to timers økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.