Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med balansepilk


tarrator
 Share

Recommended Posts

...mister tålmodigheten etter en kort stund. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg kan ihvertfall garantere at tålmodighet er noe du trenger. Kompis Kjell fikk btw en ørret på drøye to kilo på balanse nylig, så det funker som juling på både ørret og røye. I vann der de beiter på stingsild kan det forekomme at kun små balanser på 3-4 cm funker. Ellers bruker jeg ting på 5-7 cm der jeg bytter ut treblen under til en større og spissere sak. Agner bukkroken med etpar maggot. Etter ørreten kan man prøve i alle vannlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg ned å se på balansen i hullet. Den skal skjære ganske hissig utenfor synsfeltet for å så pendle inn igjen. Varier dette med pauser og lett risting i balansen. Og som Cato sier fisk i alle vannlag, hugg kan ofte komme rett etter man har sveiva opp ett par runder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har funka bra for min del, er at jeg har funnet vann som inneholder både mort og ørret. Her vil ørretene etterhvert begynne å jage etter morten, og vokse raskt. Det har da funket bra å fõre først etter morten, for så å sende ned balansen i samme hull en halvtime senere. Fordi storfisken finnes i nærheten av agnfisk. Bruk balansepilker som etterligner agnfisken den tar (i dette tilfelle mort). Prøv også alle vannlagene, fordi hvis ørreten ser en "mort" som skiller seg ut fra resten av stimen i et høyere vannlag, er dette veldig fristende for ørreten. jeg har tatt veldig mange ørreter på over kiloen på den måten (største på 2,3!) Men hvis man fisker i vann der det ikke er mort, er mitt beste tips å fiske med fargene til agnfisken du vet ørreten tar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også røyene blir fiskespisere i en del vann. Både stingsild og smårøyer glir ned på høykant. Tror også røye som gyter kan blir hissig å hogge på balanse. Jeg fikk iallefall en på nesten 1,3 på balanse på ei gytegrunne i november, men i det vannet er de fiskespisere også da.

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.