Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til havstang


vegtard
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg skal kjøpe meg nytt fiskeutstyr og lurer på om dere har forslag til en god havfiskestang (lett).

Jeg har nettopp kjøpt en "Shimano Twin Power CI4 2500 RA" snelle, og kunne derfor trenge en stang som passer bra til denne.

Kunne gjerne tenke meg en tre eller firedelt stang. Noen som har erfaring med om dette? Shimano har jeg hatt før og har da vært meget fornøyd.

Fisker mye med sluk og agn fra land og båt.

Noen forslag?

Endret av vegtard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2500 serien til shimano er vel først og fremst tiltenkt mellomlett fiske.

Det går jo på snørevolum og snellas bremsekapasiteter i forhold til forventet fangst.

Du sier du bruker sluk og agn fra land og båt.

Jeg ser for meg at du da bør være på jakt etter en stang som håndterer slukvekter opp mot 40gram.

Siden du har kjøpt deg ei såpass bra snelle bør du vel også ha stang som matcher nogenlunde.

Du ser etter flerdelte stenger og de som først kommer i tankene er Shimano Speedmaster STC, alternativt Shimano Beastmaster STC om du vil spare noen kroner.

Stengene er 4/5-delte reisestenger og håndterer slukvekter fra 14-40 gram.

Unner du deg det bør du absolutt vurdere den 2-delte Shimano Antares 10" 14-40gr.

Let litt på nettbutikker så vil du finne redusert pris på alle disse....

Skitt fiske og gratulerer med nytt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et knall bra svar! Det var akkurat hva jeg så for meg. Tror faktisk jeg skal legge litt i det og gå for Antares.

Vet du forresten om en stang i fler enn to komponenter vil ha noe å si for kvaliteten? Noen erfaringer?

Jeg mener at man bør gå for kvalitet om man skal velge mangedelte stenger. Grunnen er så enkel at hvert delingspunkt representerer et svakt punkt som vi vil at produsentene skal legge penger i å gjøre sikrest mulig, med god kvalitet på materialer og produktkontroll.

Shimano Speedmaster STC er ei knall god, men svært "smekker" stang og bør behandles varsomt.

Beastmaster STC skal ha samme konstruksjon, men koster jo mindre OG er samtidig kjent for å tåle juling - skjønn det den som vil...

Som du kanskje skjønner av mitt forrige svar så går jeg i utgangspunktet for minst mulig deler.

Det er kun i reise/ekspedisjonsammenheng, om transportlengde er utslagsgivende, at jeg vil velge en mangedelt stang.

Samtidig skal det sies at moderne 3-delte haspelstenger i + tusenkroners-klassen er svært gode og fullt på høyde med tilsvarende 2-delte fra 3-4 år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et knall bra svar! Det var akkurat hva jeg så for meg. Tror faktisk jeg skal legge litt i det og gå for Antares.

Vet du forresten om en stang i fler enn to komponenter vil ha noe å si for kvaliteten? Noen erfaringer?

Bra valg. Har to Antares selv, og er strålende fornøyd med de. Aldri prøvd den kastevektklassen du skal ha, men tviler på kvaliteten er noe dårligere på den ;)

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.