Gå til innhold
Fiskersiden

Øvre Eiker - ørret?


Flyttsamen
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Flyttsamen

Er nyinnflyttet i området og lurer litt på hvordan det er

med ørretfiske og fiskekort i Øvre Eiker og nærliggende kommuner.

I Øvre Eiker er Eikeren bankers for stor ørret, men du må kjøre mot Bergsvannet til du kommer til en campingplatz. Der kan du sette ut båt. Eller til Tyrifjorden, Der setter du ut ved Vikersund Hotell. Fiske fra land: Drammenselva opp mot Tyrifjorden. Gjelder det mindre ørret i skogen, så...er ikke jeg sikker lenger! Opp i Drammensmarka: nja. Garsjø, Glitre og en hel del masse vann der oppe, Hagatjern i NedreEiker. Nå har du en start ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hagatjern er et spennende vann til stor ørret! Har mista en på 4-5 kilo der i 1994 under ismeite, den angrep en kvartkilos ørret, kjørte den lenge med 0.18-sene, men håpløst når kroken ikke satt i den store. Og nei, det er ikke gjedde så vidt jeg vet i vannet, _og_ vi så faktisk den store ørreten nedi hullet.

Har selv mest erfaring fra Drammenstraktene, men skogsvanna er neppe så forskjellige i Øvre Eiker. Fisk på over kiloen er fullt mulig i mange skogstjern, på 3-4 sikkert også i de større vannene som Glitre, Stordammen og Nerdammen i Finnemarka.

Gled deg til vårfluesvermingene tar av til sommeren, da blir det helt Texas på kveldene! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke ørret i Stordammen???? I min ungdom var vannet full av gjedde - persen der på 6kilo, men jeg så noen som gikk og bar på en betydelig større noen år tidligere. Ellers gikk det alltid rykter om russere som tok storgjedder på isen.

Ellers huser (ihvertfall den gangen) vannet mye brukbar brasme og vederbuk. Der er abbor der og men er ikke sikker om de er blitt storvokst.

Har "sportsfiskern" sluppet ørret ut i den senere tid da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.