Gå til innhold
Fiskersiden

Spisskate,storskate osv......


Hessa
 Share

Recommended Posts

Lurer på om noen av dere har erfaring med naturlig agn som fløyfisk, knurr, uer til skatene??? mitt inntrykk er at folk hovedsaklig fisker med makrell/sei ..... men man skulle da tro at det naturlige byttet ville fiske bedre?!? har siktet meg inn på en 450 meters slette jeg vill teste med tanke på Skate og andre spennende bi-fangster!!

Noen med erfaring rundt agn osv. til skatene?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om noen av dere har erfaring med naturlig agn som fløyfisk, knurr, uer til skatene??? mitt inntrykk er at folk hovedsaklig fisker med makrell/sei ..... men man skulle da tro at det naturlige byttet ville fiske bedre?!? har siktet meg inn på en 450 meters slette jeg vill teste med tanke på Skate og andre spennende bi-fangster!!

Noen med erfaring rundt agn osv. til skatene?????

450 meter=total mørke. Skatene bruker luktesansen og spiser de artene som finnes der nede. Grunnen til at man bruker makrell er at det er en av de artene med høyest fettinnhold, noe som gjør at lukten blir endel sterkere enn andre agnarter. Skatene vil altså sniffe seg inn på det de måtte finne, og sier ikke nei takk til en makrell selvom de aldri har spist en makrell før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

450 meter=total mørke. Skatene bruker luktesansen og spiser de artene som finnes der nede. Grunnen til at man bruker makrell er at det er en av de artene med høyest fettinnhold, noe som gjør at lukten blir endel sterkere enn andre agnarter. Skatene vil altså sniffe seg inn på det de måtte finne, og sier ikke nei takk til en makrell selvom de aldri har spist en makrell før.

nei vet seff. om why makrell fisker godt! bruker det selv 99% av turene mine! men spørsmålet mitt var vel om noen hadde erfaring med agn som uer?? Uer er jo en "Fet" fisk... bør legge ut gode duftspor... og det er et naturlig agn! ?!?

Endret av Hessa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet enn at det er bortkasta tid. Av grunnene nevnt over. Er lite uer på 450 meters muddersletter også. er vel stort sett skolest, havmus, svarthå, hågjel og vassild det går i der.

Og bruke uer som agn er jo litt fint syns jeg, det som er så utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det kan lønne seg og bruke heil småsei da den varer ein go del lenger med tanke på grunnåt, slimål og småhai.

Vi har fanget stort sett alle spiss og svartskater med sei. Men ellers så er vel makrell vanskelig og slå som agn.

Hei :unsure:

Plasser med mykje slimål er plasser med mykje skater.(min erfaring)

Ein av dei beste agn for skate er hvitting. (min erfaring)

Eg prøvte fleire gonger også met slimåler på kroken, men det funker ikkje.

schleimaal.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Endret av Reinhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :unsure:

Plasser med mykje slimål er plasser med mykje skater.(min erfaring)

Ein av dei beste agn for skate er hvitting. (min erfaring)

Eg prøvte fleire gonger også met slimåler på kroken, men det funker ikkje.

Enig med hvittingen, men du hadde fått spisskate på 8 meters dyp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattdykking på grunnene der og sørover mot 100 meters koten hadde vært noe :thumbsup:

Stemmer Rudolf. Jeg pekte plassen som interessant av mange grunner, en av disse er nærheten til havet også. Som du kan se på topologien og bunnforhold, må man regne med en god del strøm når vannet inn og ut av fjorden kommer i bevegelse, noe som i seg selv gir en pekepin om at plassen kan være givende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer Rudolf. Jeg pekte plassen som interessant av mange grunner, en av disse er nærheten til havet også. Som du kan se på topologien og bunnforhold, må man regne med en god del strøm når vannet inn og ut av fjorden kommer i bevegelse, noe som i seg selv gir en pekepin om at plassen kan være givende.

Grundt vann nært slike dype hull kombinert med strøm, gjør også ofte at fisk fra dypere vannlag roter seg opp på dykkbare dyp når det er mørkt. Det er jo egentlig også et bar sted for koraller, noe som ikke gjør stedet mindre spennende :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundt vann nært slike dype hull kombinert med strøm, gjør også ofte at fisk fra dypere vannlag roter seg opp på dykkbare dyp når det er mørkt. Det er jo egentlig også et bar sted for koraller, noe som ikke gjør stedet mindre spennende :thumbsup:

Kan tenke meg også at det er lite mudder - løsbunn i platåen som forenkler det hele .Ja, plassen virker spennende i teori men...." I teori kan man også fange ål med lasso" gjør det i praksis....B) (min favoritt arbeidsmotto)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg også at det er lite mudder - løsbunn i platåen som forenkler det hele .Ja, plassen virker spennende i teori men...." I teori kan man også fange ål med lasso" gjør det i praksis....:thumbsup: (min favoritt arbeidsmotto)

Tilfredsheten blir desto større de gangene en faktisk klarer å fange ål med lasso..........og så kan en jo ihvertfall si at "jeg prøvde" i steden for å sitte hjemme og lure på om det hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfredsheten blir desto større de gangene en faktisk klarer å fange ål med lasso..........og så kan en jo ihvertfall si at "jeg prøvde" i steden for å sitte hjemme og lure på om det hadde gått.

Kan ikke si meg uenig med deg, nei. B) Vet godt hvordan det føles ...:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.